Gå til innhold

Disassembler med GUI

Anbefalte innlegg

Siden jeg holder på å lære meg x86 assembly og c++ hadde det vært kjekt med en god disassembler. Dette fordi det er interessant å se hvordan programmene fungerer, bruk av minne osv. Spesielt å se hvilke int-kall som er tilgjengelige og deres funksjoner i Linux-kjernen (en oversikt anyone?).

Problemet er at jeg ikke vet om noen disassembler til GNU/Linux... Den burde ha et godt og oversiktlig GUI (det er ingen ulempe om den er godt integrert med KDE...). Jeg trenger i første omgang ikke så mange funksjoner fordi jeg er ganske fersk i både asm og c++. En hex-editor hadde kanskje vært grei, men da må den ha mulighet til å "oversette" de binære kodene til maskininstruksjoner og mulighet til å ekskevere èn og èn instruksjon samtidig som at man har god oversikt over registrene.

Er det noen som vet om et program som passer til disse preferansene?

btw. Finnes det en god side om hvordan man bruker assembly i GCC? Såvidt jeg har sett bruker man en litt annerledes syntaks enn det som er "vanlig" (intel-syntaks?)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke mere interessant å kunne utforme koden selv? Om du bruker -S switchen i gcc så produserer den assembly.

Ang. syntaks så er det to hovedskoler: Intel og AT&T. Gcc bruker AT&T. Les f.eks:

http://linuxassembly.org/articles/linasm.html

Ting som:

//	socket(AF_INET,SOCK_STREAM,IPPROTO_TCP);
movl	$AF_INET,(%esp)
movl	$SOCK_STREAM,4(%esp)
movl	$IPPROTO_TCP,8(%esp)

movl	$SYS_socketcall,%eax
movl	$SYS_socketcall_socket,%ebx
movl	%esp,%ecx
int	$0x80

er ganske artig :)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :w00t:

Det var egentlig dèt jeg var ute etter: Mulighet til å gjøre enkle c++-kodesnutter om til asm for å se hvordan det gjøres i GNU/Linux. Alt jeg har lært hittil har gått på DOS-kall og de tilhørende (gamle) "minnemodellene", real mode og real mode med segmenter (uh!). Har hørt at protected mode skal være enklere...

Boken gspr linket til virket veldig lovende. Den ser mye bedre ut enn den jeg har lest (nesten ferdig), hvor man kaster bort utrolig mye plass på å forklare de simpleste ting. Later til å gå litt mer i dybden også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...