Manuel Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Siden jeg holder på å lære meg x86 assembly og c++ hadde det vært kjekt med en god disassembler. Dette fordi det er interessant å se hvordan programmene fungerer, bruk av minne osv. Spesielt å se hvilke int-kall som er tilgjengelige og deres funksjoner i Linux-kjernen (en oversikt anyone?). Problemet er at jeg ikke vet om noen disassembler til GNU/Linux... Den burde ha et godt og oversiktlig GUI (det er ingen ulempe om den er godt integrert med KDE...). Jeg trenger i første omgang ikke så mange funksjoner fordi jeg er ganske fersk i både asm og c++. En hex-editor hadde kanskje vært grei, men da må den ha mulighet til å "oversette" de binære kodene til maskininstruksjoner og mulighet til å ekskevere èn og èn instruksjon samtidig som at man har god oversikt over registrene. Er det noen som vet om et program som passer til disse preferansene? btw. Finnes det en god side om hvordan man bruker assembly i GCC? Såvidt jeg har sett bruker man en litt annerledes syntaks enn det som er "vanlig" (intel-syntaks?)? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Er det ikke mere interessant å kunne utforme koden selv? Om du bruker -S switchen i gcc så produserer den assembly. Ang. syntaks så er det to hovedskoler: Intel og AT&T. Gcc bruker AT&T. Les f.eks: http://linuxassembly.org/articles/linasm.html Ting som: // socket(AF_INET,SOCK_STREAM,IPPROTO_TCP); movl $AF_INET,(%esp) movl $SOCK_STREAM,4(%esp) movl $IPPROTO_TCP,8(%esp) movl $SYS_socketcall,%eax movl $SYS_socketcall_socket,%ebx movl %esp,%ecx int $0x80 er ganske artig Lenke til kommentar
gspr Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Off-topic, men dersom du ikke vet om den, er denne boken helt genial. Og best av alt - den er tilgjengelig gratis under FDL her Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Takk for hjelpen Det var egentlig dèt jeg var ute etter: Mulighet til å gjøre enkle c++-kodesnutter om til asm for å se hvordan det gjøres i GNU/Linux. Alt jeg har lært hittil har gått på DOS-kall og de tilhørende (gamle) "minnemodellene", real mode og real mode med segmenter (uh!). Har hørt at protected mode skal være enklere... Boken gspr linket til virket veldig lovende. Den ser mye bedre ut enn den jeg har lest (nesten ferdig), hvor man kaster bort utrolig mye plass på å forklare de simpleste ting. Later til å gå litt mer i dybden også... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 man har jo "ndisasm", men den er uten GUI da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå