Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

finne ip addrese?

Anbefalte innlegg

I praksis så ser det ut for deg, som bruker, at du har 2 IPer, men teknisk sett så har du bare én.

.... pr nettverkskort (og dermed ikke nødvendigvis bare én ip pr. maskin).

maskin->nettverkskort->Router->www->Router->nettverkskort->maskin

8778786[/snapback]

Det var ikke viktig for diskusjonen, du kan teknisk sett ha mange nettverkskort med flere IP-adresser, men det har ingenting med at routerens IP-adresse er IP-adressen til DIN maskin slik mange her tror.

At maskinen din kan ha flere nettverkskort er ikke viktig i den sammenhengen. Poenget og det som virkelig er essensen er at routerens eksterne IP-adresse ikke tilhører din maskin. Det er routerens jobb å holde styr på hvilke maskiner på innsiden som forespør hver enkelt oppslag og hvilken IP-adresse hver enkelt maskin har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i teorien har man ikke to ip adresse når man sitter bak en router. Det er routeren som har den andre ipadressen, den bare router informasjon til deg nå det trengs.

Din lokale ipadresse er den du bruker når du skal ha lan, kopiere fra en pc på nettverket osv. Skal du f.eks. sette opp en ftp server, og komme inn på den fra andre steder bruker du ipadressen som routeren har. Det er din adresse det og, men den er delt med alle pc'ene som er koblet til routeren.

Endret av lancaster
Lenke til kommentar
Men i teorien har man ikke to ip adresse når man sitter bak en router. Det er routeren som har den andre ipadressen, den bare router informasjon til deg nå det trengs.

Din lokale ipadresse er den du bruker når du skal ha lan, kopiere fra en pc på nettverket osv. Skal du f.eks. sette opp en ftp server, og komme inn på den fra andre steder bruker du ipadressen som routeren har. Det er din adresse det og, men den er delt med alle pc'ene som er koblet til routeren.

8779048[/snapback]

Du hører ikke hvor idiotisk det der er? Er IP-adressen som maskinen din har noen andre enn maskinen din sin IP? NEI! Akkurat på lik linje er routerens IP-adresse ikke din maskins IP, enten du forstår det eller ikke.

IP-adressen tildeles det enkelte nettkort, at maskinen din tilfeldigvis befinner seg bak en router betyr IKKE at maskinen din eier IP-adressen som routeren "eier".

Jeg foreslår at du tar opp en bok og leser litt om dette temaet før du dummer deg mer ut enn du allerede har gjort:) IP-adressen til routeren er adressen til nettverkskortet som står i routeren og har INGENTING med din IP-adresse å gjøre.

Hva med serveren? Vi har en server her, som all trafikk routes igjennom, denne maskinens WAN er f.eks 80.109.23.145, du mener altså at hvis jeg sitter på denne maskinen og surfer så vil alle forespørsler jeg foretar mot veven routes til din maskin? Ja, for IP-adressen tilhører jo din maskin?! Dette er selvsagt bare tull, IP-adressen til routeren er ene og alene routerens IP. Du forstår ikke teknologien og blir derfor forvirret, men ikke uttal deg som at tullet ditt er sant er du snill.

Lenke til kommentar

qualye : Du må tenke litt mer igjennom det som faktisk er reelt. Ikke prøv å lær meg om ipadresser eller at jeg ikke kan det, vet du ingenting om.

I ett praktisk anliggende, der en hjemme bruker skal forholde seg til ipadresser, har du to ip adresser du bruker. Den ene er lokal adresse, og andre er på routeren.

Hvor informasjonen routes kommer helt ann på hvor du har fått ipadressen fra (DHCP serveren), og hvilke gateway og dns servere du har enten konfigurert selv til å bruke, eller som er satt av DHCP serveren.

Hva er egentlig poenget med å flame meg for en post? Slik som deg som gjør forum uutholdelig å være på. Du må slappe av, og prøve å skjønne helheten. Så slapp av, det er ikke verdens undergang...

For en bruker som skal spille kopiere sette opp en web server ftp server osv osv hjemme, er det to ip adresser som gjelder. Hvis noen spørr hva er ip adressen til ftp servern din, så sier du f.eks. 80.89.xxx.xxx, og ikke 192.168.0.3 (som er en LOKAL ip adresse) hvis noen utenifra skal inn på den. Samme hvis du har satt opp en webserver bak routeren.

Så ta det med ro, det er ikke verdens undergang fordi jeg "formulerte" meg på en måte som du syns var teit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
.... pr nettverkskort (og dermed ikke nødvendigvis bare én ip pr. maskin).

Det var ikke viktig for diskusjonen,

Vel, noen tok det opp. Dessuten vil "ipconfig /all" gi noe frusterende resultater på mange maskiner dersom en går rundt å tror at en maskin bare kan ha en ip.

du kan teknisk sett ha mange nettverkskort med flere IP-adresser, men det har ingenting med at routerens IP-adresse er IP-adressen til DIN maskin slik mange her tror.

Aldeles enig i den.

Jeg foreslår at du tar opp en bok og leser litt om dette temaet før du dummer deg mer ut enn du allerede har gjort:)

Lancaster skriver jo akkurat det samme som som deg om enn i litt mer 'folkelig' og forenklet språk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Trur ein del bør roe seg ned litt.

Om folk skriv ikkje det nøyaktige svaret for ip-adresse i CCIE-eksamenen så betyr det ikkje at det er feil men er kanskje ein litt meir folkeleg og lettforståeleg variant.

Det er veldig viktig å huske:

Ikkje alle som spør etter svar er IP-spesialister, dermed bør ikkje legge svaret til at det kreves ein CCIE for å forstå svaret.

Lenke til kommentar

qualye : Du må tenke litt mer igjennom det som faktisk er reelt. Ikke prøv å lær meg om ipadresser eller at jeg ikke kan det, vet du ingenting om.

Så ta det med ro, det er ikke verdens undergang fordi jeg "formulerte" meg på en måte som du syns var teit.

Hva er egentlig poenget med å flame meg for en post? Slik som deg som gjør forum uutholdelig å være på. Du må slappe av, og prøve å skjønne helheten. Så slapp av, det er ikke verdens undergang...

Det er din adresse det og, men den er delt med alle pc'ene som er koblet til routeren.

8779681[/snapback]

For det første så var det ikke min hensikt å "flame" deg, men når du henger deg på bølgen av desinformatører så mener jeg at jeg må få påpeke at virkeligheten ikke er slik du fremstiller den. Jeg synes det er veldig dumt å henge seg på å kverrulere når folk tidligere i tråden helt tydelig har missforstått hvordan dette fungerer. Det er ikke verdens undergang og jeg har for vane å være helt totalt avslappet.

Routerens IP er ikke din maskins IP, routerens IP er ikke maskina på nabokontorets IP, routerens IP er routerens IP og den deles ikke med noen.

Hvis du setter opp en FTP-server på innsiden av routeren så vil ikke den fungere uten at du konfigurerer routeren til å route trafikken til denne FTP-serveren, eller har du et annet syn på den saken kanskje? Det er jo kanskje den enkleste måten å forklare dette på.

Lenke til kommentar

Nei men kjære deg det har jeg ikke sagt heller. Det er ikke din maskins ipadresse, men det er din ip adresse i forhold til at du må også forholde deg til den. Forenklet kan man si at du har en lokal ipadresse og global ip adresse, men det er riktig som du sier at den pc'en du sitter på bare har en ipadresse, men hvis du bare forholder deg til den, sliter du med å bruke andre tjenster.

Du må forholde deg til det på en slik måte som trådstarter forstår, fordi det er tydlig han ikke har så mye erfaring med det. Derfor må man gjøre det slik, ellers så vil han kanskje ikke forstå, og da er jo alt meningsløst.

Ps! er ingeniør i teleteknikk, ikke lær meg om ipadresser.

Lenke til kommentar
Det er din adresse det og, men den er delt med alle pc'ene som er koblet til routeren.

Ps! er ingeniør i teleteknikk, ikke lær meg om ipadresser.

8786514[/snapback]

Vel, hvis ikke jeg skal gjøre det så må noen andre gjøre det for du vet tydligvis ikke helt hvordan det virker.

Du kan ikke krasje hvis du har førerkort altså?

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke forstår med det? Har du fire maskiner bak en router, vil alle disse maskinene måtte forholde seg til den adressen ved tidligere nevnte tjenester.

Ved hjelp av en NAT vil alle forspørsler sendt ut fra pc'ene til det store internett bli sendt tilbake riktig sted. Det en NAT gjør rett og slett er å lese headerne på pakkene som sendes ut, endre den lokale ipadressen, og holde sessjonen åpen så lenge pc'en som sender informasjon driver med no...

Skal du sette opp en FTP server må du også sette opp en tunnel, f.eks. hvis du har en ftp server på lokal ip 192.168.0.3:2222, må du sette opp en tunnel (port forwarding) som gjør at alle forespørsler på port 2222 vil bli routa til den ipadressen...

Du kan godt krasje når man har fører kort, men hvis alle forholder seg til trafikkreglene, så skjer det som regel ikke. Skjer ofte kollisjonerer på det store internett, men det er derfor vi har protokoller slik som TCP som garanterer at pakkene kommer frem, og uskadet. Men det hadde absolutt ingenting med saken å gjøre and you know it.

Du setter deg selv på en pidestall og gjør ting for komplisert, og så prøver å drite ut de som forklarer ting på en måte du syns er for enkel.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva er det du ikke forstår med det? Har du fire maskiner bak en router, vil alle disse maskinene måtte forholde seg til den adressen ved tidligere nevnte tjenester.

Ved hjelp av en NAT vil alle forspørsler sendt ut fra pc'ene til det store internett bli sendt tilbake riktig sted. Det en NAT gjør rett og slett er å lese headerne på pakkene som sendes ut, endre den lokale ipadressen, og holde sessjonen åpen så lenge pc'en som sender informasjon driver med no...

Skal du sette opp en FTP server må du også sette opp en tunnel, f.eks. hvis du har en ftp server på lokal ip 192.168.0.3:2222, må du sette opp en tunnel (port forwarding) som gjør at alle forespørsler på port 2222 vil bli routa til den ipadressen...

Du kan godt krasje når man har fører kort, men hvis alle forholder seg til trafikkreglene, så skjer det som regel ikke. Skjer ofte kollisjonerer på det store internett, men det er derfor vi har protokoller slik som TCP som garanterer at pakkene kommer frem, og uskadet. Men det hadde absolutt ingenting med saken å gjøre and you know it.

Du setter deg selv på en pidestall og gjør ting for komplisert, og så prøver å drite ut de som forklarer ting på en måte du syns er for enkel.

8786985[/snapback]

Nei, men det er noe helt annet at du må forholde deg til routerens IP-adresse i gitte tilfeller, enn at det er din IP-adresse. Jeg ville bare få frem at det er to forskjellige ting og da er det rimelig frustrerende at folk nekter på at det er slik og at du samtidig henger deg på å støtter slike upresise utsagn.

Poenget med førerkortet var at selv om du er ingeniør i teleteknikk så betyr ikke det at du er feilfri. Så når du impliserer at du er verdensmester og feilfri så har førerkort og kollisjoner alt med saken å gjøre.

Jeg setter så absolutt ikke meg selv på en pidestall, men jeg nekter å sitte stille og holde kjeft når folk bevisst eller ubevisst driver med vranglære. Det er absolutt ikke så komplisert som du vil ha det til, man gjør det uansett ikke bedre ved å simplifisere det så mye at det man lærer bort er feil - ikke sant?

Nå er dette blitt så mye OT at hvis du har lyst til å diskutere dette videre så foreslår jeg at du sender meg en PM, siden dette ikke tilfører tråden noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke feil.... Det er bare det lille faktum at vi sier det på forskjellig måte. Jeg sier det på en grunnleggende måte og du ikke. Vi sier akkurat det samme så jeg ser egentlig ikke problemet.

Kan jo muligens trekke det til at routerens ip adresse er som om du leaser en bil. Det du som bruker den og betaler for den, men den står liksom ikke i navnet ditt, og juridisk sett er den ikke DIN...

Det blir mye ot, men jeg har ikke spesielt behov for å diskturere det videre, da vi snakker om det samme, bare på forskjellig nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...