Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

finne ip addrese?

Anbefalte innlegg

Man har bare 1 ip-adresse. Dersom du mener et reversoppslag, eller hvilken router du sitter bak, er det noe annet.

Er det bare meg som er forvirret over at Serpensis mener man ikke kan ha to IP-adresser, nemlig en intern og en ekstern? Jeg sitter nemlig på en PC nå og har en intern IP-adresse (selvsagt i tillegg til localhost) og en annen ekstern.

Jeg går ut ifra at når jeg bruker en router, så har jeg en ekstern IP-adresse og en intern. Hva mener du med bare én IP-adresse? Hvis alle skulle hatt hver sin IP-adresse her i verden, hadde IPv4 vært gone for lenge siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har fortsatt bare èn adresse, det er ruteren som trafikken går gjennom, som har den andre adressen. at den også faker å være din maskin ute på nettet har ikke noe med din egen ip-adresse å gjøre (interne ip-adresse som noen kaller den)

en intern adresse er en ip like fullgod som en ekstern - at et par herrer med høye hatter har bestemt at visse ip-range's skal brukes eksternt og ikke rutes på internett har ingen med ip-adressen å gjøre overfor ip-protokollen (smør på flesk?:) )

EDIT: skriveleif i hytt og gevær

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Man har 2 ip'er..FFS, en som Routeren bruker ut på nett (NAT) altså på WAN linken, og en intern ip som man har på local maskin til å koble til andre maskiner på ditt eget LAN...

Edit: Hvis man ikke har Router, har man selvfølgelig bare en IP...

Endret av _Finch_
Lenke til kommentar
hvis man vet hva en ip-adresse er, har "man" bare èn ip :p

Du vet tydlig vis ikke hva du preiker om...

Man har mulighet til å ha flere IP addresser, til og med ut mot nett, fks. Du kan få 2 til flere fra din levrandør, feks. en til vanlig inet og en til DMZ hvor man kan ha egne mail servere og div andre servere hvis man har behov for det. Man kan ha flere nettverks kort til LAN hvor man har forskjellige private IP'er.

Da har du mange IP'er å holde styr på....

Endret av _Finch_
Lenke til kommentar

ikke glem at man kan ha flere ip'er per nettverkskort også.

joda, vet godt hva jeg snakker om, men hvis noen kommer og sier at NAT ip'en strengt tatt ikke er "din" ip, så er det ingenting å si på det.

du på din nettverksnode har din ip uavhengig av hvordan nettet rutes videre ut i store verden.

Lenke til kommentar
en intern adresse er en ip like fullgod som en ekstern

vis man vet hva en ip-adresse er, har "man" bare èn ip

ikke glem at man kan ha flere ip'er per nettverkskort også.

Nå tror jeg du har rotet deg opp i noe du ikke kan snakke deg ut av... Hvis du sier at man kan ha flere IP-adresser per netverkskort (for det har jo de aller fleste, nemlig minst 127.0.0.1 pluss en brukbar), men at "vis" man vet hva en IP-adresse er, har man bare én, så betyr jo det at ignorance is bliss, mens knowledge is lack of IP-adresser... ;)

Lenke til kommentar
Du har ofte to forskjellige IP-adresser. En ekstern og en intern. Den interne finner du ved å ta ipconfig, som finch sa, og den eksterne ved å trykke på en av de linkene over.

?

Man har bare 1 ip-adresse. Dersom du mener et reversoppslag, eller hvilken router du sitter bak, er det noe annet.

Stemmer vel ikke helt at man har bare 1 ip adresse Serpensis,nettkortet som kommuniserer med routeren har en LAN ip,mens routeren selv har WAN ip. Bruker man modem,f.eks Telenor ADSL,og ikke router,er det en annen sak,da kan man bruke ipconfig for å finne WAN ip.

Lenke til kommentar

man sier mye rart, men sikkert er at man har en eller flere ip-adresser per nettverkskort.

sikkert er også at nettverkskortet du har i din maskin, aldri har ipadressen som NAT-routeren har på sitt eksternet nettverkskort.

Hva NAT-routeren gjør med nettverkstrafikk er aldri relatert til hvilke ipadresser man har på nettkort på andre nettverksklienter.

Toolshed: mens du er igang kan du prøve å ro iland en forklaring på hvordan du fortsatt kan ha 127.0.0.1 på localhost på en maskin som ikke har noe nettverkskort.

Lenke til kommentar

For å fortsette i denne off topic diskusjonen som det har utviklet seg til....

Et nettverkskort kan du sette opp så mange ip adresser du vil på, begrensingen ligger i OS'et, men det det normale på en workstation er en ip adresse. På en webserver derimot har du kanskje godt over 10 ip adresser på et nettverkskort, en for hvert domene f.eks.

Lenke til kommentar
man sier mye rart, men sikkert er at man har en eller flere ip-adresser per nettverkskort.

Ja, det var da det jeg ville frem til, og som mot beviser ditt utsagn om at man aldri har mer enn én IP.

sikkert er også at nettverkskortet du har i din maskin, aldri har ipadressen som NAT-routeren har på sitt eksternet nettverkskort.
Er det umulig? Det har jeg aldri prøvd, men jeg kan vel lage interne IP-adresser som jeg vil ha, og hvis jeg velger i 80.212-serien internt, bør vel min interne IP-adresse kunne være den samme som den eksterne. Dette er selvsagt noe jeg aldri har prøvd, så er ikke for sikker.
Hva NAT-routeren gjør med nettverkstrafikk er aldri relatert til hvilke ipadresser man har på nettkort på andre nettverksklienter.
Nei, akkurat. Derfor kan man vel ha samme range i LAN som man har på det eksterne nettverkskortet.
Toolshed: mens du er igang kan du prøve å ro iland en forklaring på hvordan du fortsatt kan ha 127.0.0.1 på localhost på en maskin som ikke har noe nettverkskort.
Jeg formulerte meg litt dårlig, og tenkte ikke mye over innlegget, men jeg sier bare at man fremdeles som oftest har en intern og en ekstern IP-adresse. Som egentlig var grunnlaget for min første post.
Lenke til kommentar
..mens du er igang kan du prøve å ro iland en forklaring på hvordan du fortsatt kan ha 127.0.0.1 på localhost på en maskin som ikke har noe nettverkskort...

Om man hverken har nettverkskort, eller modem/ISDN, er det vel ingenting som heter 127.0.0.1 (localhost)? Eller er det tjenester som "trenger" denne adressen.

Er ikke så kjent med dette i winxp (da jeg aldri har satt opp en winxp-maskin uten nettkort), men prexp-versjoner har vel ikke localhost om man ikke har installert nettkort. (win 98, f.eks).

OT;

Er vi bare 61 bergensere?

Nei, vi er bare 60 :laugh:

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
OT;
Er vi bare 61 bergensere?

Nei, vi er bare 60 :laugh:

Jeg vet... Noen hadde regget en fake bruker på pur, og jeg har ikke giddet å redigere det enda. Venter til vi er 61. ;)

Edit: Og nå ser jeg at vi er 61. Da kan jeg redigere det...

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar

Ja, det var da det jeg ville frem til, og som mot beviser ditt utsagn om at man aldri har mer enn én IP.

Dette er revet ut av sammenheng. Med èn mente jeg naturlig nok at du har èn mens routeren har èn.

Er det umulig? Det har jeg aldri prøvd, men jeg kan vel lage interne IP-adresser som jeg vil ha, og hvis jeg velger i 80.212-serien internt, bør vel min interne IP-adresse kunne være den samme som den eksterne. Dette er selvsagt noe jeg aldri har prøvd, så er ikke for sikker.

Jada jada. Du kan selvsagt sette hva du vil av ip'er i hytt og gevær. I et typisk hjemmenettverk (og hvilket som helst annet NAT'et nettverk) er det likefullt en ip på nettkortet til NAT'routeren og en (eller flere eller færre) på din maskin, denne er ikke den samme hvis ting skal fungere (naturlig nok) og å si at du har begge ip'ene mener jeg fortsatt er feil, da det langtfra er det samme som å ha to ip'er på samme nettverkskort.

PS. hvorfor skulle det være selvsagt at du ikke har prøvd dette?

Nei, akkurat. Derfor kan man vel ha samme range i LAN som man har på det eksterne nettverkskortet.

... og det var da heller aldri poenget... hverken i min post eller noen av de andre postene i denne tråden.

Jeg formulerte meg litt dårlig, og tenkte ikke mye over innlegget, men jeg sier bare at man fremdeles som oftest har en intern og en ekstern IP-adresse. Som egentlig var grunnlaget for min første post.

greit det :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Poenget som Torbjørn ville få frem, og fikk frem til folk som faktisk forstår hva de snakkes om, er at din maskin vanligvis har en IP-adresse. Vi kan selvsagt komme opp med eksempler hvor dette ikke stemmer, men generelt sett så har din maskin én IP.

At det for deg ser ut som at du har 2 IP-adresser, LAN og WAN så er ikke dette helt korrekt. Maskinen din har fortsatt bare én IP, mens routeren er den som faktisk har den andre på sitt nettkort.

Hvis du sier at maskinen din eier routerens IP så har du tråkket i salaten, som mange i denne tråden faktisk har gjort. Hvis du mener det så mener du faktisk at alle de 150+ maskinene som jeg administrerer i nettet her har samme IP. De har ikke det forstår du:)

Maskinene i nettverket har ingen ekstern adresse. Maskinene på innsiden av routeren kommuniserer ikke med maskiner på utsiden av nettverket. Det er routeren som foretar denne kommunikasjonen. Gangen i trafikken er slik:

Min maskin-->router-->www.vg.no-->router-->min maskin

Årsaken til dette er at min maskin ligger bak denne routeren, routeren er maskinen som kan kommunisere med resten av veven.

I praksis så ser det ut for deg, som bruker, at du har 2 IPer, men teknisk sett så har du bare én.

Torbjørn har rett, dere som mener noe annet burde plukke opp en bok og lese litt om hvordan nettverk fungerer FØR dere uttaler dere så bastant som mange har gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
I praksis så ser det ut for deg, som bruker, at du har 2 IPer, men teknisk sett så har du bare én.

.... pr nettverkskort (og dermed ikke nødvendigvis bare én ip pr. maskin).

maskin->nettverkskort->Router->www->Router->nettverkskort->maskin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...