Gå til innhold

To radiatorer


Anbefalte innlegg

Hvor mye er det å tjene? Bør vel sette en på hver "side" av tanken/dah? Og hvilken radiator er best? Lurte litt på om jeg skal tusle en tur på Bjarne Johansen (bildeler) å se hvor stor sak jeg kan få inn i servertoweret mitt (se signatur). Noen tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-05 13:13, germ skrev:

Hvor mye er det å tjene? Bør vel sette en på hver "side" av tanken/dah? Og hvilken radiator er best? Lurte litt på om jeg skal tusle en tur på Bjarne Johansen (bildeler) å se hvor stor sak jeg kan få inn i servertoweret mitt (se signatur). Noen tips??



 

BJ i kr.sand? Joda bare spaser inn der og kjøp noen du. Dem har alltid noen liggende så det funker flott det. Vanskelig å si hvilken radiator fra høgger'n som er best, men dem er gode de du får. Generelt er det størrelsen som teller. Større = bedre. Hvor du plasserer dem spiller derimot ingen rolle.

Lenke til kommentar

Vis vannet er inne i en radiator i 20 sekund så vil vannet være inne i en radiator i 40 sekund dersom du kobler dem i serie(2x20). Dersom du kobler dem i parallell bruker vannet dobbelt så lang tid gjennom en radiator, men siden vannet da kun går gjennom en radiator så vil fortsatt vannet bare være inne i en radiator i 40 sekund.

 

Tror serie/prallell spiller mindre rolle jeg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 17:49, sjanten skrev:

parallell fører vel til høyere vannhastighet i systemet, spesielt hvis radiatoren er flaskehalsen?!


Ikke hvis det er kun en en pumpe som driver vannet fram. Vannet hastighet vil synke når vannet går inn i radiatorene. Men når vannet går ut igjen har vannet tilnærmet lik trykk (hastighet) som før.

Men hvis hver pumpe driver hver radiator så vil vannet få tilnærmet dobbelt høyt trykk når vannet kommer ut. (forutsetter at pumpene er like)...

ikke så godt å si hva som er best av av paralell-/seriell-kobling når man ikke har hatt forsøk.

I teorien burde de være like gode løsninger...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 17:05, Anders Leipsland skrev:

Vis vannet er inne i en radiator i 20 sekund så vil vannet være inne i en radiator i 40 sekund dersom du kobler dem i serie(2x20). Dersom du kobler dem i parallell bruker vannet dobbelt så lang tid gjennom en radiator, men siden vannet da kun går gjennom en radiator så vil fortsatt vannet bare være inne i en radiator i 40 sekund.


Tror serie/prallell spiller mindre rolle jeg :smile:


 

Hvis vannhastigheten blir for lav kan strømningen bli laminær i stedet for turbulent. Da vil innvendig varmeovergangstall mellom vann og rørene i radiatoren bli lavere, og effekten reduseres. Gitt samme pumpe vil sannsynligvis to radiatorer i serie være litt bedre enn to i parallell.

 

Unntaket vil være hvis den ekstra radiatoren i serie øker trykkfallet så mye at pumpa ikke greier å transportere like mye vann. (Avhengig av pumpe/radiator).

 

Dette er generelle prinsipper, har ikke regnet på konkrete tilfeller. Skikkelige data på varmeovergangstall og trykkfall for komponentene som er å få kjøpt har jeg ikke sett, så målinger er nok det sikreste å gå etter.

 

Uansett bør begge radiatorene stå slik i systemet at vannet er på det varmeste når det går gjennom radiatorene, og på det kaldeste når det går gjennom første kjøleblokk. Det vil si mellom pumpa (som også avgir varme) og første kjøleblokk. Spesielt dersom pumpa er nedsenket i en tank kan man regne med at mesteparten av strømmen den drar avgis til vannet i form av varme. Kanskje noen kan sjekke hvor mye vi snakker om ved å måle vanntemperatur før og etter pumpa?

 

Jeg er i ferd med å gå i gang med vannkjøling, først og fremst for å bli kvitt viftene og støyen de lager. Planen er å ha en Blackice2 radiator i toppen av kassa. Har et lite håp om at oppdriften den skaper skal drive tilstrekkelig luft gjennom, men sannsynligvis må jeg ha to 12cm Papst vifter på (som såvidt sviver rundt). I første omgang er det bare CPU og GPU som skal vannkjøles, men det fører vel bare til at lyder som nå er overdøvet blir hørbare og må fjernes...:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 20:21, Thargoth skrev:

dem fleste pumper ligger på rundt 10 watt ... prøv å varm opp vann med 10 watt... det tar VELDIG lang tid... noen regna på det i en annen post, og det ville være ca 0.003 grader per time eller no slikt...


 

Kommer an på mengden vann, men 10 watt er jo et sted mellom 10% og 20% av det CPU'en avgir.

 

I tilfellet Eheim 1048 (600 l/h eller 0,17 l/s) blir differansen 0,015 °C. Ikke mye å bry seg om, men hvis vi drar den litt videre og slenger på en CPU på 100 W kommer vi ikke til mer enn 0,165 °C.

 

Det sier vel noe om at et vannkjølingssystem for en PC bør kunne fungere helt fint med vannpumper som transporterer en brøkdel av vannmengden som er vanlig, forutsatt at vannkanalene gjennom kjøleblokker og radiatorer er så trange at strømningen likevel blir turbulent. (Evt. at kjøleflatene er så store at turbulens ikke er nødvendig)

 

Har noen målt vanntemperaturen inn og ut av radiatoren sin? Dersom differansen ikke er mer enn noen tidels grader vil jeg påstå at hele anlegget er kraftig overdimensjonert. Ikke noe galt i det, men man skulle da kunne klare seg med komponenter som var VELDIG små og nette.

 

Er jo greit å vite at dagens vannkjølingssystemer bør klare seg for systemer opp i mange, mange GHz :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 20:21, Thargoth skrev:

dem fleste pumper ligger på rundt 10 watt ... prøv å varm opp vann med 10 watt... det tar VELDIG lang tid... noen regna på det i en annen post, og det ville være ca 0.003 grader per time eller no slikt...


K = P*t/(V*cm)

la oss si at du har 2 liter vann:

K = 10J/s*t /(2*4180)= 0,0011961722*t

hvor lang tid for å få en grad...?:

K = 1 -->

t = 1/ans = 836s = ca. 14 minutter å varme opp 2 liter vann med en slik pumpe.

for å ta et konkret eksempel:

hvor lang tid tar det å koke 1 liter vann på kjøkkenet?

dK = 100C-7C=93C

t= K*V*Cm/P = 93*1*4180/1000= 388,74s = 6,5minutter nok tid til å gå på dass :grin: (for noen da)

 

Kult at denne formelen som jeg fant på fungerer :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-08 21:05 ]

Lenke til kommentar

To radiatorer trengs stort sett bare der man kjøler ned mer enn CPU. Derfor, har du flere ting å kjøle ned, burde man koble inn den 2. radiatoren etter CPU fordi denne utvikler mye varme.

Hvis det bare er CPU man skal kjøle er det stort sett det samme hvordan man kobler systemet, men vannet blir ikke kaldere i tanken, så anbefalt er etter tanken.

Tror det er det samme enten det er i seriell eller paralell...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 21:03, ddd-king skrev:

Quote:


On 2002-04-08 20:21, Thargoth skrev:

dem fleste pumper ligger på rundt 10 watt ... prøv å varm opp vann med 10 watt... det tar VELDIG lang tid... noen regna på det i en annen post, og det ville være ca 0.003 grader per time eller no slikt...


K = P*t/(V*cm)

la oss si at du har 2 liter vann:

K = 10J/s*t /(2*4180)= 0,0011961722*t

hvor lang tid for å få en grad...?:

K = 1 -->

t = 1/ans = 836s = ca. 14 minutter å varme opp 2 liter vann med en slik pumpe.

for å ta et konkret eksempel:

hvor lang tid tar det å koke 1 liter vann på kjøkkenet?

dK = 100C-7C=93C

t= K*V*Cm/P = 93*1*4180/1000= 388,74s = 6,5minutter nok tid til å gå på dass
:grin:
(for noen da)

 

Kult at denne formelen som jeg fant på fungerer :smile:

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-08 21:05 ]</font>

 

Husk på det store varmetapet på utsiden av kasserollen, og fordamping av vannet:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 21:31, SpearThor skrev:

Quote:


On 2002-04-08 21:03, ddd-king skrev:

Quote:


On 2002-04-08 20:21, Thargoth skrev:

dem fleste pumper ligger på rundt 10 watt ... prøv å varm opp vann med 10 watt... det tar VELDIG lang tid... noen regna på det i en annen post, og det ville være ca 0.003 grader per time eller no slikt...


K = P*t/(V*cm)

la oss si at du har 2 liter vann:

K = 10J/s*t /(2*4180)= 0,0011961722*t

hvor lang tid for å få en grad...?:

K = 1 -->

t = 1/ans = 836s = ca. 14 minutter å varme opp 2 liter vann med en slik pumpe.

for å ta et konkret eksempel:

hvor lang tid tar det å koke 1 liter vann på kjøkkenet?

dK = 100C-7C=93C

t= K*V*Cm/P = 93*1*4180/1000= 388,74s = 6,5minutter nok tid til å gå på dass
:grin:
(for noen da)

 

Kult at denne formelen som jeg fant på fungerer :smile:

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-08 21:05 ]</font>

 

Husk på det store varmetapet på utsiden av kasserollen, og fordamping av vannet:)

 

Jeg regnet med at platen er 1500W og trakk fra 500W for tapet...Dette er bare en illustrasjon. ingen eksakt verdi

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 21:43, Bugaloo skrev:

hva *** hjelper det med to radiatorer, du får ikke vannet under rom temp uansett, og da er det like bra med en. dessuten flere radiatorer=flere vifter=mer støy....


 

Neida ikke nødvendigvis. Ved riktig bruk av to radiatorer kan du senke støynivået.

 

La oss si at vi monterer radiatorene i toppen av kabinettet. Du legger da radiatorene i serie oppå hverandre, den varmeste øverst, viftene under den underste. Da kjøler viftene først den radiatoren med det kaldeste vannet, deretter passerer lufta gjennom den varmeste.

Med dette vil to vifter kjøle et dobbelt så stort radiator-areale, og dermed kan du sette ned hastigheten på viftene.

 

Dette høres kansje litt rart ut, men det er i samme prinsipp som fisker får mest mulig oksygen ut av det arealet gjellene har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...