ronndi Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Kjøpte et MSI GF4mx440 og har problemer med å få det til å fungere riktig. Det jeg tror er grunnen er at kortet legger seg på samme IRQ som mitt isdn kort, adresse 10, hvis jeg prøver å skifte PCI-port på isdn-kortet legger det seg på samme IRQ som det innebygde lydkortet, IRQ 11 Trenger jeg å nevne at jeg har et K7T266 hovedkort med VIA(*¤X#)chipset. Er det noen som vet hvordan man manuelt kan forandre på IRQ tildelingen, eller har andre gode tips om dette? Meget takknemlig! Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Det er mulig du må instalere win på nyt igjen og så instalere driverne til skjermkortet før isdn kortet. det er noen kort som tar skjermkort irq og det eneste som hjelper er å reinstalere å instalere på nytt og instalere det kortet sist. Tror jeg da. vis du har en ekstra hd så kan jo du prøve og se om det hjelper :smile: de neste er å kjøpe et billig lydkort eller låne deg et for å se om du kan bruke det istede for det interne lydkortet som du disabler i biosen før du instalerer det nye. _________________ Just admit your a Freak [ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-04-05 13:27 ] Lenke til kommentar
kohi Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 IRQ på PCI fordeles i utgangspunktet etter slot-nr. Dvs at slot 1 har fast IRQ nr 3 (f.eks) osv osv. Dette skal stå i manualen til HK, og kan forandres i BIOS. Hvilket OS kjører du? Kan være IRQ-deling ikke konflikt. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Jeg bruker winMe, tror du det kan virke bedre under XP? Nå har jeg brukt XP før, men fikk så mye crash at jeg måtte gå tilbake til winMe. Slik situasjonen er i dag fungerer ikke lydkortet i det heletatt, samt at grafikkkortet leverer bare det halve i 3dmark som det skal gjøre. Ved omstart låser maskina seg nøyaktig halvparten av gangene. not funny at all Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 takker for svarene. Er det operativsystemet som tildeler IRQ? Eller bestemmes dette av biosen i HK? I gammle OS kunne vel dette forandres manuelt? Men ok, tilliten til Via er på bunn, da jeg selv mener å lokalisere de fleste problemene til deres agp-port, og legg merke til at disse problemene startet ved innstalering av nytt grafikkkort. Inntil da virket alt OK. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Ekke noe feil med Via sin AGP port. :razz: Hvis du gidder å kaste et blikk i brukermanualen til hovedkortet ditt så finner du en tabell som viser deg hvilke spor som deler irq med hva! Vanligvis er det ca sånn som dette: - Agp og pci 1 deler irq (har du agp skjermkort så bruk ALDRI pci 1, har du et pci skjermkort så bruk ALLTID pci 1, get it? :razz:) - Pci 2 deler ikke med noen. - Pci 3 deler pci 6 (hvis du har) og vanligvis usb. - Pci 4 og 5 deler irq. - Onboard ting havner litt rundt omkring vanligvis. F.eks deler ofte pci 2 irq med onboard raid hvis du har det. Men som sagt, alt dette står i brukermanualen din. Så gjør det unorske å les den. Du har også muligheten til å still irqene manuelt i biosen. Vanligvis under en meny som heter pci configuration el.l. Til slutt skal det sies at WinME har en lei tendens til å gå "sur" etterverdt. Sånne feil som dette vil oppstå og du må rett og slett reinstallere windows. Kan ikke huske å ha hatt en WinME installasjon som har overlevd 2-3 måneder uten å ha gått idass og blitt ustabil. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 6. april 2002 Forfatter Del Skrevet 6. april 2002 Ha ha ha ha, ekke noe feil med via sin agp-port, for noe sprøyt. Det er noe alvorlig galt med via sin agp-port. Og desuten, agp-porten deler med PCI 5 hos meg. Men det som er mest skuffende er at Via og Msi ikke gidder å rydde opp i rotet som har oppstått med agp-inkompatibliteten som har oppstått med GF4. Resten av det du skrive er foresten også bare bull.., Irq ressursen kan ikke settes manuelt i biosen på mitt k7t266pro, og tar jeg feil her vil jeg være en lykkelig mann. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 7. april 2002 Forfatter Del Skrevet 7. april 2002 svar fra msi-forumets moderator: The K7T266 series has a compatability issue with all GF4 MX cards, you can get the board replaced under warenty or replace the card with something that is not a GF4 MX. The board is not bad, simply doesn't work with GF4 MX, so it is up to you to choose the best option according to the situation you have. A Gf4 MX like most modern card defaults to have anti aliasing enabled after you install the driver, this affects 3D mark and any game by lowering fps in return for higher picture quality. DUring the test you need to disable it to get the correct score, but during games I suggest you enable it because the hit to preformance is worth the quality. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå