Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp router for Telio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Byggern: Har du Telio? Hvordan opplever du kvaliteten på samtalene? Jeg synes ikke det er så veldig god kvalitet (og i tillegg opplever jeg manglende summetone av og til), derfor ville jeg gjerne finne ut mer om UPnP / SIP, siden denne protokollen er spesialdesignet for bl.a IP-telefoni. Se: http://www.fulton.net.au/qt009.htm og http://hometoys.com/htinews/aug01/articles...rosoft/upnp.htm og http://www.upnp.org/). Det hadde vært fint å få prøvd ut dette da det kanskje kan rette på kvlitets problemene.

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som var plaget av en del støy på linjen, samt at adapteren ble temmelig varm. Adapteren sluttet å fungere for 2 uker siden, og har enda ikke fått tilsendt ny. Antar at jeg mottar en mot slutten av denne uken.

Når det kommer til tale/lydkvalitet syns jeg at den er temmelig bra, vil plassere den en plass mellom mobil og vanlig telefon. Den er med andre ord helt grei, og jeg har ingen problemer med denne. Dersom det stemmer som det blir sagt, er også suset på linjene redusert med den nye firmware oppdateringen.

Det som hadde størst innvirkning på talekvaliteten var pulserende belastning på uploadhastigheten (NGT 1600/512 linje). Dette løste seg når jeg fant ut hvilket program som "pulserte" på uploaden. Telefonen fungerer utmerket selv med høy upload trafikk fra maskinen, forutsatt at denne hastigheten er stabil. Dersom jeg en gang får tid, skal jeg sette opp en router med prioritert trafikk til Telioadapteren for å se om jeg kan eliminere problemer ned trafikk på andre maskiner.

Lenke til kommentar

Når det gjelder støy, så sjekk hvilken FW du har på adapteret. Når du får summetone, trykker du ****. Når stemmen begynner å snakke, trykker du 150#. Da leses det hvilken FW du har. opp Har du 1.0.0.30 eller noe slikt, trekker du ut strømmen på adapteret en liten stund og setter den inn igjen. Da vil adapteret automatisk oppdatere FW, noe som fjerner den verste støyen. Bare husk å ikke gjøre noe så lenge adapteret oppdaterer seg. Lampen blinker da. Tror det tok bare 5-10 sekunder når jeg gjorde det.

Nyeste FW er 1.0.35 eller noe slikt.

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar

Fikk endelig sjekket FW på boksen, men den var 10.0.35a, så der var alt som det skulle være...

Til tider er det skikkelig vanskelig å høre hva folk sier pga hakking og støy på linjen... Begynner å bli litt irritert på hele dri**en..

Håper andre kan komme med sine erfaringer og evt. om de fikk utbedret det.

Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk oppdatert FW, ble støyen borte. Nå er det bare en svak bakgrunnsstøy på linjen, som ikke er noe plagsomt. Merker bare hakking når jeg laster ned/opp mye. Så det kan jo tenkes at du har for svak linje, eller bruker for mye båndbredde i tillegg til telefonen.

Jeg må si meg svært fornøyd med Telio linjen. Er veldig stabilt her.

Lenke til kommentar

Støyen og plagene er de samme uansett om PCen står på eller ikke. Dessuten har jeg NGT Charlie (1600/500) som jeg fikk testet kvaliteten på hos NGT. De sa den var helt super. Igen støy på linjen og respons er god. Skal få lånt meg en annen switsh og få testet det ut... Kommer tilbake med om det gikk bra eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...