TheBoz Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Heisann! Er totalt nybegynner å Cisco routere, men har fått tak i en gammel cisco 1600 som jeg tenkte jeg skulle leke meg litt med. Overaskende nok har jeg fått til å konfigurere den, ios er faktisk ganske enkelt å komme inn i! Men har et lite problem. Kobler meg opp til routeren via telnet, men routeren virker veldi treig til å gi respons på kommandoer. Tar ganske mange sekunder fra jeg skriver en kommando til jeg får respons fra routeren. Samme når jeg skriver passord. Tar ca. 10 sekunder før jeg får resultatet av kommandoen. Tror ikke det var dette problemet da jeg kjørte via serie kabel. Tenkte kanskje at det kunne være noe med DNS oppslag, men har prøvd å deaktivere DNS oppslag med no ip domain-lookup men det ble ikke noe bedre.. Noen forslag? Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Har du slått av all logging? Mulig at noe står på og bruker mye CPU... for eksempel 'debug ip packets' eller.no Prøv: Router# no debug all Hvis det ikke funker så kan du jo poste config'en (sho run) her? timtowtdi Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Det ble noe bedre, men er fortsatt ganske treig på b.la innlogging, tar en del sekunder før jeg får User Access Verification og enda en del sekunder etter at jeg har skrevet passordet. Kommandoer som show version er rask, men kommandoer som tar bortimot 10 sekunder. Her er configen: Current configuration: ! version 12.0 no service pad service timestamps debug uptime service timestamps log uptime service password-encryption ! hostname cisco-router ! aaa new-model aaa authentication login login_ilan tacacs+ enable aaa authentication login login_con enable aaa authentication enable default tacacs+ enable no aaa authorization config-commands aaa authorization exec default tacacs+ if-authenticated aaa accounting exec default start-stop tacacs+ aaa accounting commands 15 default start-stop tacacs+ aaa accounting system default stop-only tacacs+ enable secret 5 <fjernet> enable password 7 <fjernet> ! ip subnet-zero no ip finger no ip domain-lookup ! ! ! interface Ethernet0 ip address 10.2.0.7 255.255.255.0 no ip directed-broadcast media-type 10BaseT ! interface Serial0 no ip address no ip directed-broadcast encapsulation frame-relay shutdown no fair-queue frame-relay lmi-type q933a ! interface Serial0.16 point-to-point ip address <dill> <dill> no ip directed-broadcast frame-relay interface-dlci 16 ! router eigrp 1 redistribute connected network <dill> default-metric 10000 100 255 1 1500 ! ip classless ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 10.2.0.1 ! access-list 99 permit <dill> <dill> tacacs-server host <dill> tacacs-server host <dill> tacacs-server key i1R4a6D1i7U2s1L8a0N snmp-server community public RO snmp-server location Steindalsveien 6, Otta snmp-server contact Rolv Sverre Froise <[email protected]> snmp-server enable traps snmp snmp-server enable traps config snmp-server enable traps entity snmp-server enable traps frame-relay snmp-server enable traps isdn call-information snmp-server enable traps rtr ! line con 0 login authentication login_con transport input none line vty 0 4 login authentication login_ilan ! end Merk at mye av konfigurasjonen var på den da jeg kjøpte den. Finnest det noen smart måte å slette all konfigurasjon på den og starte på nytt? (Er ganske fersk på dette) Endret 28. april 2004 av TheBoz Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 denne configen vil bruke ca 9 sekunder på å få inn passordet dersom ikke tacas er tilgjengelig. Skru av tacas dersom du ikke har det installert. for å slette alt kan du, avhengig av hvilken ios du har skrive "delete startup-config" "reload" eller "erase" "reload" Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 jau... det fullifaen skriver stemmer bra, alle 'aaa' statements gjør at routeren forsøker å finne en tacacs server, og timer ut når den ikke finner den. Router# write erase Router# reload gjør susen, og så for å få opp Ethernet interfacet igjen: Router# conf t Router(config)# int e0/0 Router(config-if)# ip address 10.2.0.7 255.255.255.0 Router(config-if)# no shutdown Router(config-if)# exit Router(config)# exit Router# write Dette er jo en router som tilhører Telenor da ;-) (jeg skal ikke sladre) timtowtdi Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 (endret) jau... det fullifaen skriver stemmer bra, alle 'aaa' statements gjør at routeren forsøker å finne en tacacs server, og timer ut når den ikke finner den. Router# write erase Router# reload gjør susen, og så for å få opp Ethernet interfacet igjen: Router# conf t Router(config)# int e0/0 Router(config-if)# ip address 10.2.0.7 255.255.255.0 Router(config-if)# no shutdown Router(config-if)# exit Router(config)# exit Router# write Dette er jo en router som tilhører Telenor da ;-) (jeg skal ikke sladre) timtowtdi Ok, takker.. Skal prøve dette.. Hva er egentlig tacacs for noe? Routeren har jeg kjøpt på QXL, det var nok en tabbe av han som solgte den å "glemme" å fjerne konfigurasjonen! En ting til, hvordan gjør jeg om jeg bare vil slå av tacacs på den konfigurasjonen jeg har nå? Endret 28. april 2004 av TheBoz Lenke til kommentar
sealie Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 jau... det fullifaen skriver stemmer bra, alle 'aaa' statements gjør at routeren forsøker å finne en tacacs server, og timer ut når den ikke finner den. Router# write erase Router# reload gjør susen, og så for å få opp Ethernet interfacet igjen: Router# conf t Router(config)# int e0/0 Router(config-if)# ip address 10.2.0.7 255.255.255.0 Router(config-if)# no shutdown Router(config-if)# exit Router(config)# exit Router# write Dette er jo en router som tilhører Telenor da ;-) (jeg skal ikke sladre) timtowtdi Ok, takker.. Skal prøve dette.. Hva er egentlig tacacs for noe? Routeren har jeg kjøpt på QXL, det var nok en tabbe av han som solgte den å "glemme" å fjerne konfigurasjonen! En ting til, hvordan gjør jeg om jeg bare vil slå av tacacs på den konfigurasjonen jeg har nå? TACACS er en protokoll for autentifisering av brukere mot en ekstern database-server, i tillegg kan man hente ut autentifiseringsinformasjon fra en slik TACACS-server. Ikke noe som du som en hjemmebruker trenger, men som heller i bruk av større bedrifter som kjører oppringt internet eller brukernavn/passord-baserte oppkoblingstjenester for å få tilgang til routeren. Håper dette hjelper Mvh, Vidar Stokkenes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå