Gå til innhold

Hvorfor er noen smarte ...

Nicklas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At du er god i noe betyr heller ikke at du har gode karakterer. Sjelden jeg leser til matte-prøver, siden jeg kan det vi har hatt om. Når lærern skal noe, pleier han å si til elevene at de skal spørre meg om det, fordi han vet jeg kan det.

Men på prøver er jeg skikkelig slurvete. Jeg klarer ikke å gjøre tingene rolig, og må forte meg gjennom alt. Svarene blir riktig, men han trekker ned 2 (wtf?!) karaktere på grund av slurv. Faen hælvete.. Har 4'er i matte nå.

Lenke til kommentar

Jeg har en overbevisning i at alle er like gode, men at alle har en ubalanse. Som fx. de som er über 1337 på skolen mangler noe annet, og de som er som Pelè i Fotball man gler noe annet igjen.

Jeg har foreksempel lettere for å få folk til å like meg osv, den veien. Mens på skolen så får jeg ikke bedre en 4 uten å jobbe for det. Sport har jeg aldri hvert noen mester i selv om jeg behersket noen ting.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hmm, merkelig. Det har vel noe med gener å gjøre. F. eks. fikk pappa veldig gode karakterer og mamma ganske gode, og alle søsknene mine har også fått fra bra til ekstremt bra karakterer, så det ligger vel i familien. Jeg var liksom født smart :p En jente i klassen min som er perfekt (kødder ikke - hun får bra i alle fag, hun er ganske populær men ikke overfladisk, hun er pen, hun er tynn, hun er god i alle sporter hun prøver osv.) har også en smart familie. Sorry, men tror nok det er grunnen.

I tillegg har det noe med hvordan man jobber. Generelt får jenter bedre karakterer enn gutter, noe som ofte skyldes arbeidsmoral og at man gjør sitt beste. Hvis man bare daffer gjennom året og tenker at det ikke er noe poeng i dette osv., så får man ikke gode karakterer. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Jeg leste for noen dager siden at hjernen jobber mange ganger mer effektivt hvis den jobber med kun èn ting om gangen.

Ta et eksempel som ble inndirekte testet ut av mythbusters. Der hvor de sammenlignet mobiltelefon mot alkohol på kjøring. Der ser du tydelig hvordan både telefonsamtalen og kjøringen blir helt umulig fordi de prøver bette tingene samtidig.

Du kan ikke gjøre som meg når du f.eks øver på prøver, jeg sitter og leser og plutselig begynner jeg å tenke på helt andre ting og der "pang" - "det var prøven jeg leste på, ja".

Selvfølgelig er det stor forskjell på folk, gener og slikt, men jeg tror at alle kan trenes opp i det meste hvis de bare vil.

Og grunnen til at noen er flinke på skolen uten å jobbe er som oftest at de følger med i timene. Selv så har jeg vært litt sløv med egenstudering på skolen, da jeg gikk ut fra barneskolen hadde jeg svake skrive og lesevansker, ut fra ungdomskolen hadde jeg 5,4 GK allmenne fikk jeg 5,2 og nå på VK1 ligger jeg på ca. 5,3-5,5.

- Jeg jobber aldri med lekser og leser ca. 1-2 timer på hver prøve, det er lekende "lett" med litt konsentrasjon.

Jeg tror egentlig at hvem som helst kan bli "perfekte" mennesker bare de drar seg litt i kinnet, f.eks hvis du vil gjøre det bedre på skolen; konsentrer deg

Vil du se bedre ut; ikke overspis/underspis og tren gjevnlig og kle deg riktig

Det er mange ting du kan gjøre for å få bedre rykte på seg; for det første vær hyggelig mot alle du møter, ikke være fordomsfull, stå for hva du mener, ikke krangl med alle du møter (du må ikke ha rett), skaff deg en hobby, bry deg om andre, sosialiser deg, osv.

Kosthold er det viktigste selvfølgelig, hjelper nesten mot hva som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...