Gå til innhold

Hvorfor er noen smarte ...

Nicklas

Anbefalte innlegg

Hei !

Til dere som er smarte:

Hvorfor er dere smarte ?

Hvorfor får dere høye karakterer på skolen ?

Hva er det dere gjør på skolen som ikke jeg gjør ?

Hva gjør dere etter skole tid ?

Når legger dere dere på kvelden og når står dere opp igjen ?

Hva og når spiser dere ?

Hva kan jeg gjøre for å få bedre karakterer, konsentrasjon, osv ?

Mange dumme spørsmål men jeg er så lei av dårlige karakterer og aldri kunne få med meg alt som blir sagt på skolen :no:

Alle svar tas veldig godt imot !

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 Som psilocybe sier, er ikke gode karakterer ensbetydende med smarthet.

#2 Smarthet er ikke bare bestemt av miljø, men også av gener osv.

#3 Hva du kan gjøre for å trene deg opp? Godt med variert mat, godt med søvn, gjør lekser, følg med i timen, les mer enn du behøver om emner, og fremfor alt: gjør masse forskjellige oppgaver !

Jeg ligger på 5 i snitt, men gjør minimalt for å oppnå det, mens andre må jobbe mye for å oppnå det samme, noe som beviser at enkelte har lettere for å fatte én ting, mens andre er bedre på noe annet. F.eks. suger jeg i alt som heter sport...

Noe kan opparbeides, mens noe er medfødt. Allikvel er jeg av den tro at alle er gode på et eller annet; ingen er født helt uten evner.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke få gode karakterer på skolen for å være smart. En karakter sier som oftest ikke så mye uansett.

Noen er rett og slett som skapt til gode karakterer og får lett gode resultater uten å gjøre noe særlig for det.

Andre derimot er ikke skapt for det og får ikke mer enn middels uansett hvor hardt de prøver.

Synes ikke du skal bry deg så veldig mye om dette med karakterene. Det er først og fremst hvem du er og hvordan du er som person som teller, ikke noen tall som står skrevet i en bok.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke få gode karakterer på skolen for å være smart. En karakter sier som oftest ikke så mye uansett.

Noen er rett og slett som skapt til gode karakterer og får lett gode resultater uten å gjøre noe særlig for det.

Andre derimot er ikke skapt for det og får ikke mer enn middels uansett hvor hardt de prøver.

Synes ikke du skal bry deg så veldig mye om dette med karakterene. Det er først og fremst hvem du er og hvordan du er som person som teller, ikke noen tall som står skrevet i en bok.

Men han kommer seg jo ikke så langt med bare 2'ere i "boka"..

Nei, det slår nesten aldrig feil; de med gode karakterer er smartere enn de med dårligere. Men forutsetningen er så klart at begge prøver så hardt som mulig. All min erfaring tilsier dette.

Tenk på de du synes er "dumme" og tenk også på deres karakterer..

Lenke til kommentar

Jeg mente heller ikke at noen er født til det. Men ser du deg om på skoler rundt omkring så vil du alltid finne mange av den typen som kan få bare 5'ere og 6'ere i alle fag uten å gjøre mer enn de andre. Folk som bare kan surfe gjennom skolen. Noen er sånn, andre er ikke sånn. Vi mennesker er forskjellige.

Og jeg er enig med deg i at å lese mye hjelper på skriveferdigheter og hukommelse.

Og så mener jeg at dataspill er med på å forbedre språkkunnskaper.

Lenke til kommentar
Oki, har dere noen gode linker til mer om dette emnet ?

Men hva med deg, du gjør minimalt og så får du så gode karakterer. Hva gjør du på fritiden ? Har du slitt med skolen før eller har det alltid vært så lett ?

Spiller i korps på fritida (og liker det ikke :blush: ), har spilt fotball... Ikke lest så mye, men leste en del når jeg var liten... Nå leser jeg nesten bare når vi har noe på skolen. Men det er jo allment kjent at noen må lese mer og bruker lengre tid på å forstå ting. Det du rett og slett må gjøre for å forbedre karakterene er å ta tid til å skjønne alt du leser, spesielt i realfagene. Lærerne synes det er bra om man rekker opp hånda og kan svare på mye rart (!) , så les gjerne leksa di en dag før du har den! Må innrømme at jeg ikke gjør alle leksene mine, men de jeg er usikker på pleier jeg å gjøre...

Hvis du kan tilføye noe stoff som ikke står i læreboka, er dette et stort pluss i lærerns bok ! ;)

PS: et tips; På stiler, prøv å vri språket over på noe du har brukt mye tid på, f.eks. film eller liknende!! Da får man variert språk og et godt ordforråd ! Jeg skrev en fantasi-stil basert på Diablo 2-ord på ungdomsskulen, og fikk en sterk 6'er på tentamen :)

Jeg gav samme tips til en kamerat , og han gikk opp en karakter på tentamene sine etter det ;)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Jeg mente heller ikke at noen er født til det. Men ser du deg om på skoler rundt omkring så vil du alltid finne mange av den typen som kan få bare 5'ere og 6'ere i alle fag uten å gjøre mer enn de andre. Folk som bare kan surfe gjennom skolen. Noen er sånn, andre er ikke sånn. Vi mennesker er forskjellige.

Og jeg er enig med deg i at å lese mye hjelper på skriveferdigheter og hukommelse.

Øhh, er ikke de smarte hvis de greier det?

Lenke til kommentar
Oki, men et stort annet problem er at jeg er så sjenert at jeg tør jo nesten ikke snakke høyt i et rom med mer enn 5 mennesker  :blush:

trene, trene, trene... sliter litt slik jeg, og

se på det jeg har edited inn litt lenger oppe i tråden ^^

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Øhh, er ikke de smarte hvis de greier det?

Jeg sa ikke at de ikke var smarte. Men jeg vet om flere som er sånn. Selvsagt gjør de skolearbeid og det der, men de gjør ikke noe EKSTRA for å få bedre karakterer.

Nå trekker jeg meg ut av denne diskusjonen og overlater den til dere.

Og Nicklas, det er mange som har det problemet at de ikke tør det. Desverre er ikke jeg noe særlig god på å gi råd for hvordan du kanskje kan bli mindre sjenert, men kanskje noen andre er det?

Lenke til kommentar

De smarteste mennesken er de som virkelig behersker improvisasjonens kunst :love: , ikke de som husker alle datoene under WW1 og leser Ringenes Herre på engelsk på 3 dager (uten ordbok :scared: ).

Selv ligger jeg på 5 i snitt (6 i matte :love: ) og gjør omtrent ingenting i forhold til de flittigste (som selvfølgelig har 5 i matte :p ) i klassen min.

Man lærer (omtrent) ingenting av å sitte og lese det samme om og om igjen (f.eks formler, gloser ol.) føler jeg, den beste måten er å hele tiden finne nye måter å huske og tenke på (hørte en gang om at men bør "henge" det man skal huske på minst 10 forskjellige "knagger"). Det å skrive det man skal lære er ikke en dum ting, heller ikke prøve å finne ut av det selv (istedet for å la andre gjøre det) er spesielt dumt (selvfølgelig kontrollere om det er rett).

Lenke til kommentar

Oki, det jeg kansje sliter mest i er norsk og engelsk .. litt matte. Men det er ikke skrive feil som trekker meg ned i karakter men handlingen :( Fatter bare ikke hvordan jeg skal gjøre det bedre, f.eks nå snart skal vi ha norsk tentamen og jeg skal skrive om et mord. Hva må jeg ha med for å gjøre handlingen bra ? (litt off topic)

Lenke til kommentar

Man lærer (omtrent) ingenting av å sitte og lese det samme om og om igjen (f.eks formler, gloser ol.) føler jeg, den beste måten er å hele tiden finne nye måter å huske og tenke på (hørte en gang om at men bør "henge" det man skal huske på minst 10 forskjellige "knagger"). Det å skrive det man skal lære er ikke en dum ting, heller ikke prøve å finne ut av det selv (istedet for å la andre gjøre det) er spesielt dumt (selvfølgelig kontrollere om det er rett).

Det spørs på¨typen menneske du er, da !

Selv ligger jeg på 5 i snitt (6 i matte :love: ) og gjør omtrent ingenting i forhold til de flittigste (som selvfølgelig har 5 i matte :p ) i klassen min.

hehe, kjenner det igjen...

Ei i klassen som sier 'du har ufortjente karakterer!'

Jeg: 'Hvorfor?'

Hun: 'Fordi du ikke leser på prøvene og før timene'

Jeg: 'Hvorfor skulle jeg?'

Hun: 'Fordi hvis ikke så fortjener du ikke karakterene dine!'

Grunnen er at jeg (& en kamerat) ikke leser til de fleste fag, og jeg leser kanskje gjennom stoofet til en naturfagprøve litt under én gang. Hun får som regel dårligere enn meg i naturfag :p:devil::p (jeg har sterk sekser.. :) ).

Det jeg alltid gjør før prøver er at jeg setter meg med andre og diskuterer stoffet, og hører på når de tester hverandre... Kan ikke alt fra før, men lærer mye da! Mange synspunkter som jeg ikke hadde kommet på alene, hvertfall :thumbup: .

PS: Artikkel i Illustert Vitenskap nå som sier at barn som begynner å spille instrumenter før de er 9 år lærer mer og bruker hjernen mer effektivt :w00t: . Det som skjer er at flere sentre enn høresentret blir mer utviklet når man hører/utøver musikk. Konklusjonen de trekker er at man blir smartere av å faktisk høre på musikk også !! Passer fint for meg, for jeg hører på musikk så sant jeg ikke sover/er på skolen. ( Heavy Metal !!)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mitt heteste tips; bry deg minimalt om ting du egentlig driter i (som skole) og streb etter realistiske drømmer. Slet en tid på skolen jeg også, fordi jeg hatet det. Så begynte jeg å arbeide mer med film (som er min interesse) i skolen og det ga meg inspirasjon. Det er det som er viktigst; inspirasjon og drømmer. Så lenge du er bevisst på hva du kan og hva du ikke kan, har du store muligheter til å bli veldig lur.

Ikke definer intelligens som å gjøre det bra i noe påtvunget av staten (skole), men vend heller hodet opp og ut og drit i akademiker/IT -utdannelsen alle ungdommer hyler etter i dag. Tenk heller realistisk og ikke bit over for mye. Man blir ikke smartere av å pugge bøker å få bedre karakterer. Man får bare bedre karakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...