FM Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hei.. Har tenkt meg digitalkamera og har fått sansen for 10X zoom. Derfor lurer jeg på hvilket kamera jeg bør velge. Mine viktigste kriterier: God bildekvalitet, Helst en del optisk zoom (10X er perfekt) Minst mulig støy i bildene, Vil helst ikke gi mer enn 4000,- Har selv sett et par modeller som kan være passende: Olympus C-750, Minolta Dimage Z2, Kodak DX6490 Og til slutt: Er det bare bortkastete penger å bruke på disse kameraene --> burde jeg heller kjøpe Nikon 3200, spare 1500 kr og ikke bry meg om ultra zoomen? På forhånd takk... Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Heisan Jeg var selv i samme situasjon som du og valgte Minolta Z2. Hovedårsaken til at jeg valgte Z2 var den raske autofokusen, raske oppstarten og usedvanlig gode blitzen. Erfaringene med ultrazoomen er at inntil 5-6 x er det greit på frihånd. Over dette bør du bruke selvutløser og stativ. Kvaliteten på bildene er fremragende. Har hørt enkelte påstå at det er rosa-nyanser i bildene, men dette stemmer ikke med mitt kamera. En ting til: Sinnsyk lang batterikapasitet. Anbefaler Z2 på det sterkeste. Tom Lenke til kommentar
FM Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Takk for svaret Tom. Er det ikke mye støy i bildene da, vet du hvordan dette er i forhold til Olympus C-750?? Ellers skal jeg være enig i at det virker som du får mye kamera for pengene i Z2. PS! Folk som deg burde legge inn sine erfaringer på produktguiden til akam.no, det ville være til stor hjelp for oss som skal kjøpe kamera. Det håper jeg du gjør Tom.. Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Heisan Ja, jeg skal legge inn erfaringene mine... Støy ? Nei, jeg synes ikke det er mye støy på bildene. Jeg printer ut de beste bildene i A4-format og her blir bildene krystallklare. Jeg vurderte Z2 mot Olym. 750 og fant ut at autofokusen var mye raskere på Z2. Dette har litt betydning for meg når jeg tar raske bilder av ungene i lek. Ellers er vel Olympusen også et bra kamera, men for meg var hurtigheten i kameraet avgjørende. Leste også noen tyske tester som overbeviste meg. Tom Lenke til kommentar
FM Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Takk igjen.. Blir mer og mer fristet til å gå for Z2, men har du noen bilder jeg kunne sett?? Og hvor kjøpte du kameraet ditt? Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Heisan Kjøpte kameraet på Komplett.no og betalte 4.400 + 900 for ett 256 og ett 128 Mb-kort. Batteri og ladere hadde jeg i massevis fra før. Det fulgte med ett 16 Mb-kort og 4 vanlige batteri, uten lader. Kjøpte samtidig en veske på Elkjøp til 149,- som passet glimrende. Bilder, joda jeg kan sende noen. Hvordan får jeg sendt disse ? Tom Lenke til kommentar
FM Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Hei igjen.. Du kan jo sende meg noen bilder på min epost: [email protected] Ser du har kjøpt ganske store minnekort, hvor mange bilder får du inn på 128MB kortet (beste kvalitet, evt. nest beste)?? På forhånd takk... Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Heisan På et 128 kort får du ca. 95 bilder i beste kvalitet og ca. 320 bilder i nest beste. Har prøvd å sende deg tre bilder, men fikk feilmedling fra hotmail hver gang. Prøvde også p å dele opp mailen i 3 mailer, men heller ikke dette gikk. Tom Lenke til kommentar
FM Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Det var nå et forsøk. Tror bildene er for store til min innboks. Jeg har sett litt på priser og funnet ut at jeg får z2'en for ca. 4.900 med et 128 MB minnekort. Jeg ser også at jeg får z1 for over 1.000,- mindre. Vet du (eller noen andre her) om det er andre forskjeller enn den ene megapixelen?? for det har litt å si for meg hvis jeg kan spare såpass mye på det. Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Hallo igjen Forskjellen på 4,1 og 3,1 mill pix er uvesentlig ved vanlig fotografering samt utskrifter. Opp til A4-utskrift vil du ikke kunne se vesentlig forskjell. Derimot på A3-utskrift ¨blir det forskjell, men når printer man ut i A3 ??? Men, dersom du skal ta et utsnitt av et foto og printe ut, vil du merke forskjell. Da er 4,1 å foretrekke. Den andre forskjellen på Z1 og Z2 er video-kvaliteten. På Z2 får du 640 x 480 som er vesentlig bedre og merkes godt på visning. Konklusjon: Hvis du skal ta mye video, gå for Z2. Antall pixels tror jeg ikke du vil savne. Tom Lenke til kommentar
FM Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Tusen takk... Da er beslutningen tatt. Jeg ser nemlig på kameraet som et stillbildekamera og videoen som en liten bonus. Derfor går jeg for Z1, jeg sparer tross alt 1000 kr. Og når du har 10X zoom er jeg ikke sikker på at utsnitt av bildene vil være så nødvendig. Skal kjøpe meg 128Mb SD-minnekort og et lite stativ i tillegg. Til sammen blir det på ca 4000,- + porto.. Takk for all hjelp for denne gang.. Mvh. Fredrik Lenke til kommentar
nbor Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Sjekk prisene på http://www.nomatica.com, A2 med 128Mb og veske Kr 3254 + mva fritt levert deg. Dette tror jeg er det rimeligste tollfrie alternativet i dag. Mvh Nils. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Sjekk prisene på http://www.nomatica.com, A2 med 128Mb og veske Kr 3254 + mva fritt levert deg.Dette tror jeg er det rimeligste tollfrie alternativet i dag. Mvh Nils. http://www.nomatica.com/photo/dimagea2NO.htm prisen er nok nærmere 6400 kr uten moms... Men jeg regner med at du kun skrev feil, og mente Z2: http://www.nomatica.com/photo/dimagez2NO.htm ...den koster altså kr 3254 +mva.. Endret 30. april 2004 av anderfo Lenke til kommentar
nbor Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Takk du har helt rett, det var trykkleif ;-) Lenke til kommentar
FM Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Dette er jo "sveine-billig".. Er det trygt å kjøpe det her da?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå