Gå til innhold

Startmenyen har forsvunnet!

Anbefalte innlegg

Da jeg skrudde på pcen idag oppdaget jeg at startmenyen var fullstendig deaktivert. Windows tasten kunne få fram menyen, men ellers uteble reaksjonene fullstendig. Ingen programmer ble vist i det hele tatt, og Norton Internet Security hadde tatt kvelden. Jeg antok det hele ville gå bort i en restart, men den gang ei.

Tilbake i Windows var startmenyen totalt forvunnet, og flere programmer sluttet å virke. Blant annet kunne jeg ikke åpne Visual Basic, Windows Media Player, NIS, NAV og flere Controlpanel objekter var umulige å bruke. Jeg kunne f.eks ikke bruke Add User, Disk Management og alt var borte i Networks Connections.

Jeg innså at dette måtte være sikre tegn på at jeg hadde blitt infisert av virus, men dessverre viste en scan over internett at dette ikke var tillfellet. Jeg gikk så inn i Computer Management og så over alle innstillningene. Det viste seg at kun halvparten av Servicene var startet, og 4 sto fremdeles på "Starting" (Shell Hardware Detection, WIA og COM+ Events System). Denne halvparten som ikke var startet hadde oppstartstypen "Manual", men trass i all min streben etter å få denne stil til "Automatic", måtte jeg gi opp. "Propeties" vinduet ville rett og slett ikke vise seg. Selv når jeg prøvde å skru på servicen manuelt, ville den i nesten alle tillfeller enten slutte å reagere, eller komme med en feilmelding àla 1053 og 0x800706f7.

Nå var jeg igrunnen bare lei av det hele, og slo av datamasinen i håp om at jeg kunne få startet den i Security Modus, men heller ikke dette slo ann. Faktisk reagerte ikke pcen i det hele tatt på mine febrilske F8 trykk, selv om den åpnet BIOS setup med Delete tasten. Windows startet opp med de samme problemene.

Helt til slutt greide jeg å fram Startmenyen ved å først endre Themes til "Classic", og så høyreklikke på den nylig synlige linjen og velge "Toolbars" - "Address". Men dette resulterte fremdeles ikke til at jeg kunne se hvilke programmer som var åpne. Og ennå vil ikke de tidligere nevnte programmene starte opp.

Jeg kjører Windows XP.

Hvordan skal jeg klare å fikse dette?

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje på tide å reinstallere Windows fra bunnen av. Sett xp-cdn i cd-romen, restart og kjør install fra cd. Såfremt du ikke har noen hardwarefeil skulle det meste ordne seg da. Du kunne jo kanskje først prøve å kjøre Systemgjenoppretting tilbake til et tidspunkt før problemene oppsto...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...