Jonas Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hallo Hvordan kan jeg lage en ny kolonne i et recordsett? Set db = OpenDatabase("C:\Test.mdb") Set rstInfo = db.OpenRecordset("Info") rstInfo.MoveFirst List1.AddItem !Navn List2.AddItem !Om Der er det en navn og en om kolonne. Jeg trenger flere, men har ikke access instalert på denne pc'en, så jeg står fast Lenke til kommentar
svamp Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Tror du må bruke SQL. Jeg husker ikke koden nå, men det skulle ikke være så vanskelig å finne på nettet. Søk på f.eks +SQL +"adding field", så finner du kanskje noe. EDIT: kolonne = felt rad = post Endret 27. april 2004 av svamp Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 For en Access database kan du gjøre slik. Denne koden oppretter et nytt felt, etternavn, av type text, lengde 25. dim db as database dim tdef as tabledef dim fld as field Set db = OpenDatabase("C:\Test.mdb") Set tdef = db.TableDefs("Info") Set fld = tdef.CreateField("etternavn", dbText, 25) tdef.Fields.Append fld Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Eller kanskje litt SQL? ALTER TABLE Info ( ADD etternavn vchar(64) NULL )GO Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 (endret) For en Access database kan du gjøre slik. Denne koden oppretter et nytt felt, etternavn, av type text, lengde 25. dim db as database dim tdef as tabledef dim fld as field Set db = OpenDatabase("C:\Test.mdb") Set tdef = db.TableDefs("Info") Set fld = tdef.CreateField("etternavn", dbText, 25) tdef.Fields.Append fld Det er access database, men CreateField er ikke noe kode der. Får feil på den. "Ukjent metode". Begyner å bli litt usikker her nå om det heter kolonne. Jeg har to rader (Navn, Om) som ligger i Info. Jeg vil ha enda en ny rad inne i info så jeg kan lagrer mere info om hver ting. Endret 28. april 2004 av Jonas Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Det er access database, men CreateField er ikke noe kode der. Får feil på den. "Ukjent metode". Begyner å bli litt usikker her nå om det heter kolonne. Jeg har to rader (Navn, Om) som ligger i Info. Jeg vil ha enda en ny rad inne i info så jeg kan lagrer mere info om hver ting. Har du lagt inn 'Microsoft DAO 3.x object library' i references? Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Begyner å bli litt usikker her nå om det heter kolonne. Jeg har to rader (Navn, Om) som ligger i Info. Jeg vil ha enda en ny rad inne i info så jeg kan lagrer mere info om hver ting. "Navn" og "Om" er ikke rader, men felter. Tenk deg at du har en database som du lagrer info om CD-er i. Alle CDene blir lagra i en tabell. Du vil om hver CD lagre tittel og artist. Tittel og artist er da felter, eller "kolonner" som du sier. Hver CD du lagrer, altså den enkelte CD med info, er en post, eller en "rad". Det som er lagret i hvert felt i posten, altså data som varierer fra CD til CD, er attributter. For eksempel er tittelen "Reload" til en cd av Metallica en attributt i feltet "Tittel". Jeg ville ha brukt post og felt i stedet for rad og kolonne, da det er mer presist og det er lettere å skjønne hva en mener. Endret 28. april 2004 av svamp Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Når du skriver dim tdef as tabledef er da tabledef en gyldig type? Nevn noen metoder og egenskaper som listes opp når du skriver tdef. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå