Gevency Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hei Har scanna inn noen eldre bilder, ca 10 mb per bilde i bmp format, jeg skal ha bildene ut på nett, bruker photoshop til å lage jpeg format av de, men hvor langt ned bør jeg gå på størelsen? Skal ha flere bilder på en side. Er 500 kb for mye per bilde? burde de ligge under 100kb? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Og hva er så oppløsningen? Jeg vil anbefale deg å bruke Photoshop sin "export for web" - også ha JPEG på kvalitet 65% eller noe i den duren. 500kB er for mye for web ja, helt klart. Under 100kB er en god estimering ja, men det kommer sterkt ann på hvilken oppløsning bildene har! (bedre å ha mindre bilder -> 100kB, enn et stort bilde STERKT komprimert -> 100kB) Edit: Flaut Jeg pleier jo aa vaere den som "opplyser" folk om disse skriveleifene, ogsaa gj0r jeg det til den grad selv ( fikset kb --> kB ) Endret 1. mai 2004 av Velmont Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg ville satsa på JPEG med komprimering 80-85% og bra oppløsning. Deretter kan du resize dem til en mer passende størrelse (gjelder både oppløsning og filstørrelse) hvis du skal bruke bildene til web e.l... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 ja, er alltid greit å ha "orginalene" på pcen slik at du slipper å scanne inn bildet på nytt om du trenger det... Jeg kan anbefale www.irfanview.com sin batch prosessor til å komprimere og gjøre alle bildene mindre. Den er rask, intuitiv og god (dessuten er det den beste bilde-viseren til Windows i mine øyne) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg synes ACDSee er også et godt alternativ til IrfanView. Nå har jeg ikke prøvd IrfanView på ca 1år så jeg er ikke sikker på hvordan det er nå. Men ACDSee har man plugins som gjør at man kan finne to (eller flere) like bilder. Enkle effekter som blur, mosaikk, gamma også videre. Også har den tumbnail view i programmet. Pluss en rekke med andre fine og nyttige funksjoner. Men er du nybegynner er det kansje best å bruke IrfanView. (P.S. ACDSee koster noen kroner da..) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Men er du nybegynner er det kansje best å bruke IrfanView. (P.S. ACDSee koster noen kroner da..) Liker du ikke elendig bloatware som ødelegger pcen din så bruker du ikke ACDsee..... En gang for riktig lenge siden var ACDsee et bra program - men så ble de kapitalistiske slurvete bloatware byggere og da falt programmet sammen. Jeg har ikke prøvd det for en stund nå da, men tror ikke ting har bedret seg så mye. Sist gang jeg så det var vel et halvt år siden da en fyr sin PC var ødelagt av ACDsee sin grådige "jeg skal redigere alle filer" knapp. - Riktignok var ikke personen noe særlig god med pc'er, men rart at noen kan lage noe slikt uansett - som 100% sikkert vil gjøre pcen ubrukelig. - Uff, ja, det er vondt at jeg har så mye imot dem. Det er synd, men det programmet er i mine øyne utslått. (jeg ble så lei meg den gangen jeg "oppgraderte" og fant ut at de hadde ødelagt et supert program - IfranView er mer slik ACDSee en gang gikk mot å bli) --> Uansett, hvorfor gjøre én oppgave med et program som koster penger når du kan gjøre det med et program som ikke koster penger? -- Men for all del, velg selv :] (Unnskyld BeFs, ble litt revet med - teit gjort) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 --> Uansett, hvorfor gjøre én oppgave med et program som koster penger når du kan gjøre det med et program som ikke koster penger? -- Men for all del, velg selv :] Sant sant, hvis det er bare èn oppgave som skal utføres er det vel kansje ikke noe mening i å installere et stort tungt program som ACDSee. (Unnskyld BeFs, ble litt revet med - teit gjort) Det er lov å bli revet med noen ganger. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg vil bare kommentere bruken av liten og stor "B" fordi stor B betyr Byte, mens liten "b" betyr bit hvor den første er 8 ganger så stor. Jeg regner med at alle vet dette, men mener at folk bør være mer nøyaktig med formuleringen. Tall kan lett missforstås med feil benevning. Jeg vil også beklage om alle i denne tråden har skrevet kilo/Mega 'bit' med vilje, selv om jeg tviler på det, siden filstørrelse oftest går i kilo/Mega - 'Byte'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå