Defekt Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hei, i det siste har maskina mi fått en lei uvane med å plutselig slå seg rett av og lage en lyd som best kan beskrives som en sirene (mmmmmm uuuuuh mmmmmm uuuuuh (noe sånt, litt vanskelig å prøve å skrive lyd)). Det begynte ganske så plutselig og kommer periodevis og er - naturligvis - fantastisk irriterende, spesielt siden maskina blir stående og ule sånn helt til jeg tar strømmen. Det funker heller ikke å holde inn av-knappen. Hvis noen har noe peiling på hva feilen kan være, så kan jeg godt poste system speccs ved behov, men inntil videre lurer jeg bare på om noen har lydkodene (feilkodene) for Abit NF7-serien, slik at jeg kan prøve å finne ut hva som er galt og eventuelt til og med få gjort noe med det . Cheers, Defekt. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Lydkodene finner du på siden til biosprodusenten. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Varme vil jeg anta. Ikke tvilsomt, nei Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Tenkte på varmen jeg også, men har sjekket og CPUen holder rundt 50 grader, mens jeg hadde alarmen på 75 grader tidligere, mens jeg nå har stilt den opp til 90 grader. Vil Abit være BIOS-produsenten min? Takker ellers for alle forslagene . Lenke til kommentar
tore- Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Tenkte på varmen jeg også, men har sjekket og CPUen holder rundt 50 grader, mens jeg hadde alarmen på 75 grader tidligere, mens jeg nå har stilt den opp til 90 grader. Vil Abit være BIOS-produsenten min? Takker ellers for alle forslagene . Det kommer helt ann på hva du har stilt inn bios på. Min kan pipe ved 40 grader, hvis jeg vil. Må bare endre det i bios. Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Prøvde å si at det neppe er tempen. Har stilt tempraturen, og det skjedde likevel. Lenke til kommentar
Galandrik Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Tror biosen er av type Phoenix (eller noe sånt; det er en stund siden jeg skjekket det opp)... Mitt beste forslag er varme, tror ikke det er andre kilder som plutselig lager ulyder... Når kommer pipingen? Ved lang spilling eller i os? Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Typisk ved ressurs-krevende operasjoner (lang tids spilling og andre krevende saker). Kom også på to påfallende like plasser mens jeg formaterte i dag. Men har slått av alt annet enn warning på CPU-heat i BIOS. Det som skjer er altså at maskinen slår seg rett av og bare står og piper. Det har iallefall fortsatt aldri skjedd mens maskinen har stått idle (noe jeg er litt redd for skal skje, litt kjipt hvis maskina står og piper i ett døgn hvis den klikker mens jeg ikke er hjemme ). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Les manualen til kortet, det er derfor du har fått den, og det står der. Lenke til kommentar
Galandrik Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Har du målt cpu -og hk temp under hard belastning? Kjør f.eks Prime95 og, når pipingen tiltrår, mål temperaturene i SiSoft Sandre etc... Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Serpensis, jeg mener bestemt at jeg sjekket manualen da problemene begynte uten å finne noe om lydkodene (finner ikke igjen manualen nå). Har også googla etter dem uten å finne noe. Galandrik, problemet er at maskina slår seg rett av, så får ikke sjekka umiddelbart. Har sjekket i PC-Health Status i BIOS rett etter en kræsj, og da lå cpuen på 50 grader. Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Kræsja igjen nå... spilte warcraft3 i ca. 20 minutter, så slo deg seg av. Gikk rett inn i BIOS og sjekka temp og den lå på 55 grader (CPU) og 35 grader (system). Lenke til kommentar
Dominium Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Har samma problemet med pc'n min jeg også. Når temperaturen kommer opp i ca 55-60 grader, så slår pc'n seg av og lager en pipelyd som varierer mellom 2 lyse toner annenhver gang helt til jeg tar ut strømkontakten. fikk problemet etter at jeg skiftet cpu-kjøler, fra pop38 til en AeroCool sak med vifte på litt over 2000 rpm. Så jeg trudde først det var pgr av viften. Men jeg slo av viftealarm osv, og problemet vedvarte. prøvd meg med litt forskjellige innstillinger på cpu temp instillingene, men ikke noe som funker. Har ikke orket og gjort noe mere enda, lar bare pc'n bråke litt ekstra når jeg skal bruke den til noe ressurskrevende, slik at tempen holder seg på ca 50grader eller under. Prøvd og finne noen oversikt over hva den pipingen betyr, men finner ikke noe som matcher. Specs'n min er som følger: Amd 2500+ Barton Abit NF7-S v2 Msi Gforce 4 ti4400 Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hmmm, hadde akkurat samme problem forrige uke med mitt Abit NF7-s kort. Var ganske overbevist at det var varme pga jeg holdt på å rendre i 3D studio. Så tok av siden på maskina, å etter det så har det ikke skjedd mer. Men CPU'n lå på rundt 50 grader når jeg slo på maskinen igjen, så jeg vet ikke. Lå på rundt 60-65 tenker jeg når jeg rendret. Og har stillt inn i bios at den skal slå seg av ved 75 grader. (Har gjort dette nå, dette var ikke aktivert når maskinen slo seg av!) Tja, så lenge det ikke skjer igjen er jeg fornøyd! Lenke til kommentar
zaico Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Bruker dere Hardware Monitor, eller hva enn det programmet som følger med på NF-7 cd`en heter? Disse "overvåkningsprogrammene" lager ulyder når de oppdager noe som kan være galt. Endret 28. april 2004 av zaico Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Bruker dere Hardware Monitor, eller hva enn det programmet som følger med på NF-7 cd`en heter? Disse "overvåkningsprogrammene" lager ulyder når de oppdager noe som kan være galt. Jeg bruker Motherboard Monitor, men _tror_ ikke det var igang.. Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Saken er at maskinen slår seg av før den blir stående og pipe helt til jeg tar strømmen. Jeg bruker ikke noe hardware monitor whatsoever. Jeg mener, 55 grader skal ikke være nok til at maskina skal slå seg av? Skjønner heller ikke helt hvorfor maskina blir så varm... Lenke til kommentar
zaico Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Saken er at maskinen slår seg av før den blir stående og pipe helt til jeg tar strømmen. Jeg bruker ikke noe hardware monitor whatsoever. Jeg mener, 55 grader skal ikke være nok til at maskina skal slå seg av? Skjønner heller ikke helt hvorfor maskina blir så varm... Hvilken ram har du? Om du har Twinmos brikker så er sjangsen ganske stor for at de ikke holder det de lover! Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hadde AKKURAT det samme problemet! Jeg tok ut ALT av pc'en og demonterte ALT fra HK.. Jeg sjekka under HK og der hadde et par hårstra satt seg fast! Disse fjerna jeg med fingerne og vips: Uling borte og CPU temp 12 grader lavere! Jeg har lest koden til lydene, den alarmlyden kommer av strømforynignen sto det der, så du kan jo prøve det som fiksa mitt problem eller at du sjekker strømforsyningen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå