Gå til innhold

amd athlon 3000+ eller amd athlon 64 3000+

Nilsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjøp den billigste løsningen som dekker behovet i dag, så kjøper du nytt når 64-bit har satt seg. Lite vits å kjøpe noe som du ikke får utnyttet. Med de pengen du sparte, kan du heller oppgradere raskere

Lenke til kommentar

Motsier kanskje meg selv litt nå, meeen.... :

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=2038&p=6

UnrealTournament, veldig cpu intensivt spill. I mindre cpu intensive spill så har ikke prosessoren så mye å si, og den er ergo ikke like viktig.

Athlon64 2800+ = 237,1 (kr 1.750,- boxed)

P4 Northwood 2,8ghz = 217,4 (kr 1.575,- boxed)

AthlonXP 3000+ = 204,7 (kr 1.175,- + vifte 200kr = 1375,-)

Interpolert AthlonXP2500+ (2167/1833)/2 = 15% forskjell/2 for dårlig skalering = 7% tregere = 204,7*93% = 190 (kr 794,- boxed)

Ergo... Xp 2500 ikke overklokket = ikke vanvittig høy ytelse... P4 2,8 ghz (northwood) er altså 14% kjappere.

Derimot så gjør Athlon64 2800+ det svææært bra den er 9% raskere enn P4'n igjen.

Forskjellen mellom xp2500+ og athlon64 2800+ er 25%... Dvs, hvis man går utifra at Xp'n kan klokkes til ca 2300 mhz så yter den like bra som Athlon 64 2800+

Ergo... Få tak i et hovedkort som klarer å overklokke Athlon 64, f.eks

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=2033

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=2036 (kommer i begynnelsen av juni tipper jeg)

Lenke til kommentar
kjøp den billigste løsningen som dekker behovet i dag, så kjøper du nytt når 64-bit har satt seg. Lite vits å kjøpe noe som du ikke får utnyttet. Med de pengen du sparte, kan du heller oppgradere raskere

Det er også snakk om ytelse og A64 yter en god del mer enn XP prosessorene! A64 har også innebygd antivius og nforce 3 250 har også brannmur, så A64 er tross alt ikke noe dumt valg selv om 64bit ikke er så utbredt enda.

Lenke til kommentar

MS har, så vidt jeg vet, inngått en avtale med Intel om ikke å ferdigutvikle Windows 64-bits før intel sine 64-bits-prosessorer kommer ut...

Jeg mener derfor at å kjøpe AMD 64 idag er sløseri, ettersom AMD har tenkt å bytte socket på den (sånn at 32-bits og 64-bits kommer på samme socket, dette leste jeg i et veldig seriøst PC-blad :blush:, www.pcw.co.uk). Det vil uansett ikke være noe stort poeng i å ha AMD64 ennå, og innen det blir noe vits så har det kommet nye 64-bits-CPUer som banker AMD64... :)

Jeg kommer til å kjøpe P4 northwood 2,8ghz når jeg har konfirmert meg 16. mai :D

Lenke til kommentar
ville uten tvil gått for amd 64 3000+.

:yes::yes::yes:

a64 3000+ er en god del raskere enn athlonXP 3000+

det jeg egentlig tenkte på når jeg lagde topicen var hva som hvar smartest med tanke på at jeg ikke gidder å bygge ny pc om 2 år... har heller planer om å oppdatere denna ofte og etter ca fem år kjøpe alt nytt..(hvis det ikke skjer noen store endringer da)

Lenke til kommentar

Som regel når du skal oppgradere cpu etter et par år, må du også bytte hk og minne, for det kommer stadig vekk nye hastigheter på minnet.

Ta socket A f.eks...Den har vart lenge, men det har skjedd store forandringer på bus fronten slik at når man skal oppgradere til en nyere AMD XP, så måtte man også bytte ram og HK.

Kjøp det som gir mest for penga og gi blange f.... i hva som kommer til å holde lengst! Har du tenkt å oppgradere prosessoren om ett års tid, så må du sikkert bytte HK og minne i samme slengen uansett.

Lenke til kommentar
Kjøp det som gir mest for penga og gi blange f.... i hva som kommer til å holde lengst! Har du tenkt å oppgradere prosessoren om ett års tid, så må du sikkert bytte HK og minne i samme slengen uansett.

Helt enig :D

Og akkurat nå ville jeg si at det er p4c som gir mest for pengene, men det er nå bare min mening :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...