Gå til innhold

Et litt uvanlig vannkjølingsprosjekt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare for å få litt klarhet i dette (PS: er ingen fysiker).

Folk her tenker for mye på selve temperaturen på prosessoren. Slik som ATW og en annen fyr med formler og greier her prøver å forklare, er det EFFEKTEN fra prosessoren som gjør vannet varmere.

Vannet vil etterhvert når 30 grader celcius, slik som de fleste her har fått med seg. Men hva skjer så? Jo. Prosessoren fortsetter å produsere varme, men vannet har samme temperatur og har dermed ingen kjøleeffekt. Prosessoren blir da varmere og vannet følger sakte men sikkert etter.

Uten påfyll med kalde elementer vil hele systemet (vann + CPU) bli varmere og varmere til det når et visst punkt. Tenker man slik som fyren med formlene (sry, fikk ikke med meg nicken ditt :blush: ) vil vannet nå 100 grader etterhvert. Pga av at det tilføres energi konstant og ingen energi kommer ut.

"Energi kan ikke forsvinne, bare gå over i andre former" Energien som blir tilført går dermed over til å varme opp vannet.

Vannet vil ikke kunne koke ved 100 grader pga trykket. Gjerne ved en del over, men alt vannet blir holder seg jo i systemet så vannet kan da bli, teoretisk sett, uendelig varmt.

Hva den maksimale temperaturen kommer på blir avgjort de ytre faktorer. Ledeevne til den beholderen vannet er i osv.

Correct me if i'm wrong, men dette synes jeg høres logisk ut.

Ble gjerne litt ustrukturert, men kom på ting underveis og er sikkert ting jeg har oversett  :ermm:

Som En Tiger sier, "Energi kan værken oppstå eller forsvinne, bare forandre form" (Ja, jeg har faktisk 3FY). Å dette stemmer.

Poenget her er som det er blitt nevnt at CPU har en konstant varme/effekt-produksjon. Dette vil gjøre at CPU vil øke temp selv om CPU selv aldri kommer over 30C. Dette fordi to legemer/stoffer i kontakt med hverandre alltid vil prøve å få tempratur-messig likevekt. I dette tilfelle vann+rør+CPU.

Dette er grunnen til at det kjennes kaldt å ta på metall om vinteren, metallet leder godt kulde. Altså når du legger hånden (eller kanskje (hvis du er dum nok :no:)tungen) vil hånden prøve å varme opp metallet, mens metallet vil prøve å kjøle ned hånden din. Hvis du holder i en spiker vil den bli varm etter litt fordi den er liten, og inneholder lite "kulde-energi", mens et gjerde kan du ikke oppvarme fordi det hele tiden blir ledet kulde fra resten av gjerdet. Metall er som kjent en god varme OG kulde leder. Men, men nok om fysikk og metaller.

I dette tilfellet vil vil CPU (pga konstant effekt-produksjon) få mere og mere varme å varme opp vannet med. Når han sier at CPU aldri kommer over 30C kan man se på dette som en mal, varmetapet til luft er såpass at det klarer å fjerne nok varme fra CPU til at den holder 30C.

Når trådstarter her setter på et rør, med is og vann vil CPU jobbe for å tilpasse dette sin egen tempratur. Hvis vi tenker oss at han ikke fyller på med mer is/vann, men klarer å ikke miste noe væske (lukket system, vanskelig med vann pga utviding, og damptrykk osv, en annen historie) vil kanksje CPU klare å varme opp vann+rør til 30C. Men med tanke på at effekt-tapet til luft på en liten CPU var nok til at den holdt 30C kan man med stor sansynlighet si at CPU kommer til å havne under 30C med dette systemet.

Dette fordi det store røret vil ha en mye større flate å tape varme til luft med, akkurat som en vanlig kjøleribbe med vifte, som fjerner den varme lufta som blir produsert rundt ribbene/pinnene på kjøleribba.

Man skal med andre ord her isolere systemet MEGET godt for at temp skal komme over 30C, men DA og først DA ville systemet begynne å øke tempratur. Man må isolere varmetapet. det kan da kanskje nå helt opp til kokepunktet, dette er en liten formel som jeg ikke husker og ikke gidder bla frem.

Dette ble mye fysikk og prat, men for de som gidder lese det er jeg rimelig sikker på at det skal stemme.

Og til slutt til trådstarter: Kjør i vei!! :thumbs::thumbs: , dette er et MEGET godt tiltak for å bli flinkere både med data og fysikk (kjøling av pc med vann og greier). Her er det bare å kjøre på samme hva andre sier. Som sagt: "Etterpåklokskap er den eneset eksakte vitenskap" Det eneste som er eksakt er det man alerede har observert og funnet ut at stemmer eller ikke. Og om resultatet ikke blir helt sånn du håpet har du en GOD erfaring neste gang du forhåpentligvis prøver på et lignende (eller totalt anerledes) prosjekt.

Lenke til kommentar
[masse merkelig]

Nettopp :yes:

Et rør med vann (som ikke bli fylt på med isbiter) vil til slutt få samme temp som CPU og dermed virke som en "varme rør" nettsom du skulle tatt av viften fra kjøleribben til CPU'n... Da vil CPU'n bare produsere varme og bli varmere og varmere...

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Trådstarter har lyst til å få råd og hjelp om den aktuelle kjøleløsningen han vil benytte, ikke få fire sider med fysikkdiskusjon. Back to topic, please!

jupp, og jeg skal gi trådstarted ett godt råd:

Drit i dette, det kommer ikke til å funke.. kjøp deg vannkjøling istedenfor!! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Du skal altså ha is og vann i et rør som står mot cpu? Hva gjør du når røret er fullt av isens smeltevann? Satser på at det damper av? Kast heller P1 greierne og finnpå no mere fornuftig, det er jo ingen ikke godt for noe :roll:

Lenke til kommentar

B-Man: word!!

til trådstarter: vennligst fullfør prosjektet, jeg er meget interessert i hvordan det går. Pass på så det ikke dannes kondens på røret som vannet er oppi, da kan det komme vann på hk'et og det kortsluttes. :thumbdown:

Ellers en meget kreativ tanke, håper det går. :D

Good luck! :thumbs:

Lenke til kommentar

Ja her var det mykje rart.

Varmekapasiteten til is er ca 2000 J/kg K

For at is ved 0 C skal gå over til vann ved 0 C trengs det 334 000 J/kg K

Varmekapasiteten til vann er ca 4200 J/kg K

Det betyr at for å varma 3 kg med vatn frå -20 C til +30 C trengst det:

-20 - 0: 20C x 2000 J/kg K x 1kg= 40kJ

0 - 0: 334 000 J/kg K x 1 kg = 334kJ

0 - +30: 4200 J/kg K x 30 C x 1 kg = 126kJ

Tilsammen : 500kJ

Sjølv om cpu yter 15W går ikkje 100% av varmen opp, noko av varmen forplantar seg nedover i socketen. Som et worst case scenario kan vi sei at alle 15W går til oppvarming av isen og vannet.

Då går det 9 timar og 15 min før isen har smelta og gått over til vann @ 30C.

(Det var no voldsomt lenge, men eg trur det er rett :green: )

Grunnen til at det ikkje blir noko særlig varmetap til luft er at pcgutten må isolera tanken/røret ellers blir det kondens.

Problemet med denne planen er at vann har ein veldig lav varmekonduktivitet, 0,56 W/mK mot kopar som har 390W/mK.

Det betyr at om vatnet står i ro vil det nesten ikkje lede vekk varmen. Då blir det vatnet som er nærmast cpu bli varmt samtidig som isen i andre enden av røret er like kald. Vatnet vil naturligvis ikkje stå heilt stille men bevega seg pga varmeforskjellen som oppstår. Dette kallas naturlig konveksjon. Denne metoden er ikkje særlig effektiv. Då er alternativet tvungen konveksjon -> pumpe.

Då er det kanskje like greit å ha vannet i ein tank utanfor kabinettet med pumpe og blokk på cpu. Noko som er skremmande likt oppsettet mitt for øyeblikket.

Verdt å nevna er at no har eg kun vannblokk, pumpe og ein åtte liters plasttank tilkobla maskina mi. Temperaturen har stabilisert seg rundt "45C" i følge målaren.

Det betyr at plastveggane i tanken klarar å kvitte seg med tja, 40-50W.

Var det noken frå Andeby som meinte at stor tank var unødvendig ? :laugh:

Lenke til kommentar

Du har misforstått, den vil aldri begynne å koke, den vil få samme temp. som det er i rommet. :D

Du mener det? Det mente fysikklæreren min på vgs også.

Pokker, jeg som hadde tenkt å lage en liten evigvarende dampmaskin

av colaglasset mitt basert på varmen i pulten.

Tror jeg drikker den istedet. :p

Les det som blir skrevet da, poenget er at CPUen stadig tilfører effekt, det gjør ikke puta di, dere går utifra at cpuen bare har 30 grader, men det gjelder ikke om cpuen er på og stadig tilfører energi til systemet.

AtW

Lenke til kommentar
Goophy, formelen du brukte brukes til å regne ut hvor mange Watt som har blitt

tilført et system når du vet tiden + start/slutt temp.

Uansett hvor lukket/åpent etc kan du ikke varme et objekt mer enn kilden.

Poenget er at kilden vil ikke få konstant tempratur, grunnen til at den holdt 30 i luft er at lufta stadig transporterte bort energien, hadde cpuen vært hel lukket hadde den raskt blitt veldig varm.

Vi kan rett og slett ikke gå utifra at cpuen holder konstant 30 grader, om det var fakta, hva skjedde om du hadde 30 grader varmt vann? cpuen bare går ned til 0 watt? Neppe.

Synes egentlig ikke dette er off-topic, da vi belyser det faktaet at å si at cpuen aldri vil gå over 30 grader er en feilaktig antakelse. Ihvertfall uten at det testes først, det er ikke noe teoretisk grunnlag for en så bombastisk uttalelse.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Til Pcgutten.. vet du hva:

Å lage is, så setter det i et rør for å kjøle ned prosessoren.. Tungtvint :thumbdown:

Prøv å sette pc I kjøleskapet, det fikser jo alt??? :thumbs:

Ikke si sånt til stakkars gutten, hvis du ikke vil at han skal drepe kjøleskapet sitt!

Normale kjøleskap er ikke beregnet på å kjøle noe som lager varme, men å holde noe i en konstant (lav) temperatur. Å sette en cpu der ville slite ut kompressoren etter noen få timer

Lenke til kommentar
Normale kjøleskap er ikke beregnet på å kjøle noe som lager varme, men å holde noe i en konstant (lav) temperatur. Å sette en cpu der ville slite ut kompressoren etter noen få timer

etter noen timer er vel litt å ta i, det hender jo seg at folk stapper varm mat i kjøleskapet mange ganger i året, og da må jo kompressoren jobbe ekstra for å holde lav temperatur... Kompressoren på et kjøleskap går jo i kanskje 30-40 sekunders intervaller, ganske mange ganger i døgnet, og et kjøleskap har jo en levetid på noen år (10+ ?)... så litt tid vil det vel ta før den slites ut. Men jeg kan ikke akkurat anbefale noen å stappe pc'en i kjøleskapet :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

etter noen timer er vel litt å ta i, det hender jo seg at folk stapper varm mat i kjøleskapet mange ganger i året, og da må jo kompressoren jobbe ekstra for å holde lav temperatur... Kompressoren på et kjøleskap går jo i kanskje 30-40 sekunders intervaller, ganske mange ganger i døgnet, og et kjøleskap har jo en levetid på noen år (10+ ?)... så litt tid vil det vel ta før den slites ut. Men jeg kan ikke akkurat anbefale noen å stappe pc'en i kjøleskapet :)

Ja, tror ikke de er så svake, skulle ha fest en gang, lagde 1500 isbiter i frysedelen av kjøleskapet, motoren gikk mer eller mindre på full spiker i 3 dager, ble veldig varmt rundt kjøleskapet (står veldig trangt), men skjedde ingen skade..

AtW

Lenke til kommentar
Hehe, Ja opp og ned spørsmål her:) Noen sier dårlig noen prøv i vei noen Artig det her a!

ja, noen sier prøv ivei, fordi det er dømt til å mislykkes og de kommer til å gjøre narr av deg når du ødelegger cpu'en din :hmm:

For ikke utført prosjektet på en stund når cpuen røyk:( Men men.. Går da bra for de om:)

skjønte ikke helt hva du mente her da men... mener du at du kommer til å kjøpe ny CPU for å prøve ut dette prosjektet? Vil ikke anbefale det akkurat.

Lenke til kommentar

Hvis han tar et rør med vann på en prossessor vil prossessoren varme vannet med en viss effekt. Denne effekten vil så varme vannet som igjen vil avgi varme til omgivelsene, luft og rør etc. Jo høyere temperatur vannet har, jo mer varme avgir det til luften, forutsatt at luften holder konstant temp. Sannsynligvis ikke realistisk, men man kan anta at forskjellen mellom vanntemp og lufttemp øker etter hvert som vanntemp øker. Derfor vil nok temperaturen stabilisere seg et sted, sannsynligvis en høy temperatur. Så for at dette skal fungere må man skifte ut vannet.

Edit: Han klarte visst å lure mye av forumet her likevel :p

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg midt på veggen til dette proskjektet, da jeg har prøvd noe lignende før...

Jeg fikk store problemer med og holde CPU'en kald, jeg hadde da riktig nok kun vann i..

For etter ca 2 døgn var vannet så varmt at det måtte helles ut og byttes, konklusjonen jeg kom fram til var at jeg ble MEGET lei av og bytte vann...

Men værse'go og prøve, kan jo bli arti dette..?

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Gøy å lese alle disse innleggene, og jeg dannet meg noen tanker underveis.

Si vi går litt vekk fra CPU med 15W konstant effekt...så tar vi en tur over til oppvarming av et rom.

Si dette rommet er totalt isolert (for dette må til for at det jeg nå sier vil skje) og vi har en varmeovn som yter 1500W maks. Vanligvis har en varmeovn en termostat, som skrur av ovnen ved ønsket temp, men si vi fjernet denne, og lot ovnen stå på full pip i dette totalt isolerte rommet (som i teorien ikke slipper ut varme).

Ville ikke da den konstante tilførselen av energi hele tiden bidra til å øke temperaturen i rommet hele tiden? Må igjen presisere at vi da ser bort fra varmetap. Selvsagt ville det i dette eksemplet naturligvis stoppe seg selv ved en viss temperatur, da ovnen antakelig ville smeltet, og omgivelsene ville tatt skade av varmeutviklingen.

Er heller ingen kløpper i fysikk, men dette virker da logisk...for meg ihvertfall.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...