Gå til innhold

Et litt uvanlig vannkjølingsprosjekt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, artig tråd. Mye riktig er skrevet her men jeg tenkte jeg skulle sammenfatte litt.

 

Altså, denne prosessoren vil holde mye mer enn 30°C uten kjøleribbe. Hvis man antar at den yter 15W på maks blir det ganske varmt. Min gamle Pentium 200MMX holder over 40°C med originalribbe (boxed, liten svart sak med bråkete vifte). Ta en lommelyktpære som yter 1 Watt, den blir også ganske varm pga. den får overført lite varme til omgivelsene.

Så hva gjør termisk pasta og kjøleribber? Jo de transporterer varme vekk fra cpu og over til luften. En vifte øker effekten iom. luften beveger seg og fler luftmolekyler "tar" med seg varme per sekund (Watt er arbeid per sekund). For at varme skal transporteres må det som avgir varme være varmere enn det som mottar. Prosessorens effekt sier kun hvor fort den vil varme opp vannet, ikke hvor varmt vannet vil bli. Hvor varmt vannet vil bli avhenger jo av hvor mange Watt det greier å avgi til omgivelsene.

 

Men ellers en glimrende søknad til isbitmaskin på rommet ;-)

Endret av xpert
Lenke til kommentar
For i goodhy sin teori skulle eg skambrent meg etter hvert som tiden går og jeg holder hånden på CPUen  :roll:

Nei.

 

Av den enkle grunn at hånden din og CPU'en din ikke er i et lukket system. Luften tar opp varme + at hadde du holdt CPU'en din inne i et lukket system (gudene vet hvordan du skulle fått det til) hadde blodårene i hånden til trukket seg sammen til et minimum slik at varmetapet, altså den tilførte energien, ble nermest lik 0.

 

Edit: Ikke misforstå det med blodårene, de trekker seg ikke sammen i evigheter til de snører seg helt sammen, men de "kryper inn" og skjuler seg lengre inn i hånden. "på ein måde" -Valen...

Endret av En Tiger
Lenke til kommentar
dette kaller jeg ikke mye sykt prosjekt, dette kaller jeg et idiotisk prosjekt! :laugh:

NEi! En "fantasi rik" prosjekt! Uten noe form for kunnskap, efaring osv.... :laugh:

Huff da.. mener ikke å dra noe ned her, men det er jo litt latterlig da... :laugh:

 

Til Pcgutten.. vet du hva:

Å lage is, så setter det i et rør for å kjøle ned prosessoren.. Tungtvint :thumbdown:

Prøv å sette pc I kjøleskapet, det fikser jo alt??? :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hehe, artig tråd. Mye riktig er skrevet her men jeg tenkte jeg skulle sammenfatte litt.

 

Altså, denne prosessoren vil holde mye mer enn 30°C uten kjøleribbe. Hvis man antar at den yter 15W på maks blir det ganske varmt. Min gamle Pentium 200MMX holder over 40°C med originalribbe (boxed, liten svart sak med bråkete vifte). Ta en lommelyktpære som yter 1 Watt, den blir også ganske varm pga. den får overført lite varme til omgivelsene.

Så hva gjør termisk pasta og kjøleribber? Jo de transporterer varme vekk fra cpu og over til luften. En vifte øker effekten iom. luften beveger seg og fler luftmolekyler "tar" med seg varme per sekund (Watt er arbeid per sekund). For at varme skal transporteres må det som avgir varme være varmere enn det som mottar. Prosessorens effekt sier kun hvor fort den vil varme opp vannet, ikke hvor varmt vannet vil bli. Hvor varmt vannet vil bli avhenger jo av hvor mange Watt det greier å avgi til omgivelsene.

 

Men ellers en glimrende søknad til isbitmaskin på rommet ;-)

:) Tilegg: Kjøleribben øker arealet på gjenstaden den er montert på, større areal avgir mer varme enn lite areal.

Lenke til kommentar

For å få orden på fysikken:

Det som er utregnet, er hvor lang tid det tar å varme opp vann fra 30°C til 60°C når man har en effekt på 15W, som kun går til varme. Kall det gjerne en varmeovn på 15W.

 

Det er komplett umulig at vann som er i kontakt med en gjenstand som konstant holder 30ºC vil bli varmere enn de 30ºC (Ikke hvis den aktuelle gjenstanden er kjøligere enn omgivelsene selvsagt, men det er ikke tilfelle her).

 

Prosjektet er vel noe å arbeide med, men selv synes jeg det høres ut som en lite gjennomtenkt idé, som allerede nevnt, du kommer til å gå lei av å pakke på med is. Siden is også har lavere massetetthet enn vann, vil du måtte fylle på med flere isbiter enn du netto vil få ut vann. Har du fryseboks på rommet kan du bare holde på, men kjøp deg heller en stor socket a kjøleribbe, og sett en vifte rettet mot den, gjerne på 5V for å få ned hastigheten og støyen.

 

Driver selv med et slags "ultrastillegående" prosjekt for tiden. Mangler bare en harddisk og en optisk enhet. Dersom noen kan selge meg noe slikt for en billig penge, send meg gjerne en e-post eller en PM. Har en K6-2 550 med 192 ram som jeg skal jobbe med.

 

Den eventuelle disken bør være stillegående, samt ha en kapasitet på over 8 GB. CD-rommen bør minst være 16x.

Lenke til kommentar
Tror vi alle skal holde oss til xpert sin forklaring.

 

 

@En tiger. Hva er din definisjon på ett lukket system her?

Et lukket system er et system der det finnes null varmetap.

 

I denne sammenheng avgir det ingen varme.

Noe som faktisk er umulig å oppnå....

Og langt fra trådstarterens særdeles åpne system.

Lenke til kommentar

For å gi dere en liten innføring i grunleggende fysikk. Eller på en annen side fortelle dere hvordan man ikke skal gjøre det.

 

Det å regne med at vannet opptar energi fra CPU og beholder den er bak mål. Det er kanskje noen man gjør hvis man leser i boka i 2FY, men i det virkelige liv er ikke biler massepunkter og friksjon en ikke-eksisternde faktor. På samme måte vil luften etterhverrt ta det meste av varmen. Selv om en kanskje ikke tenker på dette når man regner på vannets varmekapasitet.

 

Fysikk er mer enn formler gutter. Jeg er smart nok til å si at jeg ikke aner hvordan dette vill gå før jeg har prøvd det selv.

Lenke til kommentar
:) Tilegg: Kjøleribben øker arealet på gjenstaden den er montert på, større areal avgir mer varme enn lite areal.

Riktig. Økt areal gjør at fler molekyler tar med seg varme per sekund. Et annet aspekt er at desto lengre luftmolekylene er i kontakt med ribben desto mer varme vil det oppta. Jeg foretrekker en stor ribbe med saktegående vifte selvom jeg kunne oppnådd samme kjøleeffekt med en liten kjøleribbe og hurtig vifte. Liker stille pcer og hater serveren min med gamle 3 gamle WD disker.

 

Mye ommat og ommat i denne tråden men vi får håpe at de som koker cola med bare nevene ikke sitter oppe i hele natt og venter......hehe

Endret av xpert
Lenke til kommentar

Hehe

 

En studie i dårlig kommunikasjon.......

 

Glemmer alle varmetapet fra røret med vann til luften i omgivelsene??

 

Den som vi har fra en kjøleribbe. Den "taper" varme til den kjøligere luften rundt. Luft leder lite varme så man trenger en stor flate mellom prosessor og luften (Kjøleribbe)

 

Når det ikke tilføres fler isbiter vil røret fungere som en stor kjøleribbe..... Vann leder varme relativt bra.

Lenke til kommentar
Tror vi alle skal holde oss til xpert sin forklaring.

 

 

@En tiger. Hva er din definisjon på ett lukket system her?

Et lukket system er et system der det finnes null varmetap.

 

I denne sammenheng avgir det ingen varme.

Noe som faktisk er umulig å oppnå....

Og langt fra trådstarterens særdeles åpne system.

Sant nok.

 

Men folk her påstod at det var umulig og det ville jeg motbevise...

Lenke til kommentar

Uhm, vet ikke hva jeg skal si jeg.

Ifølge mine prinsipper vil det jeg sier være riktig.

1. Systemet må være lukket, omd et ikke er det må man etterfylle vann pga. vann som fordamper bort.

2. I et lukket system vil det bli undertrykk pga. at temperaturen cpu avgir til røret vil bli større enn den som er i rommet.

3. Når det da blir trykk vil temperaturen øke mer enn det cpu avgir...

 

Usj, trøtt nå, gidder ikke dette mer... :thumbdown:

 

Goophy komme med en del gullkorn for tiden gitt. Noe om at det ikke hjelper å kjøle en cpu for å kunne klokke mer og nå dette :o

 

Har jeg aldri sagt. Det du tenker på var i forbindelse med voltmod guiden, og det jeg mente der var at vd LUFTkjøling ville man få lite stabile kort ved høy oc om man ikke øket spenningen på gpu.

Slutt med ubegrunnet flaming nå...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...