Gå til innhold

Et litt uvanlig vannkjølingsprosjekt.

Anbefalte innlegg

Huff, her går det surr i fysikken. :D

At CPUen yter 15W betyr ikke at den overfører 15W konstant netto varme til vannet.

Og så har vi den her (grov opp formelboka for anledningen, utdrag):

Termodynamikkens 2. lov

Ingen prosess er mulig der det eneste resultat er at en varmemengde avgis

fra ett varmereservoar og absorberes av et annet med høyere temperatur.

Det vil vel være ganske nærme 15w ihvertfall, alt går jo over til varme før eller siden, og heller før i en CPU vil jeg anta, hva brukes resten av energien til da evt?

Forøvrig så er termodynamikkens andre lov relevant om det var slik at prosessoren har en konstant tempratur på 30 grader, men det har den ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør forandre topic,høres ut som du i dette øyblikk holder på med flytende nitrogen og tempraturer på -200 grader,samt overklokking i det vide og breie.

Vil ikke akkurat kalle dette et SYKT prosjekt,det er ikke et bilde eller en god plan her en gang.

Sorry for at jeg virker litt sur,men topicen såg lovende ut.

Lenke til kommentar
Jaok.

La oss si at dette røret rommer 3dl vann (300ml).

For å øke varmen fra 30 til 60 grader trenger man:

Q=cmt

Varmekapasitet for vann ved 1atm = 4200kJ/kgK.

Q=4200x0.3kgx30K

Q=37800J

1J=1Ws  La oss si Cpu gir 15W

37800/15=2520W pr. s

2520/60=42minutter

Det vil ta 42 minutter å varme opp vannet fra 30 til 60 grader v/15W...

Dere må huske på at prosessoren gir en konstant effekt på, la oss si, 15W.

Altså MÅ temperaturen øke.

Greit?

Edit: Om det dere mener skal stemme må man dytte en ny stor isbit ned i røret ca. hvert 15. minutt...

Nå skal ikke jeg påberope meg noen enorme fysikk-kunnskaper, men tror nok ikke denne formelen holder helt vann, du må nok ha med noen andre faktorer. Følger man utsagnet ditt kan egentlig vannet bli så varmt det vil (helt til alt er fordampet) så lenge man venter lenge nok. Tror nok du må ta inn romtemperatur osv i regnestykket for at det skal stemme.

Lenke til kommentar
Jaok.

Q=cmt

Q=4200x0.3kgx30K

Q=37800J

37800/15=2520W pr. s

2520/60=42minutter

Greit?

Edit: Om det dere mener skal stemme må man dytte en ny stor isbit ned i røret ca. hvert 15. minutt...

Nå skal ikke jeg påberope meg noen enorme fysikk-kunnskaper, men tror nok ikke denne formelen holder helt vann, du må nok ha med noen andre faktorer. Følger man utsagnet ditt kan egentlig vannet bli så varmt det vil (helt til alt er fordampet) så lenge man venter lenge nok. Tror nok du må ta inn romtemperatur osv i regnestykket for at det skal stemme.

Varmekapasitet for vann ved 1atm = 4200kJ/kgK. <--- ved romtemperatur 25 grader celsius.

Men denne formelen gjelder for et lukket system, altså, at minimalt med varme slipper ut. Derfor vil temp. da være noen grader lavere. Men den skal stemme ganske godt.

Den gjelder opp til kokepunktet for vann...

Lenke til kommentar
Jaok.

Q=cmt

Q=4200x0.3kgx30K

Q=37800J

37800/15=2520W pr. s

2520/60=42minutter

Greit?

Fra teori til praksis:

Hold ei cola flaske (med innhold) i hånden (ca 37 grader C) og se om du får innholdet til å koke... Neppe :)

"Theory is, if one knows everything and nothing works.

Practice is, if everything works and no one knows why.

Around here, theory and practice are united: nothing works and nobody knows why! "

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg ingen mester i fysikk, men greier ikke se det helt for meg i praksis. I et helt lukket system for eksempel at man slipper et 15W varmelement oppi røret vil jeg ikke ha noen problemer med å tro på det. Men skal ikke være påståelig, det er ikke smart på felter man egentlig ikke har peiling på ;)

Lenke til kommentar
Fra teori til praksis:

Hold ei cola flaske (med innhold) i hånden (ca 37 grader C) og se om du får innholdet til å koke... Neppe :)

Around here, theory and practice are united: nothing works and nobody knows why! "

Nå avgir ikke hånden min en konstant effekt på 15W via en kjøleblokk.

Sett en kjele vann på en kokeplate. Vannet vil bli varmere, selv om platen holder en konstant temperatur. Go ahead...

Edit: Trykkfeil...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Fra teori til praksis:

Sett en kjele vann på en kokeplate. Vannet vil bli varmere, selv om platen holder en konstant temperatur. Go ahead...

:D:D:D

Hvor varm er platen da?

Pulten min er 20 grader og holder den temperaturen konstant,

den holder varmen vha luften i rommet.

Nå setter jeg et glass Cola på den, det er ca 2 desiliter og holder 4 grader.

Vennligst regn ut hvor lang tid det tar før Colaen begynner å koke.

Lenke til kommentar
Fra teori til praksis:

Og hva skjer når plata og vannet har lik temperatur?

Jo: Likevekt... Skulle vi derimot tilføre mer energi til vannet (i form av varme) fra en ekstern kilde, vil varmen gå fra vannen TIL platen og platen vil bli varmere. Sånn er det.

Endret av codo
Lenke til kommentar
Vann på et badegulv fordamper, selv om romtemperaturen ikke er 100 grader C.

Vannet fordamper på grunn av "fordampingstrykket" til vann. Dvs. at uansett hvilken temperatur eller trykk vil det alltid være en tendens til at noen vannmolekyler har nok energi til å "hoppe" over til gassform.

"Fordampingstrykket" er avhengig av temperatur, lufttrykk og de involverte stoffenes tilstand. Dette er forskjellig for alle stoffer. Vann har et relativt høyt "fordampingstrykk" og derfor er det så mye regn og skyer på jorda:)

Fordampingen vil først opphøre når den relative luftfuktigheten er på 100%.

Lenke til kommentar
Fra teori til praksis:

Hvor varm er platen da?

Du har misforstått, den vil aldri begynne å koke, den vil få samme temp. som det er i rommet. :D

Lenke til kommentar
Fra teori til praksis:

Hvor varm er platen da?

AIAIAI!

Først og fremst vil jeg si til pcgutten, du bør vokse opp og lære litt mer før du prøve på noe.

ALL element vil "venne" seg til temperaturen den er i kontakt med.

Så hvis du har en kokeplate på 100grader celcius og en kjøleplate på -100grader celcius. Så i praksis burde "elementen" som er mellom dem være 0 grader...

Men men i fysikkensverden virker det ikke slikt alltid.

Vi har også andre ting som må regnes med... :cry:

NB!

Ikke ligg is på røret... Fordi det vil komme kalt damp rundt røret.

Fordi iset kjøle luften i omgivelsen. Det er vel ikke så bra å har noe vått i maskinen din, TROR MEG! Samme prinsipp er å hente en iskald cola ut av kjøleskapet, etter et par minutter vil du ser kalt damp rundt den, fuktigheten rundt luften blir skjølt ned til vann... så... DONT TRY FOR GOD SAKE :thumbs:

Lenke til kommentar

Du har misforstått, den vil aldri begynne å koke, den vil få samme temp. som det er i rommet. :D

Du mener det? Det mente fysikklæreren min på vgs også.

Pokker, jeg som hadde tenkt å lage en liten evigvarende dampmaskin

av colaglasset mitt basert på varmen i pulten.

Tror jeg drikker den istedet. :p

Lenke til kommentar

Du mener det? Det mente fysikklæreren min på vgs også.

Pokker, jeg som hadde tenkt å lage en liten evigvarende dampmaskin

av colaglasset mitt basert på varmen i pulten.

Tror jeg drikker den istedet. :p

Hvis du lager en varmepumpe vil nok vannet begynne å koke, hvis du tilfører varme til rommet... :D

Lenke til kommentar

Geeeee.

Goophy komme med en del gullkorn for tiden gitt. Noe om at det ikke hjelper å kjøle en cpu for å kunne klokke mer og nå dette :o

Forresten så holder ikke CPUen ett konstant effekttap av 15 watt. Avhening av loaden.

Og noe som blir 30 grader kan ikke varme noe opp til å bli mer enn 30 grader :no: Med mindre du isolerer godt rundt. Men det e det vel ingen som gjør (iallefall i PC verden). For i goodhy sin teori skulle eg skambrent meg etter hvert som tiden går og jeg holder hånden på CPUen :roll:

Lenke til kommentar

Bare for å få litt klarhet i dette (PS: er ingen fysiker).

Folk her tenker for mye på selve temperaturen på prosessoren. Slik som ATW og en annen fyr med formler og greier her prøver å forklare, er det EFFEKTEN fra prosessoren som gjør vannet varmere.

Vannet vil etterhvert når 30 grader celcius, slik som de fleste her har fått med seg. Men hva skjer så? Jo. Prosessoren fortsetter å produsere varme, men vannet har samme temperatur og har dermed ingen kjøleeffekt. Prosessoren blir da varmere og vannet følger sakte men sikkert etter.

Uten påfyll med kalde elementer vil hele systemet (vann + CPU) bli varmere og varmere til det når et visst punkt. Tenker man slik som fyren med formlene (sry, fikk ikke med meg nicken ditt :blush: ) vil vannet nå 100 grader etterhvert. Pga av at det tilføres energi konstant og ingen energi kommer ut.

"Energi kan ikke forsvinne, bare gå over i andre former" Energien som blir tilført går dermed over til å varme opp vannet.

Vannet vil ikke kunne koke ved 100 grader pga trykket. Gjerne ved en del over, men alt vannet blir holder seg jo i systemet så vannet kan da bli, teoretisk sett, uendelig varmt.

Hva den maksimale temperaturen kommer på blir avgjort de ytre faktorer. Ledeevne til den beholderen vannet er i osv.

Correct me if i'm wrong, men dette synes jeg høres logisk ut.

Ble gjerne litt ustrukturert, men kom på ting underveis og er sikkert ting jeg har oversett :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...