Gå til innhold

Et litt uvanlig vannkjølingsprosjekt.

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå lurer jeg circa kanskje halve forumet til og gå inn her:D Dette er nok ikke så sykt men et prosjekt jeg vil utføre! :yes: Som sagt jeg er 11år og vet ikke hvordan det kommer til og gå men håper det går bra..:) Prosjektet mitt går ut på :

Prosjekt: J eg skal bygge på en måte vannkjøing som skal kjøle p1. Det er ikke vanlig vannkjøling dette er et røyr som står oppå kjernen. Det skal helles vann oppi røret og legges isbiter oppi. Som kanskje noen ikke skjønner vil da kulden gå igjennom hele røret og kjøle ned kjernen. Til slutt vil bitene smelte og jeg legger i nye! Intressant? For meg ja! Men jeg må sette i ny cpu jeg fikk noe på cpu når pcen var på det kom gnist pcen virka litt etterpå skrudde den av neste gang ingenting skjedde :scared: Men har da ny cpu!!:)

## Topic redigert av moderator ###

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannet vil bli altfor varmt altfor fort.

Du trenger sirkulasjon i vannet, via en pumpe, slik at vannet kan kjøres gjennom en radiator som kjøler det ned.

Btw, du burde kanskje ha lagt dette under "Vannkjøling" eller "Worklogs" i overklokking.no's del av forumet...

Lenke til kommentar
Ja... skal si ikke så fort da... PS: DETTE ER EN P1 DEN KAN KJØRA PÅ CIRCA 20 - 30 GRADER UTEN KJØLERIBBE PÅ:D

Så kan du jo regne litt på dette da...

Med en konstant varme på 30 grader vil vannet fort komme opp i 60-70 grader.

Tror den ideen din bare er å forkaste, isbiter er ikke gode til å kjøle vann som blir utsatt for konstant varme.

Du kan jo bare prøve å sette på en kjele med vann, varme den opp til 30 grader og la varmen stå på. Legg oppi isbiter da og se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Ja... skal si ikke så fort da... PS: DETTE ER EN P1 DEN KAN KJØRA PÅ CIRCA 20 - 30 GRADER UTEN KJØLERIBBE PÅ:D

Tror den ideen din bare er å forkaste, isbiter er ikke gode til å kjøle vann som blir utsatt for konstant varme.

Du kan jo bare prøve å sette på en kjele med vann, varme den opp til 30 grader og la varmen stå på. Legg oppi isbiter da og se hva som skjer...

Så du mener at vann blir varmere enn kilden som varmer vannet? over dobbelt så varmt til og med!!

Nå er ikke jeg en kløpper i fysikk, men det der hørtes høyst tvilsomt ut.

Lenke til kommentar

nå skal jeg ikke skrøyte på meg 6'er i 3fy, men:

Hvordan kan vannet bli varmere enn 30 grader dersom varmekilden ikke er varmere?

Lenke til kommentar

Jaok.

La oss si at dette røret rommer 3dl vann (300ml).

For å øke varmen fra 30 til 60 grader trenger man:

Q=cmt

Varmekapasitet for vann ved 1atm = 4200kJ/kgK.

Q=4200x0.3kgx30K

Q=37800J

1J=1Ws La oss si Cpu gir 15W

37800/15=2520W pr. s

2520/60=42minutter

Det vil ta 42 minutter å varme opp vannet fra 30 til 60 grader v/15W...

Dere må huske på at prosessoren gir en konstant effekt på, la oss si, 15W.

Altså MÅ temperaturen øke.

Greit?

Edit: Om det dere mener skal stemme må man dytte en ny stor isbit ned i røret ca. hvert 15. minutt...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Jaok.

La oss si at dette røret rommer 3dl vann (300ml).

For å øke varmen fra 30 til 60 grader trenger man:

Q=cmt

Varmekapasitet for vann ved 1atm = 4200kJ/kgK.

Q=4200x0.3kgx30K

Q=37800J

1J=1Ws La oss si Cpu gir 15W

37800/15=2520W pr. s

2520/60=42minutter

Det vil ta 42 minutter å varme opp vannet fra 30 til 60 grader v/15W...

Dere må huske på at prosessoren gir en konstant effekt på, la oss si, 15W.

Altså MÅ temperaturen øke.

Greit?

Edit: Om det dere mener skal stemme må man dytte en ny stor isbit ned i røret ca. hvert 15. minutt...

men... NEI!

er jeg dum eller vil bare ikke det vannet komme over 30 grader??

hvis du holder fingern på noe som er 30 grader blir det ikke varmere etterhvert.. Isåfall ville man vel ikke vært langt unna fusjon..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...