smegpot Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Heisann Jeg har et merkelig problem på serveren min hjemme. Denne kjører Slackware 9.0, Samba, MySQL etc. Jeg har sharet ut en katalog som jeg mapper opp fra en windows maskin. Hvis jeg f.eks. gjør en "touch bjørn.txt" og deretter en "ls" er resultatet "bj\370rn.txt", denne fila kan redigeres i f.eks vi, men ikke i f.eks. notepad via sharet. Feilmeldingen sier noe om ulovlig filbane. Hvis jeg oppretter en fil med samme navn via et share i windows og deretter en "ls" er resultatet "bj\303\270rn.txt". Denne kan fint redigeres i f.eks notepad, men linux sier "can't stat bj303270rn.txt (No such file or directory)" Hvis jeg logger meg på MySQL fra prompt og gjør en select fra en tabell med navnet bjørn i er resultatet "bjørn". På dette tidspunktet er jeg lettere forvirret. Har prøvd å rekompilere kjernen med codepage 865 og ISO 8859-1, ISO 8859-15, tom. UTF8, men ingenting nytter. Har en laptop med linux Red Hat 9 innstallert, her har jeg ikke disse problemene. En mulig løsning vil selvfølgelig være å konvertere til RH9, men nå har jeg en gang en liten forkjærlighet for Slackware og vil derfor gjerne fortsette med denne distroen. Smeg out... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå