Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN, en bruker tar all båndbredde!

Anbefalte innlegg

Et nettverk består av 3 brukere. 2 andre pcne kobbler seg til internett gjennom master pcn. Har en router med uplink, her er ADSL kobblet opp. Master kobbler opp linjen og alt fungerer optimalt...

Bortsett fra at jeg merker at dersom en av brukerne begynner med downloads eller andre svært krevende greier, så blir det svært lite bredde igjen for meg til å gjøre andre ting.

Jeg lurer på følgende, hvordan kan jeg sette opp et statisk tak for hvor mye bredde hver bruker kan benytte. Linjen er pa ca 1mb ned. Skulle gjerne sett at master hadde 500, og 250 til hver av slavene.

Takker for tilbakemeldinger, dette haster!!!

mvh

Satyricon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et nettverk består av 3 brukere. 2 andre pcne kobbler seg til internett gjennom master pcn. Har en router med uplink, her er ADSL kobblet opp. Master kobbler opp linjen og alt fungerer optimalt...

Bortsett fra at jeg merker at dersom en av brukerne begynner med downloads eller andre svært krevende greier, så blir det svært lite bredde igjen for meg til å gjøre andre ting.

Jeg lurer på følgende, hvordan kan jeg sette opp et statisk tak for hvor mye bredde hver bruker kan benytte. Linjen er pa ca 1mb ned. Skulle gjerne sett at master hadde 500, og 250 til hver av slavene.

Takker for tilbakemeldinger, dette haster!!!

mvh

Satyricon

Du sier at de to "slavene" kobler seg ut til inet gjennom "Master"...

Så dvs. at du har kobla to pc'er rett på den da...?

Hvis ikke står vel disse på routeren.. og da kobler de seg ikke til noe som helst gjennom "master" ...

Hvis du skal limit'e sånt, må "master" være den som deler ut båndbredde. ikke router.. med mindre du har en router med en sånn funksjon da.. tvilsomt.. er ikke det på de fleste hjemmebruks routere.

Lenke til kommentar

Vell, alle maskinene er kobblet opp mot routeren, og uplinken. Men dersom jeg ikke har aktivert internett, på masteren, og noen forsøker å kobble seg opp, ringer masteren opp og skaffer linjetilgang.

Derfor trodde jeg at det faktisk var masteren som kunne kontrollere hvor mye de andre i nettverket brukte av båndbredde.

Jeg bruker winxp og bruker configen at andre maskiner kobbler til internett gjennom denne maskinen.

Finnes det noen programmer som kan begrense tilgangen til de andre, det er jo helt umulig å spille online spill når noen holder på med store downloads, kan vell så godt bare kutte spillet, eller kutte kabelen deres, noe som ikke er en så god løsning.. heh

plz, hjelp!

Lenke til kommentar

Prøv med Netlimiter, dette programmet må innstaleres på alle maskiner ( som skal kontroleres).

Der kan du bestemme den totale opp/ned kapasiteten til hver maskin pluss at du også kan gi begrennsinger til hvert enkelt program.

Endret av Fargo
Lenke til kommentar
Skikkelig bra og originalt nick...

Er ikke noen vits å diskutere nicket hans, er det vel... ? :roll:

Hvorfor bruker du ikke routeren som den er tiltenkt, slik at routeren er den som kobler seg til INET og deler linja over lokalnettet?

Men uansett, da ringer altså "master" opp inet.. du har telenor ikkesant?

Netlimiter er ingen bra løsning, da den må legges inn på alle maskiner.

Hvis du søker litt for deg selv på google / download.com etter Bandwith , LAN , Limit etc. så finner du nok noe som er trial / freeware.

Lenke til kommentar

Uansett, du kan sette opp nettverket slik at en PC router båndbredde. Det er lett i Linux med med Windows trenger du sikkert et slags program, garatert ikke freeware.

Hva slags program bruker du i linux til å sette limit på forskjellige hosts da?

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar

Uansett, du kan sette opp nettverket slik at en PC router båndbredde. Det er lett i Linux med med Windows trenger du sikkert et slags program, garatert ikke freeware.

mvh

greiguttn

Trenger ikke noe "Program" , det er integrert med Iptables..

Lenke til kommentar

mvh

greiguttn

Nå er jo faktisk iptables et program det også da. ;) SÅ iptables støtter båndbreddedeling, og skiller mellom ulike host "bak" seg?

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar
Prøv med Netlimiter, dette programmet må innstaleres på alle maskiner ( som skal kontroleres).

Der kan du bestemme den totale opp/ned kapasiteten til hver maskin pluss at du også kan gi begrennsinger til hvert enkelt program.

Vel, dette kan jo brukeren av PC'en bare slå av - ergo har trådstarter ingen kontroll.

Han diskuterte det ikke. Bare nevnte at nicket var originalt.

Denne funksjonen er ikke integrert i IPtables by-default. Dette må man i så fall ha en plugin til, en plugin som tar seg av en såkalt "traffic shaping".

Lenke til kommentar

Vel, dette kan jo brukeren av PC'en bare slå av - ergo har trådstarter ingen kontroll.

Han diskuterte det ikke. Bare nevnte at nicket var originalt.

Denne funksjonen er ikke integrert i IPtables by-default. Dette må man i så fall ha en plugin til, en plugin som tar seg av en såkalt "traffic shaping".

Her kommer vår alles kjære kverulant igjen ja.. venta på det.

Hos meg har jeg aldri trengt å legge inn noe plugin for å begrense trafikk.. snakker RH distro her... så der tar du feil.

Lenke til kommentar
Her kommer vår alles kjære kverulant igjen ja.. venta på det.

Hos meg har jeg aldri trengt å legge inn noe plugin for å begrense trafikk.. snakker RH distro her... så der tar du feil.

Kverulant? Jeg legger da frem mine argumenter saklig, samt at en rein IPtables-install ikke inneholder traffic shaping. Jeg har dog ikke vært så mye innom RH-distroer - så hvis du absolutt 100% mener at det går ann med *kun* IPtables der, skal jeg tro deg.

Hva er traffic shaping;

Simply put, traffic shaping is an attempt to control network traffic in order to optimize or guarantee performance, low-latency, and/or bandwidth. Traffic shaping deals with concepts of classification, queue disciplines, enforcing policies, congestion management, quality of service (QoS), and fairness.

..og hva er IPtables;

netfilter and iptables are building blocks of a framework inside the Linux 2.4.x and 2.6.x kernel. This framework enables packet filtering, network addresss [and port] translation (NA[P]T) and other packet mangling. iptables is a generic table structure for the definition of rulesets. Each rule within an IP table consists out of a number of classifiers (iptables matches) and one connected action (iptables target).

Her ser vi at det klart er store forskjeller mellom dem, samt at de ikke har samme egenskapene. Derimot utgjør de det perfekte partnerskap!

Men la oss nå ikke gjøre dette til en linux-diskusjon, vi er way offtopic allerede.

edit; ser nå at jeg kanskje tenker *litt* for avansert. Da jeg tenker på båndbreddekontroll, tenker jeg mer på prioriteringer og slikt. Sånn at HTTP-trafikk prioriteres fremfor p2p. Til å sette kB/kbit-grense, funker IPtables.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Bruker selv Netlimiter på lan (er som regel 3 stk) og det funker helt glimrende.

Alle som er på lanet installerer Netlimiter også er det bare å begrense download-raten. Er du 3 på lanet og sitter på en 704 linje, så setter alle sammen download raten til 30 kB.

Lenke til kommentar
Bruker selv Netlimiter på lan (er som regel 3 stk) og det funker helt glimrende.

Alle som er på lanet installerer Netlimiter også er det bare å begrense download-raten. Er du 3 på lanet og sitter på en 704 linje, så setter alle sammen download raten til 30 kB.

Vel, det funker gull - helt til du begynner med kopiering over lokalnettet. Derfor må du fordele de 30kb over de programmene som er koblet mot internett.

Lenke til kommentar

Når vi har vært på lan så har det funket bra med kopiering over lokalnettet.

Skal ikke si helt 100% sikkert, men er temmelig sikker.

Da er det bare eventuelt å kutte Netlimiter litt, eller bare sette begrensning på en enkelt operasjon, f.eks. DC++, og ikke overall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...