Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er jeg sikker for "angrep" når jeg har passord

Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt meg rundt på forumet etter å beskytte seg på LAN.

Det jeg har komt fram tl er å ha lokke alle brukerkontoer uten om den jeg bruker og bare ha passord på den.

Er jeg sikker da? eller er det noe mer jeg bør gjøre?

takk..

Endret av $k$
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvilket OS du kjører, i f. eks win95/98/ME er det hipp som happ om man bruker passord eller ei for det så vannvittig lett å lage ny bruker med admin rettigheter...

I NT baserte OS er det sikrere og bruke passord, men det enda sikrere å legge inn noe *nix basert...

Lenke til kommentar

du burde ha en firewall, og hvis du ikke skal dele noe på nettet foreslår jeg at du går inn i egenskapene for nettverkstilkoblingen din og slår av (holder med å ta av haka under winxp/2k) alle unyttige nettverksprotokoller og tjenester, bortsett fra microsoft nettverk og tcp/ip.. kanskje muligens la ipx stå hvis du spiller gamle spill over nettverk... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Kommer an på hvilket OS du kjører, i f. eks win95/98/ME er det hipp som happ om man bruker passord eller ei for det så vannvittig lett å lage ny bruker med admin rettigheter...

I NT baserte OS er det sikrere og bruke passord, men det enda sikrere å legge inn noe *nix basert...

Det er jo bare bull, man kan _ekstremt_ enkelt få full root-tilgang til en hvilken som helst distro, bare man fysisk sitter foran maskinen.

Jeez. Linux er ikke svaret på alt, en maskin er ikke sikrere enn den som administrerer den.

Sett opp en brannmur, ikke sett på filesharing, og huk av for "make files private", samt bruk NAT, og ikke enkelt gjettbare passord.

Lenke til kommentar

nå regner jeg med de "angrepene" du er redd for er kødding med maskinen, i hovedsak mens du sover?

tviler på at noen tar seg bryet med å sitte å knekke passordet ditt bare for å kødde med maskinen din, spesielt vist lanet er lite (100-200 stk)

og vist du har dør med knappene på innsiden av døren kan du alltids bare slå av og fysisk låse maskinen.

Lenke til kommentar
jeg ville slått av pcn tatt ut av på knapp ledningen og låst kabinett døren...

holder vel å ta med for eksempel strømkabelen.

synest det blir litt paranoidt å instalere alle mulige slags programmer bare i tilfelle noen finner på å tulle litt med pc'n din, det er svært lite sansynlig at det faktisk skjer, spessielt vist lanet du skal på er lite.

personlig går jeg fra pcn min innlogget og med diverse sider oppe, har aldri hendt meg noe.

Lenke til kommentar
jeg ville slått av pcn tatt ut av på knapp ledningen og låst kabinett døren...

holder vel å ta med for eksempel strømkabelen.

synest det blir litt paranoidt å instalere alle mulige slags programmer bare i tilfelle noen finner på å tulle litt med pc'n din, det er svært lite sansynlig at det faktisk skjer, spessielt vist lanet du skal på er lite.

personlig går jeg fra pcn min innlogget og med diverse sider oppe, har aldri hendt meg noe.

men det er jo en litt urealistisk tanke i dette tilfelle... hvis du ville sikre pc'en din så hadde du ikke gått i fra den slik? ... ;)

Lenke til kommentar

jeg vil ikke sikre pc'n min..

ingen tørr å kødde :devil:

vist det er et stort lan bør du være mer bekymret for at noen prøver å stjele fra deg en for at ukjente personer kommer å kødder med pcn din, har du guts nok til å sette deg ned på en vilt fremmed persons maskin (som for alt du vet er 2,20 høy og veier 370 kilo, og har svart belte i taekwondo) er det ikke mye du kan gjøre for å hindre han i å gjøre ugang.

Lenke til kommentar

Takk for masse svar!

er litt n00b på dette området så det er alltid kjekt med litt hjelp!

Tenkte på for det meste på hacking/cracking(?) men takk for adre nyttige svar også.

lurer på en ting til, Når jeg høyre klikker på mycomputer -> manage -> shared folders -> shares så får jeg opp at den deler alle diskene mine(?), er dette noe som ikke burde stått på? Eller er dette noe helt annet

btw. bruker 2000

takk...

Lenke til kommentar

har du kun et brukernavn f.eks(julesnissen) og passord f.eks.(qwertåpoiu)

og en brannmur som er ingen porter åpne på og viruskiller up to date! , så er sansynligheten for hacking/cracking stjeling 1/10000.

men det passordet som er viktigs å lage hels 10 - 20ord og ikke SEX, GUD eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Takk for masse svar!

er litt n00b på dette området så det er alltid kjekt med litt hjelp!

Tenkte på for det meste på hacking/cracking(?) men takk for adre nyttige svar også.

lurer på en ting til, Når jeg høyre klikker på mycomputer -> manage -> shared folders -> shares så får jeg opp at den deler alle diskene mine(?), er dette noe som ikke burde stått på? Eller er dette noe helt annet

btw. bruker 2000

takk...

tror det der er hvordan du deler filene for brukere på din datamaskin, der er det ivertfall logisk at du deler alt.. for å være sikker kan du bare kjøre "\\maskinnavn"

(det maskinen din heter på nettverket) og se om du finner noe delt der.

Endret av PandaMartin
Lenke til kommentar
Når man gjør filene personlige, hvordan gjør man det da om man må reinstallere? Er ikke filene mine sperret på en skummel måte da?

hva mener du å gjøre filene personlige? jeg bruker WinPT, man installerer programmet, har meny i høyreklikk-menyen for encrypt, decrypt, sign, wipe. (den krypterer tekst i clipboard automatisk). Har nøkkelen på 2 cder på to steder :green: Ved ny installasjon eller åpning på en annen maskin bruker jeg nøkkelen (som WinPT genererer ved install) fra cd'en.

Se f.eks. hva "offentlig" nøkkel kan brukes til:

http://www.nanocrew.net/

(dvd-jons blog :lol: )

" Here's my public pgp key"

Lenke til kommentar

Det jeg mente var når man satte på funksjonen for å "sikre" filene i windows med den "gjør filene mine personlige" funksjonen. Er så redd for at jeg da ikke skal kunne accesse filene mine senere om maskinen krasjer og Norton Ghost imaget mitt av en eller annen grunn ikke skulle virke. Sånn at når jeg prøverå få tilgang til filene mine etter gjenoppretting/reinstallasjonen ikke kan bli lest eller noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...