Gå til innhold

Test av Hercules DJ Console

knut

Anbefalte innlegg

Synes det er mye god gammeldags konservativ-uten-grunn grinebiting her. Folk føler seg truet av utviklingen... Det er det samme innen film og musikk-produksjon. Trangsynte mennesker mener at musikk som blir laget på data er dårlig fordi man ikke "spiller instrumentene selv", et fullstendig latterlig argument og en tydelig mangel på kunnskap. I filmverdenen har den digitale revolusjonen også ført til mye surmuling. "Alle kan gjøre det", fordi tilgjengeligheten er blitt gjort større (dv-kamera og NLE). Er dette en negativ trend? For ti-femten år siden lo man av redigering på digitale medier, idag finnes det knapt noen som gjør det på gamlemåten.

At hercules alternativ er en billig ingangsbillett til DJ'ing er klart. Men det folk ikke har nevnt er at digital DJ'ing er i ferd med å bli mer og mer vanlig og "legitimt". DJ Hell (International DJ Gigolos-Sjef, en av verdens mest profilerte DJ'er) mikset sin siste mix-plate på Traktor...

Dette med at en på død og liv må bruke 1210 er surmuling fra folk som har brukt mye penger på å få status som DJ og ser sitt domene truet fordi gud og hverman nå kan forsøke seg. Riktignok har vinyl og "old-school" en del fordeler (først og fremst feeling og scratching), og endel musikk kommer utelukkende på vinyl, men digital mixing har også sine fordeler (100 mp3-filer veier vanvittig mye mindre enn 100 plater, og er mye raskere å håndtere. Cuepoints, samples og looping er også en ting som er mye lettere tilgjengelig digitalt).

Og hva med å bruke begge deler??? Det er lyden som kommer ut av høytalerne som betyr noe, ikke hvordan den kom dit... Hele poenget med DJ'ing er jo at en skal ha et interaktivt ledd som spiller musikk som skal "kle" publikum og konsept, ikke at personen som spiller musikken skal vise hvor flink han er til å håndtere eksotisk utstyr (hvis man ser vekk fra turntabelism, som tenderer til sport); det er jo direkte sjøl-digging.

Det er provoserende trangsynt å ha ubegrunnede fordommer mot utviklingen. På 1800-tallet var det flere kunstnere som kjempet mot fotografiet fordi de så det som en trussel mot malerkunsten... Hvor fruktbart var det?

PS! Nevnte jeg forresten at Röyksopp brukte laptop i sitt DJ-sett med sammen med Rob Da Bank (UK) i Bergen tidliger i vår?

Endret av sjursjur
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...

sjursjur: Svært godt sagt, det er akkurat det jeg mener!

Jeg kunne også tenkt å se flere produkter av samme type.

Etter endel bruk av herculesen så har den blitt litt slitt, cue knappene må trykkes HARDT ned for å gi noe reaksjon, men da bruker jeg heller bare museknappene på laptopen istedenfor. Om dette er dålig kvalitet, eller om det har noe med 0,5L øl som ble veltet over mikseren er litt vanskelig å si gitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...