Gå til innhold

PC til lydproduksjon

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å bygge en PC for profesjonell lydproduksjon, og jeg trenger noe råd ang. valg av utstyr (power, hovedkort, kjøling). Regner med å gå for et Intel-basert system, helst ett som er framtidsrettet.

Maskinen kommer til å stå på døgnet rundt og blir sannsynligvis plassert i nærheten av miksebordet. Derfor er det viktig at alt utstyr er stillegående. Samtidig bør det tåle å være i kontinuerlig drift.

Jeg vurderer et rackkabinett fra Lian Li (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=IP40). Noen som har erfaring med dette?

På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De 64-bits-prosessorene har vel gjerne litt mer avansert kjøling også, for å få ting til å være stillere..?

Jeg har AMD 64 3000+ med BOXED-kjøling. Ligger på 32* C i idle, og kabinettvifta på 19db overdøver vifta på ribba totalt. Meget god kjøler :D

Lenke til kommentar
Du trenger en kasse du kan lydisolere masse. (Asfaltplater og sånt, gjerne.) Og en grom prosessor som du kan underklokke bittelitt. Hvorfor ikke bruke AMD, forresten? Jeg har en XP2500+, og den kjører rimelig lydløst.

Helt uenig!!! Dere har missforstått fullstendig når det gjelder å lage lydløse PC'er!!!

Fjern støyen der den oppstår.. ikke prøv å fjerne støy som allerede har oppstått med asfaltmatter.

Ved å senke viftehastighetene og lage nok luftehull + en Samsung harddisk (mye stillere enn Seagate BTW) er dette null problem.

Har laget 100% lydløse PC'er som er umulig å høre 5 cm fra midt på stilleste natta på denne måten.

Bare idioter bruker asfalt matter, det er min mening i hvertfall!

Lenke til kommentar

er vel hardiskene som er mest kritisk overfor varme da..

setter du en vifte på 7v foran den så har du evig nokk kjøling for 3 disker tett

Edit: ta tenker jeg seff ikke på skjermkort og cpu som sier seg selv at de trenger kjøling.. men utenom det er det ingenting annet enn hardiskene som trenger kjøling.. :)

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Du trenger en kasse du kan lydisolere masse. (Asfaltplater og sånt, gjerne.) Og en grom prosessor som du kan underklokke bittelitt. Hvorfor ikke bruke AMD, forresten? Jeg har en XP2500+, og den kjører rimelig lydløst.

Helt uenig!!! Dere har missforstått fullstendig når det gjelder å lage lydløse PC'er!!!

Fjern støyen der den oppstår.. ikke prøv å fjerne støy som allerede har oppstått med asfaltmatter.

Ved å senke viftehastighetene og lage nok luftehull + en Samsung harddisk (mye stillere enn Seagate BTW) er dette null problem.

Har laget 100% lydløse PC'er som er umulig å høre 5 cm fra midt på stilleste natta på denne måten.

Bare idioter bruker asfalt matter, det er min mening i hvertfall!

Såsåså, ingen grunn til å kalle folk for idioter selv om de bruker andre metoder enn deg selv.. :roll:

Lenke til kommentar

AddaBadda: Jeg foreslår denne meget stillegående og samtidig fremtidsrettede arbeidsstasjonen for profesjonell lydproduksjon:

Fra Microplex.no:

1 stk. Lian Li PC6070B Miditower, Aluminium, Sort, Støydempet 1995,-

1 stk. Fortron-Source FSP350 Strømforsyning, 350W, ATX12V, 120mm vifte 595,-

Fra Komplett.no:

1 stk. Asus SK8N Hovedkort for S940 nForce3 PRO 150, SATA RAID, LAN, Firewire 1895,-

1 stk. AMD Opteron 146, 2.0 GHz, 1way Socket 940, 1 MB cache, BOXED 2750,-

2 stk. Corsair PC3200 DDR-DIMM 512MB ECC REG 32Meg x 8, CAS 2.5, "Low profile" 2598,-

1 stk. Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP, "PRO/660TV" "Low Profile", Retail 565,-

1 stk. Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM 1075,-

1 stk. NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW 895,-

1 stk. Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern 137,-

1 stk. Logitech Cordless Desktop MX (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail 878,-

Totalt: 13383,- + frakt :thumbup:

Procom.no har et meget bra utvalg av profesjonelle lydkort hvis du behøver det.

Skjerm har du kanskje allerede fra før siden du ikke nevnte det?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det finnes et og annet profesjonelt musikk-program som simpelthen ikke vil kjøre på annet en Intel-chipset på hovedkortet. (Dvs. er allergisk mot VIA/SIS...) Hva angår Nvidia nForce, vet jeg ikke. Men dette er definitivt noe du burde sjekke før du velger plattform.

Forøvrig er jeg enig med JensPethrus i at

, men å ha et kabinett med tykke vegger (evt. asfaltmatter) er et fint supplement til et allerede stillegående system. Det værste som er er vibrasjoner fra disker/vifter/drev som forplanter seg til kabinett av type "billig stål", som gjør at alt blir en "aktiv resonnanskasse". :(
Lenke til kommentar
Hva angår Nvidia nForce, vet jeg ikke. Men dette er definitivt noe du burde sjekke før du velger plattform.

nForce3-brikkesettet i kombinasjon med Opteron, Corsair-minne og en høykvalitets strømforsyning er helt uproblematisk for seriøs lydproduksjon, og yter veldig bra, er dønn stabilt og sist men ikke minst så er det også veldig driftsikkert :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
OK!  :) Da skal jeg tipse kollegaen som "måtte ha Intel-chipset"...

Hva med Athlon 64 til lydproduksjon? (Billigere enn Opteron...)

Det burde i så tilfelle være et poeng i å skaffe seg Hovedkort som støtter "Cool and Quiet"...

Opteron er faktisk meget prisgunstig akkurat nå (sjekk prisene!), og yter som kjent bedre enn Athlon 64 på samme klokkefrekvens siden Opteron også støtter doble minnekanaler. Cool‘n’Quiet er en veldig hendig finesse som reduserer varme og støy og som kun Athlon 64 støtter, men for en maskin som skal brukes primært til lydproduksjon og som skal stå på døgnet rundt så synes jeg likevel Opteron er et litt bedre valg akkurat nå :)

Hvis han heller vil ha Athlon 64 pga. Cool‘n’Quiet så kan han selvsagt bytte ut hovedkort, prosessor og minne i forslaget mitt overfor med dette fra Netshop.no:

1 stk. Gigabyte K8NNXP nForce3 150 ATX/S-ATA/RAID/LAN/LYD/Firewire 1695,-

1 stk. AMD Athlon 64 3200+ BOXED Socket 754 1024KB cache 2635,-

1 stk. Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/2 CMX512-3200 DIMMs 2650,-

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...