Gå til innhold

Ny HDD: Maxtor ATA133 200Gb 8mb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra spesifikasjonene du har skrevet opp regner jeg med det er snakk om en Maxtor DiamondMax Plus 9-disk her (7200 rpm, 8 mb cache, 3 års garanti).

Disse diskene er i og for seg greie nok, jeg har to slike selv (Kjøpte selv når prisen var ~2k per stk...) og er OK fornøyd med ytelsen til mitt bruk (Diskene brukes i hovedsak til lagring av større filer.).

Det er dog en ting jeg ser på som et problem med disse diskene: leseytelsen hvis du har mer enn en samtidig operasjon (f.eks. kopiere/flytte to mapper til forskjellige disker samtidig). Da detter ytelsen *dramatisk*. Har selv opplevd å gå fra >40 MB/sec ved en tråd til ~4 MB/sec ved å starte tråd nummer 2.

Dette har i sin tur ført til at jeg har flyttet mine to Maxtor DiamondMax Plus 9 over i filserveren, og har satt inn to stk IBM (Hitachi) 180GXP 185 Gb-disker (7200 rpm, 8 mb cache, P-ATA) i hovedmaskinen som erstatning.

Har nå 4 slike disker i hovedmaskinen (I tillegg til en WD SE 250 Gb 7200 rpm, 8 mb cache S-ATA-disk), og er kjempefornøyd med disse. De slår ytelsen til Maxtor DM9-diskene ned i støvlene.

Dessverre er ikke 180GXP-serien i produksjon lenger, den er erstattet med Hitachis nye 7k250 (og deretter den helt nye 7k400-serien, som inneholder verdens første 400 Gb IDE-disk :love: ), som jeg dessverre ikke har fått testet enda. Prisnivået er også litt høyt på disse diskene foreløpig.

-Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...