Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge sub kasse selv?


Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt inn to stk audiobahn 12" subber som jeg skal bygge en kasse til selv. vet hvilke plater og alt jeg skal kjøpe inn, men lurer litt på om noen vet om en plass der det er howtoer til å bygge skikkelige råne kasser med kanskje neon lys og alt.

er lite oppfinnsom selv.

 

noen som har noe peiling på hvor jeg kan finne slikt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm

 

kunne satt meg ned og skrevet en god del om akkurat dette, men d har jeg ikke tid til nå :p men skal vi se..... linker.....

 

Her er litt generell info

 

Her er litt av hvert om selvbygging

 

WINISD prog. som du finner^ er meget bra til å regne ut hvor stor kassen skal være, portlengde og slikt....

 

Enkelt forklart, bruk tykke (21mm og opp) sponplater eller MDF, lange skruer og masse lim :green:

 

edit: la til noen ord...

Endret av ThoooR
Lenke til kommentar

Når du skal bygge subkasser er det en del viktige ting... Først og fremst, skaff datablad for elementene dine, her står det oppgitt anbefalt kassevolum for bassrefleks og trykkammer kasse.

 

Bestem deg om du vil ha åpen (bassrefleks); høyere lydtrykk, mindre frekvensspekter, større forsterkerbelastning. Eller lukket (trykkammer); klarere bass, men ikke så høyt lydtrykk, lettere belastning for forsterker, bredere frekvensspekter (dette kontrollerer du igjen med et delefilter).

Som regel finner du på databladet to grafer som viser en typisk frekvensgang med åpen og lukket kasse.

 

Dra på nærmeste byggevare og bestill deg 22 mm MDF plate. Dette er viktig, er en del dyrere enn spon men sinnsykt mye lettere å arbeide med. Resultatet lyd- og utseendemessig blir mye bedre!

Om du ikke har tilgang på gjerdesag kan du be om å få plate ferdig tilskjært fra fabrikk, dette kan være en smart investering da nøyaktig utskjærte plater er alfa omega.

 

I tillegg til dette trenger du en terminal (der du skrur fast kablene), intern kabling, skruer til å feste element og terminal, sponplateskruer, sparkelmasse, sparkel, sandpapir (flere grovheter), bassrefleksrør (?), ekspanderende lim og dempemateriale. Mye av dette finner du på http://www.dynabel.no, resten får du på byggevaresjappa.

 

Om du har tilgang på overhåndsfres så burde du også senke elemtentet inn i kassa, gjør montering av grill enklere.

 

Du nevnte å ha plexiglass og evt neon i kassa, det du bør gjøre da er å skaffe deg noe plexiglass, skjære et hull i kassa og dekke dette på begge sider med plexien. Om du skal ha neon kan du f.eks kjøpe deg en bi-wiringterminal (dobbelt sett med skrukontakter) slik at f.eks de to øverste er til elementet og de to nederste er strøm til neon. Om du får fellt plexiglasset inn i plata er dette også selvfølgelig best da du får en jevn overflate. Av rent fysiske grunner vil jeg anbefale deg en bassrefleksløsning om du skal ha et slikt vindu, kabinettet vil bli mye mindre stivt noe som er viktig ved trykkammerkasse.

 

Du har hovedsaklig to alternativer til finish på kassa, enten filt eller lakk. Har selv aldri brukt filt, men dette får du kjøpt på url nevnt ovenfor, er helt sikkert noen her med erfaring på akkurat det området. Lakkering krever mye grunnarbeid, men resultatet blir ofte deretter. Pusse, sparkle, pusse, sparke mange ganger for å få en perfekt flate. Deretter er det å påføre lakken i små mengder (skal IKKE renne), puss ned om det blir den minste feil. Kan bruke enten bengalakk (rulle) eller spray. Spraylakkering gir klart best resultat, men om du tar deg god tid med rullinga blir dette også bra.

 

Siste tips: TA DEG GOD TID! Du kan ikke bruke lang nok tid på å bygge en sub, du kommer garantert ikke til å angre på å ha brukt noen ekstra timer.

 

Er garantert masse jeg har glemt, men da har du iallefall litt info! Bare å spør om det er noe mer....

Endret av Audiophil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...