Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Jeg har i det siste fått ønsker fra flere hold i familien om å sette opp PCer til dem... Denne topicen er dedikert til Bestemor og Bestefar sin kommende PC Jeg har sånn ca. peiling på hva de skal ha... En allround PC er hva de har sirkla seg inn mot (i samråd med meg).. Internettsurfing, Mail, skrive, enkel bildebehandling. og noe spill for barnebarna... Budsjettet jeg har fått er 13000 kr. dette er inkludert pengene som skal brukes på OS, og Office pakken.. så da står det igjen 10000 kr... De vil gjerne ha en LCD skjerm.. der fyker jo 4000 kr. bort.. så da er det igjen ca. 6000 kr. til selve kassa med innhold... og man får da en finfin allround PC for det... Et krav for dem er at kabinettet bør være temmelig stilrent da det skal sted på en ganske "åpent" sted i leiligheten... Men de har takka nei til en shuttle løsning... Jeg lot dem se på dette kabinettet - link - og da nikka de godt på hodet Et ganske stilig og lite kabinett.. koster ikke fletta heller... Det jeg lurer på er om jeg må være obs når jeg kjøper hovedkort til dette kabinettet?? Jeg fant nemlig ikke ut hvor mange utganger for AGP/PCI slots det kabinettet har bak... Ellers så blir vel PCen omtrent noe sånn her. - Kabinett (som nevnt over) - 500 kr. - Abit NF7-S V.20 hovedkort - 900 kr. - AMD Athlon XP 2500+ - 800 kr. - Geil PC3200 512 MB Minne - 1200 kr. - En eller annen 120 GB harddisk - 750 kr. - En eller annen CD-brenner - 350 kr. - Radeon 9600 skjermkort - 900 kr. ++++++++ LCD skjerm er jeg usikker på.. men det skal være en 17".. 15" blir for lite... En finfin allround skjerm.. Iyama har vel en eller annen grei skjerm? de er også billigst på markedet da... Noen som har noen kommentarer? *Edit: De skal ha Tastatur, Mus og Høytalere også (simpelt høytaler-par holder) Endret 27. april 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det ser ut som du har "truffet spikern på hodet" her. Alt virker helt fint til dette bruket, ville kanskje valgt Twinmos PC3200 512MB istedenfor, da disse er billigere. og helt fine, gode brikker. Personlig synes jeg ikke kabinettet er det flotteste på markedet. Dessuten likner det litt på Dell. Hvis du ser deg litt rundt på Microplex, kanskje du finner noe der. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 jepp.. de har mye fint på microplex.. men da må jeg opp i pris også.. og det går på bekostning av ytelsen... og Bestemor falt pladaskt for det Chieftec kabinettet... "Det skal vi ha" sa hun når jeg viste fra noen kabinettet Så da er vel spørsmålet.. får man plass til hovedkortet i det kabinettet? Er det nok PCI slot'er? også er jeg usikker på hvilken LCD-skjerm jeg skal velge.. helst så langt ned mot 4000 kr. som mulig.. skjermen trenger ikke å være den aller beste, men må da være rimelig ok å bruke... Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det jeg lurer på er om jeg må være obs når jeg kjøper hovedkort til dette kabinettet?? Jeg fant nemlig ikke ut hvor mange utganger for AGP/PCI slots det kabinettet har bak... et atx tårn er vel et atx tårn? tror jeg... med visse modifikasjoner svaret er "nei", du trenger ikke være obs på dette, fordi (ihvertfall etter min erfaring) så er dette standard. Mener at Abit NF7-S kortet har én agp-slot, og fem pci-porter, så dette bør ikke my på noe som helst problem. Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det kabinettet du linket tiler et microatx kabinett og krever et microatx hovedkort. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Helt ok oppsett, ja men som sagt gåp på microplex og kjøp et stilrent kabinett der ja, og en F/S 350w PSU, stillegående og kraftig! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Kanskje du bør vurdere kombinert DVD-ROM og CD-brenner. http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=106...lAction=details Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det kabinettet du linket tiler et microatx kabinett og krever et microatx hovedkort obs! beklager min forrige post, du har helt rett! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 takk! heldigvis! da er det kun skjerm som står igjen... rundt 4000 kr. helst.. DVI er ikke så viktig... Her er noen alternativer: iiyama 17" LCD E430-S Sølv BenQ 17" LCD FP731 sølv Samsung 17" LCD SyncMaster 172N sølv Samsung 17" LCD SyncMaster 172S Sølv Hvem? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Det kabinettet du linket tiler et microatx kabinett og krever et microatx hovedkort. søder! har ikke råd til å gå på microplex og kjøpe kabinett og PSU... Det blir fort 1500 kr. som er for mye med dette budsjettet... Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det kabinettet du linket tiler et microatx kabinett og krever et microatx hovedkort. søder! har ikke råd til å gå på microplex og kjøpe kabinett og PSU... Det blir fort 1500 kr. som er for mye med dette budsjettet... Skal du bare ha et billig et kan du jo gå for dette?. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 joa... Det er jo ganske så pent det.. Får forklare dette ovenfor bestemor og bestefar mi, og få de med på det kabinettet der Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hva skal du med PC3200 ram til de? Tror ikke de kommer til å klokke pcen så særlig mye! En PC2700 ram brikke hadde vært mye bedre. Og hvorfor ta et så dyrt hk til dem? Ta det hw.no testet her for leden. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det ser jo ut som du har et micro-ATX kabinett og da , må du ha tilsvarende hovedkort. Disse hovedkortene er ikke like bra, men de fungerer jo de og. Her er et jeg fant: Hovedkort Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Petter'n: men prisen på PC3200 og PC2700 er tilnærmet lik... alltid lurt å kjøpe et hakk over det hovedkortet støtter som minimum... ihvertfall når det bare er snakk om noen få kroners forskjell... men ja.. jeg går over til en billigere PC 3200 brikke.. TwinMos eller no.. og jo.. kjøper et Hovedkort som støtter SATA.. kennethdammy: går over til et Normal ATX kabinett istedet.. like greit.. Endret 27. april 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
cpy Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hvorfor ikke dra på elkjøp o.l. å kjøpe noe komplett PC hvis du skal ha det til dine besteforeldre som ikke trenger noe særlig komplisert pc da i tillegg får du masser masser av programvare i tillegg, til og med internettabonement for den prisen du er ute etter(13000).. kanskje printer også.........mus tastatur m.m. OGSÅ brukerstøtte i tillegg. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Petter'n: men prisen på PC3200 og PC2700 er tilnærmet lik... alltid lurt å kjøpe et hakk over det hovedkortet støtter som minimum... ihvertfall når det bare er snakk om noen få kroners forskjell... men ja.. jeg går over til en billigere PC 3200 brikke.. TwinMos eller no.. og jo.. kjøper et Hovedkort som støtter SATA.. kennethdammy: går over til et Normal ATX kabinett istedet.. like greit.. Husk å still så RAM'en kjører på 400mhz da.. den vil jo standard kjøre samme hastighet som FSB ... som er 333mhz. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 (endret) cpy: .... og en langt svakere PC Nei.. Ikke no Elkjøp ass... En PC på Elkjøp til 13.000 skal jeg banne på at jeg får til 10.000 kroner på en webshop inkludert proggravare... dimdal: i know.. Endret 27. april 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Ser du skulle kjøpe "OS og Office pakken". Regner da med at du mener Windows og MS Office. Windows regner jeg med at du/ de "må" ha, men MS sin Office synes jeg er direkte bortkasta penger så lenge man ikke trenger noen av de mer avanserte funksjonene der. Ta heller en titt på gratisprogrammet OpenOffice. Kompatibelt med MS Office og inneholder det aller meste man trenger. Samt at det lar seg avinstallere (noe som er slitsomt med MS Office...). Da sparer du fort en god del penger som kan brukes langt mer fornuftig Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 (endret) hm... de vil gjerne ha vanlige greier... De vil liksom kjøpe Office.... De vil liksom ha det ordentlige.. ikke noen gratis etterligning.. selvom det som er gratis sikkert er fett nok... Endret 27. april 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå