Gå til innhold

Har "mores lov" allerede stoppet ?


Anbefalte innlegg

Moores lov har allerede møtt motbakken, hvis ikke veggen da ;)

 

Jeg tror ytelsen på CPUène kommer til å få en ny/annen definisjon i løpet av

noen år, altså en annen måleenhet en (bare) MHz/GHz.

Større cache, implimentering av minnekontollører osv. vil

øke totalytelsen mer enn bare klokkefrekvensen.

 

Den "gode gamle" MHz/GHz betegnelsen kommer til å miste

sin betydning i den forstanden som vi har i dag, tro jeg.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mhz har da allerede mistet den betydningen. Det har AMD bevist lenge, og nå har tilogmed intel gitt etter...

 

Og vi har allerede flere andre betegnelser.. feks AMD sin TPI rating.

Er klar over det at vi beveger oss allerede i dag mot nye definisjoner.

Om 10-15 år er produksjonsteknologi helt noe annet,

både Intel og AMD kommer til å møte den berømte veggen innen

6-8 år.

 

Ser for meg at morgendagens "CPU" har overtatt "alle" funksjonene

til NB og SB, samt en del andre gamle og nye implimenteringer

som HK, skjermkort osv. har i dag

Riktig nok vil slike CPUèr bli ca. 2-4 ganger større enn dagens

men totalytelsen vil nok bli imponerende ;)

Hovedkortene kommer til å få en ny desing og blir noe mindre.

 

Edit: leifser......

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg fant en test på grafikkort her som viser at de over 2 år gamle grafikkortene Geforce4 Ti4200 faktisk holder mål ennå. For 2 år siden kostet det ca 1500kr, jeg kjøpte et slit brukt for 850kr for et år siden, og nå går de brukt for ca 500kr. I nesten alle testene som ikke har AA/AF påslått så yter det faktisk sammenlignbart med dagens skjermkort i prisklassen 1000-1500kr. Altså Geforce FX 5600/5600U/5700LE/5700/5700U og Radeon 9600/9600PRO. Nye DX9-spill må gå i DX8-modus på GF4-kortet så bildekvaliteten blir jo noe redusert, men hva gjør vel det når man sparer en tusenlapp på å velge dette kortet og få lik ytelse som nye kort?

 

Nå har vel også Nvidia senket takten av helt nye GPU-kjerner til 1 per år i stedet for 1 per halvår.

 

Indikerer ikke dette at utviklingen av skjermkort også er i ferd med å gå tregere enn før?

Lenke til kommentar

Stiller like så godt et spørsmål:

 

Har utviklingen stagnert eller er det ren markedsstrategi for å få mest mulig penger fra oss brukere?

 

Tror nok det bli vanskelig å få noe konkret svar, men det er mulig at vi nå opplever en noe tregere periode hvor fabrikantene ønsker å ta inn investeringene sine sammt tjene litt penger.

Lenke til kommentar
EDIT: *En ting til* Ekstremt OffTopic(beklager virkelig)  -Men blir du virkelig 100 år i november du Simen1 ?
Nei jeg er ikke helt der ennå, men bursdags-datoen er i hvertfall riktig :)

 

Heh, det tok deg virkelig så lang tid å komme frem til dette? :) 

Vel, det tok en drøy halvtime å få satt opp tabellen og presantert harde fakta på det, ikke å tenke ut at utviklingen går tregere. Er helt enig med det du skriver om at hastigheten til CPU'en ikke vil være noen nøkkelfaktor når man kjøper ny PC lengre.

 

Har du mulighet til å lage en grafe som er helt lineær i Y-aksen?
Lag en sånn kurve med kun amd 32 bits prosessorer da. Ser sikkert veldig annerledes ut.

Ok, skal prøve å gjøre dette. Bare vent en liten stund så kommer oppdateringen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tviler på at dette er for å "melke" markedet for penger for så å komme med noen nytt når salget minker. Slik som teknologien er i dag så må CPU'ene igjennom en liten revolusjon. Dagens teknologi er rett og slett ikke rask nok. Vi kan ikke bare minke størrelsen på komponentene i en CPU for så å klemme inn enda flere transistorer. Vi når snart elektron-nivå og da begynner helt andre elementer å spille enn enn hva vi er vant til.

 

Personlig tror jeg "Moores lov" har stoppet med tanke på antall transistorer innen noen år, men ytelsen vil fortsette oppover. At CPU'en må bli helt ny er en ting, men HK trenger en real oppussing. Minnebuss (generellt alle busser) trenger et "spark bak". CPU er snart ikke lenger flaskehals. Finner ikke grafen nå, men fra eksamen i datateknikk var det en graf som beskrev CPU'ens effektivitet i forhold til minnets effektivitet. Når fiber(eller en annen effektiv måte å flytte data) kommer så tror jeg vi igjen er inne på noe som gjør "Moores lov" gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...