Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabler, hvor lange kan de bli?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge et heftig lokalt nettverk, så jeg luer på om singnalet kan bli så svakt i ledningen etter la oss si 2oom. at Pcer ikke lenger kan fange det opp!

 

jeg og en kamerat som bor ja ca. 150m fra hverandre tenker å snylte på televerket opp i telefonstolpene(eventuelt grave ledningen ned). Men kan signalet bli så dårlig når det når kåken hans at han ikke kan oppfatte signalet?

 

Bare til overveining så har jeg en St Lab router,om det skulle ha noe å si!

 

Det er noe jeg lurer jævlig på!

Er det mulig!

 

Ikke cash på telenor! :devil:

Endret av jULF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enten var det 100 menter som var max ellers var det 200.. er ikke sikker.

 

heh det hjalp deg lite.

 

Men hvis så er det jo bare å sette en forsterker imellom hvis det er et hus der da som dere får ta litt strøm av..(kanskje ikke helt sansynelig) anyway lykke te:)

Lenke til kommentar

BNC (koaksial) støtter 180m offisielt. Med kun to maskiner er det nesten garantert at den virker med 220-250m kabel. 3COM kort garanterer 300m. BNC utstyr kan være vanskelig å få tak i (må grave i søpla hos IT-avdelingen :) )

 

UTP (twisted pair) 100 Mbit støtter ca. 100 m. Kan virke på 150-200 uten garanti. Kanskje hvis du kjører 10 Mbit over cat5?

 

Ellers er wireless ett alternativ - du må sikkert kjøpe/bygge en retningsantenne. Søk i forumet, jeg så topic om selvbygde antenner her for uke eller to siden.

Lenke til kommentar

Signalet vil forsvinne etter ca. 100 m (eller bli så svakt at det er ubukelig).

Til dette formålet, vil jeg anbefale trådløst, da dette er enklere, samt at dere slipper å tenke på å grave ned/henge opp kabel.

 

Hvis du "må" kjøre kabel, kan du bruke en signalforsterker som du putter i en vanntett boks. Eneste er at denne trenger strøm, så da må du legge strømkabel ca. 75m, samt at denne ikke bør ligge helt inntil nettverksskabelen (da dette kan forårsake forstyrrelser).

Lenke til kommentar

Som trådstarter spør skal han få svar: En nettverkskabel kan bli mange kilometer den, kommer bare an på hvor lange fabrikken lager de :p

 

Og som det er nevnt her, så synker signalet ganske fort egentlig. Skal kabelen ligge ute, så skal du ikke se bort ifra at 70-80meter er det lengste du kommer (spørs alt på kvaliteten på kabelen og hva den ligger inntil på veien). Jeg for min del med gammel kabel har lagt den inntil en husvegg hele veien, kommer maks 50m... Har du ny kabel og den ikke blir forstyrret av noe, så kommer du langt over 100m, kanskje 150m. så trådløst ville være det beste alternativet ditt som jeg ser det ;) Da slipper du i det minste å styre med forsterkere på veien!

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å bygge et heftig lokalt nettverk, så jeg luer på om singnalet kan bli så svakt i ledningen etter la oss si 2oom. at Pcer ikke lenger kan fange det opp!

 

jeg og en kamerat som bor ja ca. 150m fra hverandre tenker å snylte på televerket opp i telefonstolpene(eventuelt grave ledningen ned). Men kan signalet bli så dårlig når det når kåken hans at han ikke kan oppfatte signalet?

 

Bare til overveining så har jeg en St Lab router,om det skulle ha noe å si!

 

Det er noe jeg lurer jævlig på!

Er det mulig!

 

Ikke cash på telenor! :devil:

Siden du lurer så "jævlig" på det så kan det vel heller anbefales å cashe ut for en fiberkabel med sånn passe solid armering i sort utførelse slik at den ligner mer på kabel som allerede henger i stolpene. Kommer til å koste dere noen kroner, men da har dere et heftig nettverk (hvis dere har penger igjen til nettverkselektronikk da?).

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å bygge et heftig lokalt nettverk, så jeg luer på om singnalet kan bli så svakt i ledningen etter la oss si 2oom. at Pcer ikke lenger kan fange det opp!

 

jeg og en kamerat som bor ja ca. 150m fra hverandre tenker å snylte på televerket opp i telefonstolpene(eventuelt grave ledningen ned). Men kan signalet bli så dårlig når det når kåken hans at han ikke kan oppfatte signalet?

 

Bare til overveining så har jeg en St Lab router,om det skulle ha noe å si!

 

Det er noe jeg lurer jævlig på!

Er det mulig!

 

Ikke cash på telenor! :devil:

CAT5 kabel går offesielt sett 90 meter + 10 meters patchekabel i hver ende, altså 100 meter. Men jeg vil heller anbefale deg å kjøre trådløst, det blir faktisk ikke så veldi dyrt, trenger bare noen helt enkle antenner, en AP og et kort i maskinen på andre siden.

Lenke til kommentar
Hvis du "må" kjøre kabel, kan du bruke en signalforsterker som du putter i en vanntett boks. Eneste er at denne trenger strøm, så da må du legge strømkabel ca. 75m, samt at denne ikke bør ligge helt inntil nettverksskabelen (da dette kan forårsake forstyrrelser).

Få avtale med elverket som eier en lyktestolpe og legg forsterkene der, så kan du få elverket til å koble den til lyktestolpen. Så får du strøm.

Lenke til kommentar
Signalet vil forsvinne etter ca. 100 m (eller bli så svakt at det er ubukelig).

Når cat5 er spesifisert til å fungere på 100m, vil jeg anta at signalet ikke dropper en cm over "grensen"? Jeg synes hvertfall det virker sannsynlig at 100 meter er hva som er garantert, og ut over det får man mer og mer signaltap.

Lenke til kommentar
Signalet vil forsvinne etter ca. 100 m (eller bli så svakt at det er ubukelig).

Når cat5 er spesifisert til å fungere på 100m, vil jeg anta at signalet ikke dropper en cm over "grensen"? Jeg synes hvertfall det virker sannsynlig at 100 meter er hva som er garantert, og ut over det får man mer og mer signaltap.

100meter er garantert så lenge det ikke er snakk om andre faktorer som spiller inn på kabelen.. Har selv testet med en kabel på 170m der signalet var like bra som kabelen var på 1m. Denne kabelen lå utstrakt på et murgulv uten noen elektromagnetiske kilder rundt seg. Fungerte med andre ord bra. I et hjemmenettverk har jeg hatt problemer med en 50m lang kabel som ligger inntil husveggen hele veien. Sikkert forskjellige kurser i huset som påvirker signalet. Kabelen har vært grundig testet før den ble lagt ut, så det er ikke noe galt med den.

 

Jeg tror, så lenge du ikke har maaange lapper til fiberoptikk, at du bør satse på trådløst :thumbup:

Lenke til kommentar
Signalet vil forsvinne etter ca. 100 m (eller bli så svakt at det er ubukelig).

Når cat5 er spesifisert til å fungere på 100m, vil jeg anta at signalet ikke dropper en cm over "grensen"? Jeg synes hvertfall det virker sannsynlig at 100 meter er hva som er garantert, og ut over det får man mer og mer signaltap.

100meter er garantert så lenge det ikke er snakk om andre faktorer som spiller inn på kabelen.. Har selv testet med en kabel på 170m der signalet var like bra som kabelen var på 1m. Denne kabelen lå utstrakt på et murgulv uten noen elektromagnetiske kilder rundt seg. Fungerte med andre ord bra. I et hjemmenettverk har jeg hatt problemer med en 50m lang kabel som ligger inntil husveggen hele veien. Sikkert forskjellige kurser i huset som påvirker signalet. Kabelen har vært grundig testet før den ble lagt ut, så det er ikke noe galt med den.

 

Jeg tror, så lenge du ikke har maaange lapper til fiberoptikk, at du bør satse på trådløst :thumbup:

Hei

 

Angående fiber så har prisen gått kraftig ned i det siste.

Kan nevne at jeg bestilte 2 stk 7 ports switcher med to fibre imellom.

Switch ca. kr 1000.- pr stk

Fiber (bundle med 4 fibre) ca 20 kr/m.

+ terminering av fiberen.

 

Prisene på fiber begynner å bli fornuftig etterhvert :)

Lenke til kommentar

Bruker du Ethernet er du to begrensninger og ta hensyn til:

 

Det ene er signalstyrken. Dette kan kompenseres for ved å bruke bedre kabler, sette inn Huber eller switcher.

 

Den andre begrensningen er litt verre. Pga. tiden det tar for signalet å gå gjennom ledningen og bruken av CSMA/CD kan ikke den totale kabellengen mellom to stasjoner være mer enn 500m.

 

Men du kan jo sette inn en router ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...