smegpot Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Heisann Har smurfet litt rundt på nettet og fant noe info rundt UDMA 66 og at det støtter opptil 128GB. Stemmer dette? Og kan noen evt. forklare meg forholdet mellom disk størrelser og de ulike UDMAene? Smeg out... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Det har ikke med Ultra ATA66/UDMA mode-4 å gjøre men om bios'en er i stand til 48bits lba adressering eller ikke . UDMA er spesifikasjonen av overførings hastigheten mellom selve disken og disk kontrolleren (66MB/s for denne) På systemer som begrenses til max 137GB (127GiB) er det kun bios støtte for 28bits lba adressering . LBA logisk Blokk Adressering . 28 bits brukes for sector nummer interface mellom os , BIOS og hard disk. Dette betyr at en hard disk kan ha maximum 2^28 eller 268,435,456 sectors av 512 bytes. Dette legger ATA interfacets maximum til 128 GiB eller 137.4 GB. 48 bits LBA adresserer derfor flere sector nummere enn 28bits I slike systemer anbefaler jeg alltid å gå til innkjøp av 120GB disker . .... Endret 27. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Når det gjelder seagate så har de et diskwizard program som legger en overlay på bootdisken din, slik at selv om systemet ditt er begrenset til 128GB så kan du bruke en 200GB disk. (For å få dette til MÅ du ha windows 2000 SP 4 eller XP SP1, eller en hvilken som helst nyere linux versjon. Hvis du kjører linux trenger du ikke programmet fra seagate.) De fleste andre produsentene tilbyr tilsvarende programmer, men jeg har bare erfaring med seagate. Med ditt hovedkort anbefaler jeg at du ikke booter fra en disk som er større enn 120GB. Det er uansett ikke lurt å boote fra en partisjon som er større enn 128GB. Windows bør heller ikke ligge på en partisjon større enn 128GB. Ved instalasjon av windows (inntil du har lagt inn service pakkene) bør disker som er større enn 120GB være koblet fra. Om du tar sjansen på å bruke en større disk bør partisjonene som ligger lenger ut på disken enn 128GB skjules. (Det kan gjøres med et godt partisjonsprogram, f.x Partitionmagic.) Med linux blir alt meget enkelt. Jeg satt en 160GB seagate disk, uten overlay, inn i en pentium 166. Satt disken til "None" i bios. Når linux bootet fant den disken, og alt fungerte! For windows XP sp1 har jeg kjørt 160GB disk på et BH6 hovedkort. Dette er et hovedkort som i utgangspunktet var begrenset til maks 32GB disk. (UDMA 33 kontroller.) Med overlay fungerte det bra. (Satt disken til None i bios.) Det er lite sansynlig at det ville fungert å boote fra denne disken med det hovedkortet. Konklusjon: Har du ikke en ATA 133 kontroller bør du ha en disk mindre enn 128GB som bootdisk. Du kan fint bruke en større disk for lagring. Har du ATA133 kontroller og vil bruke partisjon større enn 128GB som bootdisk må du ha en windows instalasjons cd med SP4 (w2k) eller SP1 (xp) for å kunne instalere windows på den! Mer info om harddisk størrelse begrensninger: http://www.storagereview.com/guide2000/ref.../bios/size.html Les forøvrig "Tråden manglende harddiskplass" øverst på Forum -> Hardware -> Lagringsmedier Lenke til kommentar
smegpot Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Hei igjen Takk for flotte svar, dette hjalp virkelig. Planen er å innstallere Linux (skulle kanskje sagt det med en gang) så da burde det jo funke bra med en 160GB disk. Takk for kjappe svar. Smeg out... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Bare du ikke bruker 160gb disken som bootdisk. Sett den til None i bios. (Auto vil garantert føkke om bios ikke støtter >128gb) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå