Gå til innhold

3D Program..Hvor skal jeg begynne?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sinnsykt lyst til å lære meg å lage 3D bilder.

Jeg har hørt at programmer som 3D Studio MAX, Maya og Lightwave er tunge å lære, og at du trenger minst et år på å lære de skikkelig.

Hva anbefaler dere? At jeg skaffer meg en tjukk tutorial bok til en av de programmene og starter, eller at jeg begynner med et mindre program som er lettere å bruke, og at når jeg kan det går jeg over til tyngre..

Er det en fordel å være god i photoshop når du skal lage 3D bilder?

Jeg har en ganske laber photoshop knowladge og scorer ikke høyt hvis det er lurt å kunne bra!

Edit: Jeg er jo fan at det nyeste, men er photoshop 7 bra nok? Hvilke forandringer er det i forhold til CS?

Endret av Barry White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3ds max og maya er tunge programmer i helheten, selv startet jeg med 3ds max 4.

Jeg drev å prøvde meg ut selv, uten å lese noen tutorials, etter noen timer så begynte jeg å skjønne et par ting. Men det er ikke riktig måte å starte å lære seg et sånt program!

Nå har det kommet tonnevis av tutorials ute på nettet, noe som gjør det mye lettere. Men uansett hvor mange tutorials du finner ute på nettet så kreves tålmodighet, og du kan ikke gi opp etter et par forsøk!

Det sier seg igrunn selv at 3ds max og maya er tunge programmer når du ser på prisene for et års skole/kurs. På idefag tar de 107000,- for ett år ;)

Men hvis pris ikke har noe å si så anbefaller jeg 3ds max, jeg ser ikke noen fordeler med å starte med noe lettere hvis du uansett skal over til noe tungere senere.

Erfaring i photoshop er en veldig stor fordel når det kommer til teksturering av objekter i 3d-programmer, den man gjør er at man eksporterer et bilde fra max, som du teksturerer i photoshop, deretter tar du det inn i max igjen.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Tja, nå synes jeg det virker som bøker for viderekommende, isåfall så kan det gjøre at du fort kan miste viljestyrken og gi opp. Jeg anbefaller deg som sagt å se litt på noen lette tutorials ;)

Du finner tutorials til nesten alt som er på nettet, men hvis du absolutt skal kjøpe en bok så anbefaller jeg 3ds max bible, jeg kjøpte etterhvert 3ds max bible 4, den var til stor hjelp for meg!

Uansett så ligger det en sinnsykt bra tutorial til å modellere et meneske på www.3dtotal.com, se etter Joan Arc tutorialen.

Photoshop bøkene vet jeg ingenting om.

Edit: leif

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Jeg har lært Lightwave ved 2 video kassetter i starten, så myste jeg litt på hjelpeboka jeg fikk med for å så lese en god del tutorials.

Jeg fikk 2 oppdrag fra et firma som fikk raua mi virkelig i gir :) - Så har jeg også lekt med det masse i fritia og dermed kan jeg det greit nok ;)

Hadde jeg skulle startet på et nå hadde jeg valgt Maya fordi LW kommer ikke til Linux. Jeg har prøvd 3DS MAX men fant det ikke noe særlig bra. Det er ikke like "ergonomisk" utformet som LW og selv synes jeg at LW er et lettere og mer kraftig program. (3ds max er mer for semi-pro markedet enn de andre)...

Maya kommer også gratis til studenter etter hva jeg har hørt! :D

-- Også, du kan bruke Blender HELT fritt! Det er under GPL.. Men det er ikke et profft program, selv om det vokser for hver uke :)

Lenke til kommentar
Jeg har lært Lightwave ved 2 video kassetter i starten, så myste jeg litt på hjelpeboka jeg fikk med for å så lese en god del tutorials.

Jeg fikk 2 oppdrag fra et firma som fikk raua mi virkelig i gir :) - Så har jeg også lekt med det masse i fritia og dermed kan jeg det greit nok ;)

Hadde jeg skulle startet på et nå hadde jeg valgt Maya fordi LW kommer ikke til Linux. Jeg har prøvd 3DS MAX men fant det ikke noe særlig bra. Det er ikke like "ergonomisk" utformet som LW og selv synes jeg at LW er et lettere og mer kraftig program. (3ds max er mer for semi-pro markedet enn de andre)...

Maya kommer også gratis til studenter etter hva jeg har hørt! :D

-- Også, du kan bruke Blender HELT fritt! Det er under GPL.. Men det er ikke et profft program, selv om det vokser for hver uke :)

Om 3ds max ikke er like mye brukt til film som maya har nok ikke noe å si for de aller fleste, det er tross alt 70 000 i forskjell på disse.

Har selv prøvd maya, liker det veldig godt, men jeg klarer ikke å veie 3ds max og maya opp mot hverandre.. Hva var det du ikke fant særlig bra med 3dsmax egentlig?

Jeg har ikke møtt èn person som klarer å veie programmene opp mot hverandre, si hva som ulemper/fordeler med de forskjellige, og da si hvem som er best.

Den største fordelen jeg kan se med maya fremfor max, er at maya er som sagt mere brukt til film, og om du etterhvert skal søke om jobb, så er kjangsen stor for at maya er programmet du må bruke.

foilltank: Men for all del, om penger ikke betyr noenting, kjøp deg maya 6.0, og gå et par på idefag :thumbup:

EDIT: "Lightwave er et kraftigere program enn 3ds max"? :nei:

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Det med ergronomi og slikt er jo helt subjektivt, men jeg vet om èn ting Lightwave er mye bedre enn 3DS på (Og de fleste andre CGI-programmer også, for så vidt)

Lightwave har nemlig en sinnsykt bra rendremotor, mye raskere enn på en del andre programmer.

Lenke til kommentar

jh_: Siden priser ble nevnt fant jeg frem noen priser fra en engelsk webshop som hadde alle pakkene:

Maya 6 Complete                  £1,449.00

Maya 6 Unlimited                  £4,899.00

Max 6.0                               £2,695.00

LW 7.5 DUO + 8.0 upgrade    £679.00

Max koster mye mer enn Maya Complete og Lightwave. Maya Unlimited er dyrere igjen, men jeg vet ikke hvilken kurs du regner med for å få den 70000 kroner dyrere enn Max.

Alle pakkene er bra. Det finnes folk som liker Max, og det finnes folk som liker Lightwave. Hvilken pakke du vil like er det bare du som har svar på.

Endret av medi8or
Lenke til kommentar
jh_: Siden priser ble nevnt fant jeg frem noen priser fra en engelsk webshop som hadde alle pakkene:

Maya 6 Complete                  £1,449.00

Maya 6 Unlimited                  £4,899.00

Max 6.0                               £2,695.00

LW 7.5 DUO + 8.0 upgrade    £679.00

Max koster mye mer enn Maya Complete og Lightwave. Maya Unlimited er dyrere igjen, men jeg vet ikke hvilken kurs du regner med for å få den 70000 kroner dyrere enn Max.

Alle pakkene er bra. Det finnes folk som liker Max, og det finnes folk som liker Lightwave. Hvilken pakke du vil like er det bare du som har svar på.

My bad, før kostet maya unlimitet 120k,-, gikk derifra og ned til 75k, da kostet max rundt 15-20k. Jeg har ikke oppdatert meg noe særlig med prisene, men ser nå at de er ganske like.

Lenke til kommentar
My bad, før kostet maya unlimitet 120k,-, gikk derifra og ned til 75k, da kostet max rundt 15-20k. Jeg har ikke oppdatert meg noe særlig med prisene, men ser nå at de er ganske like.

Vel. Prisene er likere, kanskje. Det er jo ganske stor forskjell i pris.. :)

(men som sagt, har lest at Maya har en studentversjon som er gratis)

Maya PLE (Personal Learning Edition) er gratis, ja. Men det har et ganske dominerende vannmerke; ikke bare på ferdig render, men også i viewporten.

Lenke til kommentar

Foilltank:

trueSpace og Cinema 4D, er programmer som jeg synes var enkle. De har mange bilder og ikoner som forklarer deg hva funksjonene gjør. LightWave derimot, består utelukkende av engelsk tekst spekket av snodige ord.

Det skal nevnes at LightWave har en flott manual som man kan laste ned gratis fra hjemmesiden deres (http://www.lightwave3d.com). Den forklarer ting MEGET enkelt og forståelig, selv om den er på engelsk. (Den er litt lang da)

Lenke til kommentar

Lightwave/truespace og Cinema 4d har jeg ikke vært borti, men jeg vet at det ligger mye mer tutorials ute til max og maya enn de sistnevnte, det har jo endel å si..

Selv synes jeg 3ds max var litt lettere å lære enn maya. Ting jeg reagerte på når jeg prøvde maya for første gang var blandt annet hvordan man roterer/flytter rundt i viewporten (vinduet du jobber i), det synes jeg var mye bedre, og mer logisk i max..

Begge er blandt de beste på markedet, om du velger maya eller max så kommer du antakeligvis ikke til å angre på noen av valgene ;)

Edit: skrivefeil

Endret av jh_
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg lastet ned Maya 6.0 Learning Edition. Selv om det da heter "learning edition" er det ikke mye jeg får helt med meg. Veldig avansert må jeg si. Men jeg lurer på om det er noen kurs man kan ta her i Drammens område, eller eventuelt Oslo.

har sett flere kurs i andre 3d program men vil helst ha et i maya.

læring via bøker osv er jo et alternativ, men et eller fler kurs ville ha vært greit.

ps. er photoshop bedre enn Ulead Photoexpress?...

har Ulead, kunne ha tenkt meg et bedre program. :hmm:

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor begrenset Maya 6.0 PLE er?

Er photoshop noe man får lastet ned et sted eller må kjøpes... hvor får man kjøpt det?.. :dontgetit:

....Lurer fortsatt om Photoshop er noe tess mot Ulead Photo express.

hvilket 3D program anbefales for en total nybegynner som meg. Da mener jeg seriøst totalt nybegynner. Og med en skikkelig cheap og simpel pc, som heldigvis kompanserer med stor diskplass og tilgjengelighet. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...