SAGE Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Skal installere et abit be6-II hovedkort og har partisjonert og formatert, men bios vil ikke "auto-detect" harddisken. Både primary og secundary master/slave står på auto. Jeg har dvd/cdr på ide1 og hdd på ide3...har også prøvd å sette desse til ide2 og ide4, men den finner ikke hdd uansett. Det virker som bios'en ikke finner noe som står på ide3/ide4 som er sånne ultraATA-greier... Satte pc til å boote på dvd'en, slik at jeg fikk installere win2000, men den bryter av etter en stund fordi den ikke finner noen harddisk...Tilkoblingene er skikkelig satt i... Noen som har erfaring med desse korta eller god peiling på hva som kan være årsak?? Takker for alle svar.. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Kan du ikke sette defisjonen manuelt da? den instillingen som du ska skrive står vel på HD! gjør den ikke det DA? :smile: Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Hvis du bruker UDMA/100-kabel, så husk at den blå enden skal i HK, den svarte i master og den grå i slave. Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Jo, jeg kan vel stille det inn manuelt, det skal jo fan meg virke automatisk! irriterende...... Kabelen er grå på alle kontaktene, jeg bruker den enden som stod på ide1 i mitt gamle hk....burde vere rett, men jeg måtte bytte kabel på floppydisken, kansje jeg må det på hdd også?? Når jeg starter opp så ender jeg i C: og kan skrive dir og greier, men jeg kommer ikke inn på D: eller E: ....så hvordan i huleste kan jeg formatere og herje inne i hdd uten at bios'en klarer og finne den??virker snålt,syns jeg men det er kansje ikke det..? Takker for alle svar, keep 'em coming!! Lenke til kommentar
Razul Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Harddiskene må tilkobles IDE 1 eller 2 for at du skal kunne se dem i BIOS. Det er bare disse portene som styres av chipsettet, og dermed er tilgjengelig i BIOS. De andre to portene (3 og 4) er kontrollert av en Highpoint IDE kontroller. Derfor får du opp harddisken når du starter, men du får ikke sett den i BIOS. Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Aha, det forklarer jo litt...men hvorfor får jeg da ikke installere win2000, den finner ikke hdd, og hvorfor lister den ikke opp hdd når jeg lar pc'en gå til jeg står i C: ....kun dvd og cdr. Pluggene til hdd passer kun i ide3 og ide4 så de burde stemme. Må bare innrømme at jeg begynner å bli forvirret nå! Er rimelig sikker på at jeg er avhengig av å få bios til å finne harddisken for å komme noen vei, eller? Har dere en oppskrift på fremgangsmåte?? Lenke til kommentar
STURM Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 HD MÅ stå i ide1. Du må bare ta kabelen i fra dvd/cd. ide 3 og 4 styres av hpt kontrolleren og disse driverene må instaleres før det funker. du kan bytte HD over på hpt kontrolleren etter at du har instalert os og drivere. husk!! bruk vanlig ide kabel med 40 ledere fra ide1 til HD. Det var vel en compaq du hadde før siden kablene bare passet i ide 3 og 4?? hvis det var det så kast kablene og kjøp deg nye! Når du skal flytte HD fra ide1 til hpt(ide3) så må du bruke ide kabel med 80 ledere! Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 ok, så jeg kan ta dvd/cdr-kabelen og plugge den inn i hdd og kjøre det på ide1....og da må jeg vel plugge dvd/cdr inn på ide2, ved hjelp av en ny kabel, slik at jeg får kjørt win2000-cd'n..?? Hey!! Dette begynner å ligne på en løsning!! Men hva skjer når jeg skal flytte hdd tilbake til ide3/ide4, tror det er det som er optimalt, jeg slipper vel å formatere og det hel**** der da?kan vel ikke gjøre det....ender vel i samme problem :smile: Takker, folkens...mye å prøve ut nå. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 vis du må ha drivere for å bruke ide 3 & 4. så går det sikker ikke å bare flyte dem over? jeg er ikke helt sikker men så lenge den ikke når driverne til den så virker vel den ikke? eller er det bare jeg som snubler i mine egne tanker? Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Litt forvirret igjen her... En udma/100 kabel har plugget eine hullet så den vil ikke passe i ide1.... Hvordan får jeg en 80-leder til å passe i ide3??den er jo ikke noe fysisk større enn ide1...? IDE1 og ide2 på dette hk har alle pinnene mens ide3 og ide4 mangler den pin'en i midten..... Kansje jeg skal drite i alt dette og berre få tak i en extra cd-kabel og kjøre hdd på deg(cd-kabel er vel ikke en udma/100?) Noen som har noe oppklarende kom med det!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå