Espen O. Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Hei, har søkt på forumet, men fant ikke noen passende tråder. Har satt samen ny Pc og er kjempe fornøyd med det meste bortsett fra støynivået. Jeg har noen gamle HD'er, men ellers er det meste nytt. Så til saken. 1. Hvordan kan jeg måle støy? Åpnebart kan man legge øret inntill å lytte og ta en selvstendig vurdering, men jeg ønsker å få et svar i decibel. Jeg minnes å ha sett en nokia mobiltlf med decibel måler. Problemet er at jeg ikke har en slik eller gidder å kjøpe en slik kun for å måle støyen, men jeg tenker som så: man trenger vel egentlig bare en mic og litt software, eller??? 2. Hva er forventede/akseptable Db i kabinett generelt og evt på enkelt komponenter spesielt? Håper det er noen skarpinger der ute som har svarene. Operasjon "støydemping 2004" avhenger av det... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Du kan kjøpe en "lydenergimålerting" som er et lite apparat som fungerer lett, men disse har jeg ikke sett i norge, bare i utlandet. Også må du huske at det er mange måter å måle dB, og at du alltid må oppgi f.eks avstand om du kjøper en slik. For å finne ut hvor mange dB kabinettet ditt totalt lager kan du enten dra fram 2MX/MZ kunnskapene, eller finne en dB kalkulator. (Feks den som ligger i verktøykassa hos ok.no) Min maskin f.eks ligger ca på 22 dB (teoretisk), mens alt opp til noe og 30 kan være "stille". Endret 27. april 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Nokiatelefon med dBmåler er IKKE å anbefale! Den er like pålitelig som resten av produktene til Nokia -> altså ikke. Den er unøyaktig, leste jeg i en test! Men hvorfor skal du ha tallene? Hvis du skal ha stille maskin, er det intet annet en dine subjektive sanseinntrykk som bestemmer at det er stille nok for deg! Jeg har tenkt mye dB, men nå tenker jeg: "Det bråker for mye! Jeg tror jeg skrur ned viften litt til, jeg." Mine refleksjoner over det, bare! JohnDoeMakt: det finnes i Norge! Lete litt, så går det. Men det koster skjorta hvis du skal ha noe som gir korrekt resultat! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 JohnDoeMakt: det finnes i Norge! Lete litt, så går det. Men det koster skjorta hvis du skal ha noe som gir korrekt resultat! Takk, ja "selvsagt" finnes det i Norge. Flyplasser ol bruker de jo hele tiden, men det jeg egentlig mente var at den billige Clasohlson typen har jeg ikke sett. Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 De har det på eltek, har kjøpt en selv for 800 der. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Om du störs är det viktigare att veta var ljudet uppkommer än exakt hur högt det är. Sedan bekämpar man ljudkällorna en efter en tills det är "tillräckligt" tyst enligt din subjektiva uppfattning. /Olle Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Nei! Denne måler kun utnivået på utgangen fra lydkortet! Eller: den viser dette ved at man tapper signalet. Dette kun for at pc-en til de som kjøper denne ser enda mer ut som et tivoli! Ellers ingen nyttevirkning! Endret 27. april 2004 av baronKanon Lenke til kommentar
Espen O. Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Takk for svarene hittils. Da ser det ut til at jeg må legge øret inntill og teste komponent etter komponent. Men da må jeg spørre videre: hva er da akspetabel/anbefalt temperatur inne i kabinettet? Årsaken til at jeg spurte om decibel var for å ha en standard å diskutere rundt, men jeg skjønner nå at det blir en subjektiv vurdering uansett. Endelig en fordel med svekket hørsel på det ene øret, det kan jo bli litt billigere å mekke Pc lydløs. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Da ser det ut til at jeg må legge øret inntill og teste komponent etter komponent.Gör inte det!Först lyssnar du på datorn under normal drift fullt monterad och med dej på sedvanlig plats. Försök memorera ljudbilden av de mest störande ljuden. Därefter är det dags att öppna datorn och om nödvändigt lyssna genom en pappersrulle eller så för att identifiera vad som hördes. (Det som låter mest med öpet kabinett är inte nödvändigtvis störande med stängd låda.) Men da må jeg spørre videre: hva er da akspetabel/anbefalt temperatur inne i kabinettet?Vid en rumstemperatur på ca 20 är, enligt min personliga åsikt, allt under 30 acceptabelt och 25 riktigt bra. (Det beror förstås även på var och hur man mäter.) /Olle Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Evt. prøv superposisjon: fjern en og en støyende komponent; start maskninen uten den ene disken og hør om det blir bedre, så uten en vifte osv. det som gjør at maskinen blir merkbart stillere er også den største støykilden Men husk: flere stillegående vifter blir bråker mer enn de gjør hver for seg! Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 flere stillegående vifter blir bråker mer enn de gjør hver for seg! ... men mindre än en ensam fläkt som flyttar lika mycket luft. Bättre att ha två fläktar på halvfart än en på full fart. /Olle Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg bruker DSSF 3 til å måle lyd med. Du kan bruke en vanlig mikrofon, bare du sammenlikner resultatene med andre maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå