Gå til innhold

temperatur på 9800xt

tri

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt meg ny pc med Creative Radeon 9800XT

når jeg har spilt et par timer så er temperaturen på kortet 72-73 grader, er dette skadelig ?

kortet er ikke overklokket, og det sitter i et åpent microATX kabinett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MicroplexTror det skal være vanlig. Bruker du overdrive funksjonen til å lese av tempen på kortet ditt?

Hos meg ligger det på 65 C ved load. Jeg bruker da overdrivefunksjonen til å lese av tempen. Ellers så har jeg 7 kabinett-vifter ink en slik herlig sak: Vantec systemkjøler: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SPFC70BL

Denne blåser direkte på skjermkortet. Har foresten et Hercules 3D 9800XT, men tror det er det samme kjølesystemet som på Creative.

NB! Kortet er ikke overklokket og gjør det ikke med det første heller! :yes:

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Med mindre du opplever at spill ikke kjører som de skal og at PC-en din henger seg opp og at maskinen rett og slett ikke kan være på lenge uten p låse seg er det ingen beskymring for at temperaturen på skjermkortet ditt er for høyt! :yes:

Lenke til kommentar

Har lest på diverse forum ang. temp på 9800XT, det er helt normalt med overkant av 70 grader. Fant ikke linken nå, men et eller annet sted på ATI sine sider sto det at normal operating temperature var opptil 127 grader!!!! Har også sett folk som mener de har load temp på rundt 100 grader uten problemer med krasj.

Et annet viktig poeng er at tempen du ser i Overdrive tab'en er justert med +20 grader i forhold til temperaturmåleren, dette er fordi måleren ikke er on-die, og ATI mener +20 konstant justering er så nær faktisk temp som man kommer (dette gjelder kun 9800XT, ikke 9600XT som har on-die måler). De som sier de har idle temp på 45 grader ser sikkert ikke på Overdrive tab'en, og har altså egentlig temp på 65 grader!

Kunne sikkert referert til en haug av forum på nettet nå, men jeg gidder ikke søke, google får dere gjøre selv :)

Lenke til kommentar
MicroplexTror det skal være vanlig. Bruker du overdrive funksjonen til å lese av tempen på kortet ditt?

Hos meg ligger det på 65 C ved load. Jeg bruker da overdrivefunksjonen til å lese av tempen. Ellers så har jeg 7 kabinett-vifter ink en slik herlig sak: Vantec systemkjøler: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SPFC70BL

Denne blåser direkte på skjermkortet. Har foresten et Hercules 3D 9800XT, men tror det er det samme kjølesystemet som på Creative.

NB! Kortet er ikke overklokket og gjør det ikke med det første heller

Mitt 9800xt ligger rundt 59 idle og 64 load....

Med 4 systemvifter. har en vantec systemkjøler jeg å...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...