Gå til innhold

Festing av kjøleribber

Anbefalte innlegg

Hei!

i skrivende stund så er mitt nye 9800pro kort på vei i posten til meg, jeg har det i hende om ett par timer.

I den anledning skal jeg jo selvfølgelig forbedre kjølingen på kortet. Jeg tenkte å snekre til litt kjøleribber med bauerfil til å feste på minne brikkene. Her melder mitt spørsmål seg:

Hva skal jeg feste de med? Holder det med arctic silver kjølepasta? Vil den holde på plass kjøleribbene som ett slags lim? Hva hvis gradene begynner å krype oppover, vil da pastaen smelte og slippe kjøleribber rundt omkring i kabinettet mitt? :scared:

Takk for svar! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje på sin plass å nevne at hvis du bruker termisk lim, er det for alltid. Det sitter så vanvittig godt, at du risikerer å dra minnebrikken ut av pcb'en hvis du prøver å ta ribben av igjen.

Og garantien ryker jo som følge av modifikaskjon av kortet, men det er jo ikke så nøye.

Et alternativ er å bruke en god del artic silver blandet med termisk lim, slik at det sitter godt men ikke helt sementert. Må nok prøve deg litt frem. Kanskje forholdet 1:4 mellom lim og kjølepasta er en bra start.

Et siste alternativ er å bruke dobbeltsidig tape, dette følger da også ofte med ramsinks ved kjøp. Dette er nok ikke det mest effektive, men tapen er syltynn, og unngår du luftlommer under ribben blir det ofte bra nok. Og så er det lett å ta av igjen, skulle du få lyst eller behov (reklamasjon(?), salg osv.)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...