Gå til innhold

Ikke Whitebox CL56

Anbefalte innlegg

Whitebox CL56 er meget "hot" på dette forumet for tiden.

HP NW8000 seiler opp som min favoritt bærbare akkurat nå med Medion RAM 2010 som en outsider.

Whitebox CL56 blir for dyr til å være ikke merkevare.

Medion faller inn i samme kategorien men den mye rimeligere i pris og har en high-end prosessor, men det som blir avveiningen er om den skal brukes bare hjemme eller ihvertfall ikke underveis på reiser, da blir den kanskje litt stor / tung.

Men er dette egentlig noe for forumet ?

Ja, jeg mener bestemt at en blir litt lurt av Whitebox CL56 som når en tilpasser

den på nettsiden raser oppover i pris, ja nettopp mot HP NW8000 sitt prisleie som

er ca 25000 kr. Den havner litt under det med samme specs som stort sett HP'en har som standard. Derfor må en stoppe opp og tenke ! Se litt på kvalitet i tillegg.

HP er vanligvis faktisk bygget til mobilt hardkjør og veier her 2.9 kg.

HP NW8000 har en superskjerm på 1600x1200 i oppløsning, og er sertifisert for grafiske arbeidsoppgaver. Flere her på forumet har berømmet feks. Dell sine 1600x1200 skjermer, så det er en velegnet oppløsning, samtidig som det er bra for grafikkoppgaver og spill. Fire 2GL skjermkortet bør også fungere utmerket til spill, men jeg har ikke lest noen tester på det.

Det er iallefall beste kvalitet som er å oppdrive, og samme blir helt eller delvis benyttet av IBM t41p og R50P som også benyttes som mobile grafiske arbeidsstasjoner, men med toppspecs havner de på over 30000 kr.

Så til Medion RAM2010. (Komplett). Jeg er meget spent på denne maskinen. Den er utstyrt med en Athlon64 3000+ prosessor som enten er DTR (Desktop Replacement for Mobil) eller full Desktop utgaven, altså ikke en vanlig Mobil Athlon64 som nå er kommet på markedet, og som det skrives litt forskjellig om. Bl. annet har HP brukt en utgave som sies ikke å kunne kjøre 64 bits programmer, men i virkeligheten skal Mobil Athlon64 gjøre det iflg. AMD. Medion RAM2010 har alt det nye feks. ATi 9700 skjermkort men med 64 mb. Det er ikke noe stort poeng da 128 mb krever mer strøm. Batterilevetiden er ikke god nok til særlig mye arbeid på et batteri, så den har en snevrere brukerflate. Er ikke helt sikker

på hva jeg som blir avgjørende for valg av bærbar enda, og denne maskinen har

ikke blitt testet i Norge enda.

Ja jeg venter spent på tester og synspunkter !

Kanskje går jeg selv for en ultraportabel som IBM X40, eller feks. Dell's nye erstatter for X300 som er satt bort til Samsung . Disse er ellers bare tilgjengelige gjennom www.dynamism.com o.l. USA /UK nettbutikker etc. Håper Dell får laget en skikkelig superutgave !

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Kjøper ikke helt sammenligningene dine er jeg redd :no: Du sier blant annet at hvis du vil konfigurere CL56 opp mot NW8000 nærmer du deg de 25 000,- kronene den koster. Men hvis jeg har forstått det riktig, har disse 2 lik konfigurasjon, bortsett fra at CL56 har 1,6 GHZ cpu og ikke Bluetooth. Kjører du inn oppgraderinger for 10 000,- kroner på en CL56, har du en rimelig slem laptop (jeg vet ikke engang om det er mulig). Mange liker forresten CL56 for sine evner i spill, og der er nok ikke HPs 1600 X 1200 native oppløsning noen fordel, da en så høy oppløsning vil sakke ned FPS (Det gjør det selv på stasjonære PCr med sterke skjermkort). Sist men ikke minst, opplever jeg at disse 2 PCne henvender seg til 2 vidt forskjellige kundegrupper, ikke minst er Fire GL 128, et svært dyrt skjermkort, som kun blir verdt penga det koster om man driver med CAD/Video. I spill vil ytelsen være lik eller dårligere enn et vanlig M10 (radeon 9600), som finnes i mange laptoper idag.

- Så topper du med å bringe inn en Medion, som har en AMD64 CPU. Å sammenligne en slik CPU med Centrino blir nesten meningsløst, da de igjen har 2 VIDT forskjellige bruksområder. I de (få) testene jeg har lest om AMD64 CPU i bærbare, har vel snittiden på batteriet vart ca. 70 til 90 minutter. En Centrino WB, HP eller andre, vil fort kunne passere 4 timer, i en IBM Centrino er 7 timer ikke uvanlig.

- Ikke misforstå meg, alle 3 er fine laptoper, men dette her blir litt som å sammenligne bil og motorsykkel, lastebil og varebil, brød og rundstykker, bag og rygg.... osv :)

- Til sist har vel WB blitt mer og mer uaktuelt for mange, ettersom de ikke klare å lever laptopene sine (selv om de sier det motsatte på telefon og mail om og om og om og om igjen)

edit: HER er HP NW8000, MPX's pris er kr. 25 990

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Takk for seriøst innlegg og fine synspunkter Filla !

Jeg har oppfattet at Whitebox kjører litt for aggressiv markedsføring eller hva skal en kalle det, det er mange som ønsker den pc-en og den har ikke blitt levert som

lovet. Jeg ser dette som et fakta etter alle innleggene i Forumet om dette.

Jeg mener at nettopp det gjør det mer aktuellt å se på alternativene.

Poenget mitt var at med å velge tilpass og valg: 1.7 mhz processor, 7200rpm harddisk,bluetooth, Windows XP Pro, - så nærmet man seg raskt 25000 kr. Etter å ha gjort denne prosessen idag ser det ut som dette ikke er korrekt

og sammenlagt pris med disse valgene er 21554,- altså det er ca 4000kr billigere enn HP NW8000 beste pris. Men det er ikke vanskelig å komme opp mot eller over 25000 med Sun Star office pakke, Panda AV/ Firewall, Bil/Fly adapter, ekstra ac adapter, ekstra batteri osv. Det er også mulig å velge Microsoft Office. Men er må her gå nøyere inn i hva som leveres med NW8000 for å kunne sammenligne.

kopier isåfall denne linken:

Feks. vil det være av betydning at den leveres med 1 RAM brikke på 512 mb med et ledig spor. Den har eget SD flash medie-spor . Den leveres med DVD+RW integrert med ekstra utvidelsesmuligheter ved å benytte multibay til andre ting som feks. batteri. HP premier sound lyd, stereo. Firewire. Infrarød.

XP Pro. Ekstra sikkerhetsfunksjoner som oppstartspassord og oppsettspassord. Sertifisert for en mengde krevende bildebehandlingsprogrammer og 3D. 3 års verdensdekkende garanti.

For mange er det likevel stor forskjell. Jeg har selv vurdert CL56 etter en god testrapport men ble litt skuffet over hvor dyr den ble tilslutt. Etter at Whitebox skuffer med salget og skaper frustrasjon er den ikke lenger aktuell for meg.

Derimot er jeg fremdeles interessert i HP NW8000, det at du mener at ytelsen i spill er som Ati 9600 med ATI Fire Gl 128 er et interessant poeng det er mange som også klarer seg med den ytelsen.

Men spill er ikke hovedaktiviteten for meg. Video/Grafikk ytelsen ville jeg anse som viktigere. Det er også delte meninger om spillytelsen , her på forumet har det vært hevdet at Fire Gl128 er velegnet også til spill, men det har vel nermest vært i en meningsutveksling. Jeg savner dog tester av dette, ellers er det vanskelig å bevise noe.

En annen vesentlig faktor er at NW8000 er konstruert sammen som en enhet, og

dersom en har planer om å kjøre Adobe Photoshop og 3D programmer så er den ikke bare over-velegnet til det pga. utstyrsvalg, men også sertifisert. Et annet eksempel:

feks er wifi skikkelig integrert med b/g løsning. Whitebox har blitt kritisert for sin wifi løsning som ikke akkurat er helhetlig integrert og har dårlig rekkevidde.

Bluetooth er ekstra på Whitebox og hvordan det integreres der vites ikke!

Hvis Whitebox kan skilte med verdensomspennende service og garantiordninger på 3 år skal jeg selvfølgelig revurdere min oppfatning.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
...dessuten har medion maskinene DRITTLCD'r!!!  :mad:

Slike innlegg er alltid like informative...

Mange folk leser dette forumet for å få informasjon om hva de skal kjøpe, så hvis du har noe negativt å utsette på et produkt så ikke bare si at det er et drittprodukt, men forklar hva som faktisk er problemet slik at andre vet hva de skal være obs på når det gjelder det produktet.

Husk, for noen kan ditt problem med medions LCD-skjermer være alvorlig nok til at de går for et annet produkt, mens for andre er det kanskje ikke et problem i hele tatt. Vanskelig å vite hvis du ikke spesifiserer.

Endret av nazg78
Lenke til kommentar
...dessuten har medion maskinene DRITTLCD'r!!!  :mad:

Slike innlegg er alltid like informative...

Mange folk leser dette forumet for å få informasjon om hva de skal kjøpe, så hvis du har noe negativt å utsette på et produkt så ikke bare si at det er et drittprodukt, men forklar hva som faktisk er problemet slik at andre vet hva de skal være obs på når det gjelder det produktet.

Husk, for noen kan ditt problem med medions LCD-skjermer være alvorlig nok til at de går for et annet produkt, mens for andre er det kanskje ikke et problem i hele tatt. Vanskelig å vite hvis du ikke spesifiserer.

....må man spesifisere hva som gjør en lcd dårlig???

Oppløsningen er på 1200x800.... Finnes det bruksområder dette er en gunstig oppløsning? -ja film!! Men hvem kjøper en maskin til 16-18000 kroner, for å se film?

Slutt å være viktigper!! :devil:

Jeg har selv vurdert/sett på medionmaskinene, men bråsnudde da jeg så hvordan lavmålskjerm de har..... Det er trossalt wideversjonen av 1024x768!

(nå skal det sies at jeg kjører 1600x1200 på min 2 år gamle Dell)

Endret av sazi
Lenke til kommentar
...må man spesifisere hva som gjør en lcd dårlig???

Ja, selvfølgelig! Hvis det skal ha interesse for andre å lese bør du begrunne hvorfor du synes lcd-skjermen er dårlig. Hvis ikke er det ikke noe poeng å si det.

Oppløsningen er på 1200x800.... Finnes det bruksområder dette er en gunstig oppløsning? -ja film!! Men hvem kjøper en maskin til 16-18000 kroner, for å se film?

Ja, for noen betyr ikke oppløsningen like mye som den gjør for deg. For min del er 1200x800 greit nok, derimot er det mye viktigere for meg hvordan skjermen er å se på (kontrast,farger, oppdateringshastighet, osv). Altså var din opplysning om hva du SYNES gjør skjermen dårlig for DEG relativt viktig i denne sammenhengen.

Folk har forskjellige behov.

Slutt å være viktigper!! :devil:

Er ikke snakk om å være viktigper, men din kommentar var verdiløs for meg uten grunnen til at du synes skjermen er dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...