Gå til innhold

Webshoptesten 1. kvartal 2004

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lav pris er ikke alt

Vi har i denne testen sett på hvordan webshopene gjør det på et utvalg vanlige kvalitetsprodukter. Testen gir et gir en god indikasjon på butikkenes prisnivå på denne typen varer, men det finnes andre faktorer enn bare pris som kjennetegner en god webshop. Vareutvalg, kundeservice og leveringstid er eksempler på viktige momenter. Slike kriterier tas ikke med i vurderingen i webshoptesten, her er det først og fremst pris som gjelder.

Står nederst på første siden til artikkelen :-)

"Beste webshop" blir litt vanskelig å avgjøre... En webshop som behandler deg bra kan godt behandle meg dårlig neste dag. Jeg ville ikke vært den som måtte stått for resultatet av en slik test ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg tør tippe:

* itButikken har mange svin på skogen, og mye dårlig reklame mot seg her på forumet

* Komplett får litt kjeft, men my skryt

* itButikken sender fra Danmark

* komplett sender fra Tønsberg - tenk retur

* Stig-Arne snakker om komponenter man oftest opplever feil på her - tenk retur

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne ikke Hw.no tatt 10.000kr, bestillt noe til 1000kr fra 10 webshopper samtidig, sendt tilbake på angrerett, og gjort sånn med alle webshoppene som var med i testen, får jo en idè over hvordan supporten er på den måten...

Lenke til kommentar
Jeg tør tippe:

* itButikken har mange svin på skogen, og mye dårlig reklame mot seg her på forumet

* Komplett får litt kjeft, men my skryt

* itButikken sender fra Danmark

* komplett sender fra Tønsberg - tenk retur

* Stig-Arne snakker om komponenter man oftest opplever feil på her - tenk retur

forklar meg den tippemåten litt nermere du :)

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne ikke Hw.no tatt 10.000kr, bestillt noe til 1000kr fra 10 webshopper samtidig, sendt tilbake på angrerett, og gjort sånn med alle webshoppene som var med i testen, får jo en idè over hvordan supporten er på den måten...

Kan være enig med at de burde ha gjort det, men 10 webshopper er ikke nok om de skal lage en bra oversikt.

Men ITbutikken vinner jo klart på pris, det er ikke noe å klage over, det var jo nettopp dette testen var basert på...

Lenke til kommentar

Hmmm... la oss si det er med 50 webshoper, da må vi "låne ut" en halv million $ :scared:

Var egentlig et godt forslag! Tas til ettertanke.

Lenke til kommentar

Hmmm... la oss si det er med 50 webshoper, da må vi "låne ut" en halv million $ :scared:

Var egentlig et godt forslag! Tas til ettertanke.

Nå er det sent på kvelden her....han foreslår å kjøpe saker for 1000,- kroner fra hver webshop (10*1000=10000).

50 webshopper skulle da tilsvare 50*1000 = 50000,- NOK (og ikke dollar :))

Lenke til kommentar

Skal du gjøre en test av webshops må dette baseres over lengere tid.

En må ta hensyn til: Pris, leveringstid, ventetid på tlf (salg/support), hjelpsomhet underfeilsøking pr tlf/mail med support, behandligstid på mail (salg/support) osv...

Lenke til kommentar
for å si det sånn.. jeg handler heller på komplett enn itbutikken.. om så det er 500 -1000 kr forskjell.. spes når det gjelder skjermkort, disker, cpu, hk osv..

Dersom du sammenligner med Komplett så må du som du sier ofte betale både 500,- og 1000,- mer enn det rimeligste man kan finne. Komplett var rimelige for mange år siden, men jeg har inntrykk av at de blir bare dyrere og dyrere! Om man ønsker å spare litt penger kan det lønne seg å undersøke litt mer enn bare komplett. Det fins flere web-shop'er med minst like god service som komplett, hvor produktene er billigere jevnt over.

F.eks. så er MPX kjent for å ha bra service, og de er vesentlig rimeligere enn Komplett. Avhengig av hva man skal ha så er også ofte PSData rimeligere. Kjenner lite til f.eks. Netshop, men ved første øyekast så de ut til å ha en ryddig web-shop, noe som ofte er et godt tegn.

Personlig syns jeg Komplett sine varer er alt for dyre i forhold til andre, og er lei av at alle i forumene på hw.no alltid skal dra frem Komplett som den "eneste" butikken verdt å handle i. Det fins mange (bra) alternativ! Den 12. plassen til komplett er veldig riktig.

Min påstand er også at om man kjøper komponentene sine konsekvent hos den billigste web-shop'en så kan man over tid erstatte den komponenten som ryker med en ny (uten å benytte retur-rett) og likevel ende opp rimeligere enn om man kjøper hos Komplett. Det er såpass sjelden man opplever komponenter som ikke virker, og når man først får et problem er det mye pes med retur nesten uansett hvor man har handlet. Komplett er 12% over ideal, noe som betyr 1.200,- pr 10.000,- man bruker hos rimeligste web-shop. Jeg har personlig aldri opplevd at noe har gått istykker, og det har heller ingen av mine venner, så retur-prosenten er veldig lav. (Jada, har lest om folk her på forumet som får ødelagt det ene og det andre. Merkelig at samme person skal få ødelagt så mange komponenter, gitt... ;) ) På sikt vil man spare både tid og penger om man bare bestiller en ny komponent når den gamle streiker, istedenfor å bruke tid på å få tilbake på retur hos Komplett som har "over-charget" deg med flere tusenlapper i forhold til andre web-shoper...

Nei, det enkle er ofte det beste! (sitat Rema)

:)

Lenke til kommentar

Søstra mi kjøpte Minolta Z1 digitalkamera hos ITbutikken, og det gikk i stykker da hun gikk gjennom "gjennomlysningen" på en flyplass i Egypt. Da hun kom hjem og fikk tenkt seg litt om sendte hun det i retur til ITbutikken (med dyr porto, til Danmark), og etter noen dager fikk hun beskjed om at det opplagt var en feil på kameraet. Dette var i slutten av januar, og hun har ennå ikke fått noe nytt kamera....(tida går, og kameraet har vel blitt halvert i pris i mellomtida)

Hun får ikke svar verken på e-post eller telefon (selv om den koster mange kr per minutt).

Jeg holder meg laaaaangt unna ITbutikken.

Lenke til kommentar
Nå er det sent på kvelden her....han foreslår å kjøpe saker for 1000,- kroner fra hver webshop (10*1000=10000).

50 webshopper skulle da tilsvare 50*1000 = 50000,- NOK (og ikke dollar :))

Hehe. Vet ikke hva som gikk av fantasien min jeg...

Jeg las 10 produkter til 1000 kr pr butikk, og foreslo selv 50 butikker (blir jo urettferdig å ta med bare 10 butikker når det egentlig er ganske jevnt langt nedover listene).

Derfor ble det 10x1000x50 = 500´000 NOK (og ikke $ - hehe).

Jaja, noen ganger følger ikke hodet med øynene :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...