Gå til innhold

nybegynner-kamera og minnebrikker

Anbefalte innlegg

Hepp, trenger et enkelt kamera, og lurer på noe sånt som dette: http://tinyurl.com/3f289

Såvidt jeg har skjønt er det null vits med digital zoom, det kan man like gjerne gjøre i Photoshop. Har derfor valgt det "billigste" jeg fant med optisk zoom.

Lurer også litt på åssen type minnebrikker jeg bør kjøpe? Har en kamerat som kjøpte en CF-sak til kameraet sitt, men den er så treg at å browse bildene på kameraet er noe bortimot ubrukelig. Hva av slike ting bør jeg passe på når jeg velger kamera??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På billige kameraer er det som regel selve kameraet som er flaskehalsen når det gjelder hastighet, ikke minnebrikken.

Som du selv nevner,- det å "browse" mellom bilder kan være en fin test for å sjekke hvor kjapt kameraet opererer. Her er det nemlig kameraet du tester, ikke minnebrikken.

Dersom din kamerat har kjøpt et anerkjent merke på minnebrikken burde dette være raskt nok til alle "normalkameraer" dersom ikke minnebrikken har feil.

"Raske" kameraer derimot, f.eks nyere "dyre" kompakter, Canon Pro1, Nikon, Sony F828 + de nye DSLR`ene kan ha endel å hente på et raskt kort kontra et standardkort.

CF-kort er også vanligvis ganske raske i forhold til enkelte andre typer minneteknologi. CF kan derfor være et gunstig valg dersom du vurderer forskjellige kameraer hvor minnekortene er av ulik type. CF ville vært mitt førstevalg både pga av hastighet, stabilitet (på gode merker) og ikke minst forholdet pris/ ytelse.

Men... uten at jeg kjenner detaljer,- tror jeg din kamerat har mer å hente på å bytte kamera enn minnebrikke dersom han begynner å bli lei ventetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...