Gå til innhold

Håndholdt for første gang

Stian89

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å skaffe meg en hånholdt pc, jeg er veldig ny på dette området så jeg håper dere har noen gode tips og anbefalinger og komme med.

Jeg lurer på hvordan det fungerer å skrive på disse håndholdte osv....

Jeg ønsker word, excel, MSN messenger osv. Internettet skal være trådløst men vanlig WLAN, slik at jeg kan koble meg til nettet via den trådløse routeren i huset.. (((Dette er vel mulig?!))) Det den også må ha, er mulighet for oppkobling til internet via bluetooth....

(Når det gjelder blåtann greiene, så er vel det slik at man kobler til internett via mobilen, og da lurer jeg på hvilke mobiler som kan dette? Selv har jeg en Sony Ericsson t610, er det mulig og koble seg opp med den?

Bør ikke overstige 5k

EDIT: Forskjell på håndholdt pc og PDA?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JoachimR Skrevet 26/04/2004 : 19:27

Sony Clieq. Den er rett og slett perfekt for ditt bruk. 

hvorfor er Clien prefekt for han?

Utifra tidligere erfaringer med Clie så er det lite den kan gjøre for å hamle opp med feks Ipaq H4150 eller Axim modellene.

I forhold til de to blir Clie for dyr.

Lenke til kommentar

Som Ipaq bruker og tidligere alt annet bruker,vil jeg anbefalle å kjøpe en Ipaq 3970 eller nyere.Sjekk hardwarebutikken.no for de litt eldre utgavene hvis du ikke vil bruke for mye penger på en pda med en gang.

Til dine ønsker burde du kjøpe en hp5450.Den har innebygd wlan.Den kan brukes på trådløs nettverk hjemme.Ligger på ca:4500,- - 5000,- litt avhengig av hvor du kjøper den.

Har også god erfaring med Dell Axim X5,men den har ikke innebygd bluetooth.Noe jeg garanterer du vil savne.

Lenke til kommentar
JoachimR Skrevet 26/04/2004 : 19:27

Sony Clieq. Den er rett og slett perfekt for ditt bruk. 

hvorfor er Clien prefekt for han?

Utifra tidligere erfaringer med Clie så er det lite den kan gjøre for å hamle opp med feks Ipaq H4150 eller Axim modellene.

I forhold til de to blir Clie for dyr.

Jeg sikter til Clié TJ37, til den nette sum av 299 USD, samme som min Zire 71 kostet. Dog vet jeg ikke prisene på disse i Norge.

En venn av meg kjøpte nevnte Clié for et par-tre uker siden. jeg har sett den, og den er utrolig. Den har den tingen jeg savner/ønsker meg til min Palm - wlan. I tillegg har den jo mp3-spiller, 32 mb innebygget minne, kamera, og ellers de vanlige funksjonen. Den har vel desverre ikke bluetooth, men IR burde kunne gjøre nytten.

Lenke til kommentar
hvis han skal skaffe en slik Clie så er det ytterst få forhandlere i Norge som skaffer slike (hittils bare Idedata som jeg har funnet)

Og 299$,pluss toll osv blir en del.

Må vel finnes flere som har den? Ærlig talt er jeg ikke sikker, da jeg bare har kjøpt PDA i US, og samme med kameraten min som har Clié.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fleste PDAer er rimelig like i bruk hvor bare ekstrautstyret skiller de enkelte.

Selv om du er nybegynner på PDA trenger det ikke å bety at du e uvitende etter at du har hatt den en mnd hvor du da sikkert hungre etter det som er å finne i dyrere modeller.

windowsmobile kan du lese mer om en sak som heter Qtek-2020.

Denne er kraftig, med kamera, GSM, masse minne og fleksibel for utbygging av det meste en kan få til PDA idag.

Her har du da selvføgelig word, excel, msn, telefoni, mulighet for GPS osv osv osv.

men kan kreve noen ekstra avisruter for å få råd til denne saken som koster litt over 9000 på Idedata i øyenblinken.

eg e ihvertfall storfornøyde med an :thumbs:

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet har Idedata imortert sine egne Sony Clié. De er ikke kommet via Sony Norge. Kjøpte selv en Clié på Idedata for noen måneder siden, og er godt fornøyd med den, selv om den ikke har trådløst nettverk. (Det var en utgående modell). En jeg kjenner som jobber der sa at de ikke tok inn flere fra Sony fordi de mener de er for dyre. Synd synes jeg, for når det gjelder design og utstyr inkludert i eneheten er de på topp.

Har du sett på Ipaq 2210? Den er ikke så fryktelig dyr.

Lenke til kommentar

Utifra hva du skriver vil være bruksområdet ditt, ville jeg valgt Dell Axim X3 med WLAN og BT. Og hvis du renger med å skrive mye i Word/Excel o.l. ville jeg kanskje også slengt på det utbrettbare tastaturet.

Da får du en veldig bra Pocket PC som ikke er altfor dyr, ser kul ut og har Dells support i ryggen. SD port i toppen gir deg ganske kraftige utvidelsesmuligheter også.

Lenke til kommentar
Forskjell på håndholdt pc og PDA?

I gamle dager var en håndholdt PC en utbrettbar Windows CE enhet med fullstendig tastatur og 640x240 skjermoppløsning, typisk HP Jornada 68/720, Ericsson MC16 osv... disse har dødd ut (tror du fortsatt får tak i noen Sharp og NEC maskiner i asia).

Eksempel:

Jornada728.jpg

Lenke til kommentar

PDA er en betegnelse for både PocketPC og HandheldPC

Bildet over er en HandheldPC, mens dette er en PocketPC:

161010s.gif

HandheldPC er vel ganske sjeldent nå, finnes det noen som lager Handheld enda?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...