Tommelom Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Jeg, som mange andre her på forumet, bestemte meg omsider at nok var nok (varme). Vannkjøling skulle inn i huset. For minst mulig støy ville jeg ha en radiator med plass for 2 stk 120mm-vifter. Det ville jeg derimot aldri få inn i kabinettet uten store modifikasjoner. Bestemte meg derfor for å bygge en ekstern kasse for denne. Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med andre som også har det litt trangt. Slik ser det ut inne i selve kabinettet. Ganske så ryddig og godt med plass. Settet mitt består av: CPU: AC Cuplex S478 for P4 2,8 GHz PC800 NB: AC Twinplex Type 1 for Abit IS7 GPU: AC Twinplex ATI for Powercolor 9800 PRO Radiator: EVO 240 Pumpe: Hydor L20 Vifter: 2 stk. Papst 120mm 4412FGL Tank: Egen "design" Slanger: Kuriyama Og slik ser det ut i min vannkjølingsboks. Den ble dessverre litt trang slik at viftene får for lite luft med luka igjen. Nå må den stå litt på gløtt. Mulig jeg lager en større etter hvert, men jeg hører ingenting, selv med luka på gløtt så vi får se hva jeg gidder. Innsiden er foret med lyddempematte av skumgummi fra Biltema. Både vanntank og radiator hviler på skumgummi. I tillegg er det skum i bunnen av tanken. For meg ble det faktisk unødvendig da pumpa ble hengende etter slangen og ikke berører noen flater. Så de eneste vibrasjonene som forplanter seg er oppover den stive gummislangen. Tips til meg og andre er å kjøre silikonslange opp til kabinettet og til første kobling. Den er mye mykere og burde ikke frakte rare vibrasjonene. Under radiatoren var det i utgangspunktet åpent rett ned til gulvet, men det skapte mye sus når jeg kjørte opp turtallet på viftene (har en rheobus). Kjører vanligvis viftene på 5V og da holder tempen seg på alle komponentene like under 40 grader. Kjører de noe opp når jeg spiller, så noe måtte gjøres. Så følgende ble gjort: Nå treffer suselyden fra viftene flere skumvegger før den endelig kommer ut av boksen og den ble da betraktelig redusert. Selv på 12V så er det bare en svak lavfrekvent susing. På 5V komplett uhørbar. Her kommer luften inn. Jeg måtte lage litt større hull her fordi viftene ikke fikk nok luft, noe som førte til at vannet ble ganske varmt etter hvert. Vet ikke helt om det fremdeles er luftinntaket som er for lite eller om det er for trangt mellom "taket" og viftene. Det finner jeg vel ut om jeg bygger et bedre kabinett en dag. Vel, slik ser stasen ut i sin fulle prakt: Fryktelig praktisk å få hjul på maskina. Håper dette var til hjelp for noen andre. Jeg ble i alle fall veldig fornøyd med resultatet. Endret 26. april 2004 av Tommelom Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Kult! Det hadde kanskje gått å gjort kassen litt mindre og litt anonym? Good Work! Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Som nevnt så er den muligens for liten som den er Husk det er to store 120mm vifter der inne som må få nok tilgang til luft. Slik den er nå, så virker det som om vifta nærmest baksiden stikker av med all lufta. Tipper det var derfor det ble bedre kjøling da jeg satte sidedøra på gløtt. Da ble lufta bedre fordelt der inne. Radiatoren må også komme litt høyt inne i boksen for å kunne sette lydisolering under. Pga dette så skulle nok kassen vært noen cm høyere. Pluss at det sikkert burde være en måte å få luft gjevnt fordelt mellom begge viftene med lukket dør. Jeg får se hva jeg finner ut ved neste boksbygging. Men å få den penere og mer anonym er klart fullt mulig. Kanskje aluminiumsplater rundt eller (plexi)glass malt sort på innsiden? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hadde det ikke vært bedre å montere radiatoren på høykant mtp kjøling? Da kunne du hatt viftehull på sidene... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Med aluminiumsplater blir den fin ja Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Tenkte på det, men da blir det store hull på begge langsidene som støyen slipper ut av og i mer direkte linje til mine ører. Nå kommer all lyden (det lille som er) ut enten under eller bak og forsvinner mer. Men en mulighet hadde vært å montere en vinkeltunnel som leder luftstrømmen ned ved radiatormontering i siden. Viftene i seg selv burde vel ikke lage all verdens lyd selv om de ble montert direkte på ene langveggen med noe gummi imellom. Kommer til å borre noen hull i siden ved viftene, så får vi se hvordan støy/varme utvikler seg. Lenke til kommentar
Flames Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Det du også kan gjøre er å pusse ned kassen, for deretter å male den i ei fancy farge.. F.eks Mahogny Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Joda, helt klart. Men jeg tviler på at dette blir den endelige løsningen, så jeg gidder ikke lgge noe arbeid i utseende. Vurderer sterkt å lage et kombikabinett hvor jeg integrerer vannkjølinga på en mer helhetlig måte. Skulle da også bli en god del mindre sluttprodukt. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hadde en lignedes løsning en stund før jeg bytta til fulltower.. Kassen min var veldig lik din, med pumpen nedsenket i en tank i bakkant av kassen, og med en radiator på siden som trakk lyft fra venstre side og ut gjennom høyre... Fikk meg et par erfaringer med den kassen.. 1. Jeg kan ikke snekre for 5 øre.. den ble stygg som f... 2. Det var et svare strev å fylle/tømme vann.. 3. Det ville være en bedre løsning å kun ha radiatoren i kassen, og lage plass til pumpen/tanken i babinettet. Med pumpen i kabinettet kan man lage en lavere og mer anonym kasse.. Bare et par innspill... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Neeei, du det var stilig. Jeg tenkte faktisk på å ha et "engine room" nederst i kassa dersom jeg skulle laget en egen kasse. Som da er lydisolert i motorrommet for vannkjølinga Mens tår datan veldig stødig? Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Joda, den står rimelig støtt den. Hadde den stått på en tjukt teppe med dårlige rullegenskaper så er vel faren for at den bikker istedet for å rulle om den får seg en dytt større. Men maskina er jo ganske tung så det skal litt krefter til for å dytte den over ende. Med pumpen i kabinettet faller mye av poenget med kassen bort: Å isolere mest mulig av støyen. Nå har jeg fått min pumpe temmelig lydløs i utgangspunktet, men jeg ser at mange sliter med during fra denne. Da er en slik lydisolert kasse en godt alternativ. Vil nok en gang trekke fram at silikonslanger hadde vært den beste løsningen. Slik det er nå, så forplanter nok vibrasjoner seg oppover slangene og inn i kabinettet slik at det dirrer. Ikke mye, men det er der. All lyd som kan fjernes, må fjernes Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Vær meeeget forsiktig med silikonslanger. Brukte en slik og den tålte ikke slangeklemmer. Slangen ble klemt av og vannet rant ut. Var heldig, det skjedde ved radiatoren slik at det ikke kom vann på noe elektrisk. Hørte rare surklelyder fra maskinen og fikk slått av i tide. Likte ellers opplegget ditt godt, ikke rart det da. Det ligner veldig på mitt eget. Her er noen bilder: Vannkjølingsprosjekt Har nå stor radiator under hyllen og to maskiner oppå. Begge går på samme pumpe og radiator. Endret 26. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Du hadde virkelig vannkjølt ALT. Mye og bra arbeid der ser jeg. Til og med PSU. Du hadde iallefall en stor nok radiator. Viftene derimot så veldig pinglete ut i forhold. Men tipper du ikke trenger mer bevegelse i luften med alle de ribbene. Og man skal jo ikke bruke slangeklemmer. Bruker selv strips og det sitter som f***. Burde være tryggere på silikonslanger også. Men en meget god ide å putte hele sullamiten (iallefall radiatoren) inne i en kommode. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Du hadde virkelig vannkjølt ALT. Mye og bra arbeid der ser jeg. Til og med PSU. Du hadde iallefall en stor nok radiator. Viftene derimot så veldig pinglete ut i forhold. Men tipper du ikke trenger mer bevegelse i luften med alle de ribbene. Og man skal jo ikke bruke slangeklemmer. Bruker selv strips og det sitter som f***. Burde være tryggere på silikonslanger også. Men en meget god ide å putte hele sullamiten (iallefall radiatoren) inne i en kommode. Er det ikke en ulempe med strips hvis du skal demontere? Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 To ting, større luftinntak og lakkere den svart. Svart virkar slankande, derfor kjøper eg svart BH til kjerringa og kvit BH til elskerinna mi. Ellers syns eg at boksen er gild. Eg har tenkt på nesten det samme: Dette er boksen sett ovanfrå. Som du ser er viftene og radiatoren vertikale. Teorien er då at sidan viftene står litt inni boksen bråkar dei ikkje så mykje. I tillegg er det ein grei plassering av filter ved inngangen -> stort filter gir liten motstand. Boksen min blir nok aldri bygd for no skal eg kjøpa ein bilradiator Lenke til kommentar
Empty Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Har faktisk en slik vannkjølingsbok også, grunnet for liten plass i min koffert Her og her er bildene av kassa mi og her er det noen flere bilder av kofferten min... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Er det ikke en ulempe med strips hvis du skal demontere? Neida. Du har vel avbiter? Og en ny strips koster ikke mange ørene. Lenke til kommentar
marcen Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Er det ikke en ulempe med strips hvis du skal demontere? Neida. Du har vel avbiter? Og en ny strips koster ikke mange ørene. Hvor? Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Er det ikke en ulempe med strips hvis du skal demontere? Neida. Du har vel avbiter? Og en ny strips koster ikke mange ørene. Hvor? Clas Ohlson. Der koster det 119 for 1000 stk eller no Endret 28. april 2004 av LaStrada Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Neida, ikke'no ulempe med strips. Bare å klippe som det sies. Jeg demonterer jo ikke maskina på daglig basis akkurat. EMPTY: Har faktisk en slik vannkjølingsbok også, grunnet for liten plass i min koffert Her og her er bildene av kassa mi og her er det noen flere bilder av kofferten min... Kul "bærbar" pc det der Empty. Du hadde virkelig vannkjølt ALT. Men så jeg en ekstra optisk enhet inne i kofferten? Er ikke det waste of space? Hva med å røske ut den, så får du kanskje plass vannkjølinga inne i kassa. Nå blir jo illusjonen litt ødelagt. Men uansett en flott jobb! Er ellers meget fornøyd med kjølinga. Vanntempen ligger på 27-28 grader i windows og ca. 32-33 grader ved spilling. Klokka nå mitt 9800Pro-kort til 425 MHz, noe jeg er ganske fornøyd med. Er vel for lav spenning som hindrer meg i å gå høyere. Vil øking av spenningen på agp-porten hjelpe på det, eller må man modde slik som på den nye guiden på OC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå