Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan gi meg et ENKELT forslag til hvordan man bør sette opp et LAN som skal kunne ta 600 deltakere.

Altså hva slags utstyr som trengs og hvordan det settes opp osv. Pris har en del å si.

Og hva med sikkerhetsrutiner, bruk av passord, datavirus, nedlasting av forbudt materiale osv...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utstyr: switcher, gjerne 10/100-switcher med gigabit uplink til en gigabit core switch. Er du stor og seriøs nok så greier du å få med deg et større firma som driver med salg av dette gratis.

Nedlastning av forbudt matriale; vil du virkelig ta på deg den jobben, så værsegod. Viktigste er i hvertfall at du kjører med en deny any brannmur, og en proxyserver. Dermed får du sperret ute fildelingsnettverkene (pass på å sperre for *kazaa* i proxy).

 

Firewall og Proxy på Linux: Gratis

 

Datavirus: kom med en god løsning, så vil hele dataparty-Norge takke deg. Få brukerne til å oppdatere antivirusen sin, og kjøre windowsupdate.

 

Bruk av passord.... sett et passord, ikke fortell det til noen av deltagerne? (eller sett det opp på storskjerm)

 

Ellers må du få en sertifisert elektrikker til å sette opp strøm, du trenger border og stoler, internettforbindelse (se første punkt, er du stor og seriøs får du med deg et firma gratis eller rimelig billig).

 

Bruk kontakter du og de du kjenner måtte ha. Man går ikke inn på datakjeden og ber om utstyr til 1 mill sånn uten videre.... :p

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om noen kan gi meg et ENKELT forslag til hvordan man bør sette opp et LAN som skal kunne ta 600 deltakere.

Altså hva slags utstyr som trengs og hvordan det settes opp osv. Pris har en del å si.

Og hva med sikkerhetsrutiner, bruk av passord, datavirus, nedlasting av forbudt materiale osv...?

Hvis du ikke vet hva slags utstyr du trenger til 600 deltakere, spørs det om ikke du skal gå ned endel på antallet.

 

Det krever mye mye mye jobb, og veldig bra utstyr og folk med mye kompetanse.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Men kunne du utdype hva du mener med deny any brannmur, og en proxyserver? Hva må gjøres for å få til utestenging av fildelingsnettverkene og hva trenger jeg....

En brannmur er nok mest aktuelt.

På forhånd takk

Endret av kitern
Lenke til kommentar
Jeg skjønner. Men kunne du utdype hva du mener med deny any brannmur, og en proxyserver? Hva må gjøres for å få til utestenging av fildelingsnettverkene og hva trenger jeg....

En brannmur er nok mest aktuelt.

På forhånd takk

Du trenger både en proxyserver og en brannmur

 

en deny any brannmur nekter alle tjenester (tjeneste == POP3/IMAP mail, CS online, IRC, ssh/shell etc.), med mindre du spesifikt åpner for den (dermed får du fjernet alle fildelingsnettverkene, siden du ikke sier at de får lov). Man passer på å nekte surfing fra alle andre enn proxyserveren, slik at alle må kjøre via den, dermed kan du gå spesifikt ned på hva slags innhold folk får lov til å surfe på.

 

 

 

Men jeg må hive meg på Techpoint, 600 mennesker er veldig mye å begynne med ...... Det krever litt å arrangere et dataparty.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...