Gå til innhold

heve kjøp med abn


OeO

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en T610 som ble ødelagt med samme feil nå for 3. gang.

Tenkte å heve kjøpet, og evt kjøpe en k700 eller t630.

(har ikke snakket med siba enda)

 

Problemet blir at jeg kjøpte mobilen med Youngtalk (12mnd), og hvis jeg får det jeg betalte for den (2500) så dekker ikke det en ny T610 engang.

Uten abn. kostet da 3300 kr.

 

Sendte en mail til forbrukerrådet, og her er svaret:

Det ser ut til at du har grunnlag for å heve bindingstidsavtalen med NetCom  Youngtalk.  Det vil da være aktuelt å, kreve tilbakebetalt kjøpesummen du  har betalt. Du bør også kreve erstattet utlegg til abonnement i den perioden  mobiltelefonen ikke har virket. Du kan kreve morarenter av kjøpesummen fra  16.10.2003 med 12% per år frem til 1.1.2004 og med 9,25% fra dette  tidspunkt.

 

(16.10 er den første gang jeg leverte mobilen til reprasjon.)

 

Litt kjipt å få igjen mindre enn det en ny koster...

 

Noen som har noen erfaringer med dette?

 

Kan jo evt spørre om de kan gi meg det man betalte uten abn, mot at jeg beholder netcom ut bindingstiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alastor Skrevet 26/04/2004 : 22:48

  Nei, du har ikke anledning til å heve bindingstiden. Dette er jeg rimelig sikker på.

 

Du kan se på det sånn..en telefon er verdt 3000 kroner, du betaler 2500 av den, og netcom betaler 500.

 

Når du hever kjøpet, så får du igjen pengene dine..pengene du har betalt. Hva som skjer med teleselskapet, er en sak mellom deg og netcom.

 

Men, er siba greie, så kan de jo tilby deg tilsvarende avslag på en ny telefon, dette er en ting vi har operert med i butikken jeg jobber i, men det er elkjøp. 

 

tror du bommer litt nå. Har klagesak med Computercity og elkjøp i bakhodet og i begge saker var de nødt å stoppe bindingstiden min i tillegg til å refundere kjøpssummen.

Lenke til kommentar

Elkjøp sier at avtalen er et eget forhold mellom deg og opperatør. Poenget er at de mottar provisjon for salget av abonnement til deg. De betaler i realiteten penger for at du skal være bundet til dem. Når kjøpet heves har du ikke fått noen som helts form for subsidiering. Hvis forholdet hadde blitt sånn at du fortsatt var bundet, så hadde sittet der med skjegget skikkelig i postkassa. Sånn er det naturligvis ikke. Jeg kunne godt ha kommet med en haug av juridiske hjemler for å underbygge dette, men orker ikke det nå. Selger har disse valgene

 

1. Du får tilbake kjøpesummen, trukket fra et beløp som tilsvarer den nytte du har hatt av telefonen ( dette gjøres i praksis ikke )

2. Avatalen med opperatør heves, og Selger må tilbakebetale provisjon

 

1. telefonen din blir kreditert, dette vil si at du har tilgode et beløp tilsvarende det du betalt for telefonen som du kan kjøpe ny telefon for. Bindingstiden fortsetter å løpe, men prisen du betaler er den prisen som står oppført som subsidiert fra opperatøren som du bruker.

Lenke til kommentar
1. Du får tilbake kjøpesummen, trukket fra et beløp som tilsvarer den nytte du har hatt av telefonen ( dette gjøres i praksis ikke )

Einaste gongane dette blir brukt/ trekt fram er nå kunde begynner å kreve renter av kjøpsummen frå første reperasjon.

 

Forholda kan variere massse, men sidan mobiltelefoner går raskt ned i pris, kan dette brukes som eit motargument for rentekravet

For det er ikkje unvaleg at ein telefon kan gå ned med 30% i løpet av eit år. Dermed kan selgar kreve at kunde betaler dette mellomlegget.

 

Men som apple seier så blir det sjeldan brukt, nettopp fordi kunder ikkje krever renter, og då gjer selgar seg ikkje vrien heller.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...