marilieha Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg skal lage en sql spørring som henter ut bilde av alle som har lagt ut filer i et program. Problemet er at jeg får opp bildet av personen like mange ganger som antall filer han har lagt ut. Hvordan kan jeg unngå dette? Jeg har filene i en tabell og personen i en annen og forbinder tabellen ved navnet på personen. Håper noen har svar? Lenke til kommentar
joffar Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 For å unngå at det blir lagt ut mere en en gang, kan du vel sette LIMIT 1 i enden av spørringen din. eks (SELECT * FROM table WHERE person = id LIMIT 1); en annen kan vel ligne SELECT DISTINCT FROM table WHERE person = id Tror det skal funke.. Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Jeg skal lage en sql spørring som henter ut bilde av alle som har lagt ut filer i et program. Problemet er at jeg får opp bildet av personen like mange ganger som antall filer han har lagt ut. Hvordan kan jeg unngå dette? Jeg har filene i en tabell og personen i en annen og forbinder tabellen ved navnet på personen. Håper noen har svar? Tror nok ikke distinct løser problemet her... Om jeg ikke tar feil, er dette problemet: Du kjører en join for å knytte sammen tabelldata på denne måten: SELECT bruker, fil FROM tblBrukere INNER JOIN tblFiler ON tblBruker.ID=tblFiler.brukerID WHERE navn='Per' Dette vil resultere i en ny relasjon(tabell): |bruker | fil---------------------- |Per | Fil1.zip |Per | Fil2.tar.gz |Per | Fil3.exe Altså, Per vil dukke opp i alle tupler(poster) som skal representere en fil. Eneste måten å løse dette (rett meg om jeg tar feil), er å dele dette i to omganger. I første omgang henter du brukerinfo, og i andre omgang henter filer. Tror nok dette er den beste måten å gjøre det på, men det kan nok diskuteres... Edit: leif Endret 26. april 2004 av sven-o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå