Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hallo. Jeg har et problem. Jeg har over litt tid hatt Windows Xp installert 2 ganger pA den ene disken min, fordi jeg greide A Qdelegge noen windows-filer i den ene mappen, og ville ikke formatere hele disken pga. data. Under hvaer boot sA fikk jeg valget mellom A velge mellom hvilket o/s som jeg skulle boote fra, og da fungerte jo bare den ene, siden jeg hadde tuklet med oppstartsfilene pA den andre. Sa fikk jeg meg en ny disk, fordi den gamle disken ikke egentlig er min. Den skal nA leveres tilbake, og da mA jeg jo installere Xp pA den nye disken. Dette har jeg gjort. Med begge diskene koblet til, sA fAr jeg nA valget mellom A boote fra 3 forskjellige Windows Xp. Men nAr jeg tar bort den gamle disken, og skal boote fra den nye (med Xp installert), sA begynner den A sQke etter OS, og sier den ikke finner det, og ber meg sette inn en disk med os pA og trykke enter. Hvordan fikser jeg dette? P.S.: beklager sprAket, amerikansk tastatur Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Ingen som har noensomhelst formening? Hvordan skal jeg kunne få alt tilbake til normalt ? Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Gå på system properties -> advanced -> startup and recovery. Her setter du 0 sekunder, og saken er biff. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Har du satt den nye disken som activ (partisjonene det skal botes fra)? Evt. Formater (og partisjoner om du ønsker) den nye disken og installer xp på den igjen. Ikke ha den gamle disken kobla på hk mens du gjør det. Se om du ikke får bootet da. I etterkant kan du kanskje koble til gamle disken og overøfre alt du ønsker å ta vare på fra denne til den nye. Også formatere gamle disken for å fjerne alt "rotet" som har oppstått på den. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Hei. Jeg tenkte jeg skulle prøve å formatere den gamle disken, men dette ville visst ikke windows. Er måten du sier eneste mulighet? Hvordan setter jeg den discen som activ? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Ingen som vet hvorfor den ene disken ikke vil formateres`? Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Hvordan setter jeg den discen som activ? Kontrollpanel--> Diskbehandling-->-->Datamaskinbehandling-->Lagringsplass -->Diskbehandling Høyreklikk primærpartisjonen du vil merke som aktiv, og velg deretter Merk partisjon som aktiv. Hvilket filsystem er det på gamledisken. Hvis det er fat32, er det jo enkelt å starte opp maskina med en win98 oppstartsdiskett og formatere disken fra dos. Om du har diskettstasjon da. Endret 26. april 2004 av MorePower Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Hmm... Prøvet nå å formatere den gamle disken igjen, fungerte ikke nå heller. Når jeg ser i DiscManagement, står det at den nye disc'en er "Healthy----Boot", mens den gamle er "Healthy-----System". Kan dette ha noe med dt å gjøre? Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hmm...Prøvet nå å formatere den gamle disken igjen, fungerte ikke nå heller. Når jeg ser i DiscManagement, står det at den nye disc'en er "Healthy----Boot", mens den gamle er "Healthy-----System". Kan dette ha noe med dt å gjøre? Jepp, du kan ikke formatere system disken fra diskmanagment. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Jeg bare gikk i "Run", "CMD" så "Format C:". O/S er på E:\ Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Du må boote CD'en så starter installasjonsprogrammet, der kan du partisjonere og formatere. Kan være lurt å koble vekk andre disker inntil du har XP installert, så eliminerer du muligheten for å ta feil disk. Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 selv om du installlerer xp på en annen disk så hender det at xp "bruker" boot filene fra den opprinnelig disken. jeg og en kamerat klødde oss ned til hjernebarken før vi skjønte dette. Som tidligere skrevet, bare ha den ene disken tilkoblet når du skal innstallere XP.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Hmm...Prøvet nå å formatere den gamle disken igjen, fungerte ikke nå heller. Når jeg ser i DiscManagement, står det at den nye disc'en er "Healthy----Boot", mens den gamle er "Healthy-----System". Kan dette ha noe med dt å gjøre? Den nye er boot , dvs den har gjeldende boot.ini og de andre boot filene . Den gamle er system dvs windows installasjonen . Problemet ditt er at du vil ha den nye som både boot + system disk . Ved å diskconnecte den gamle , og installere xp på den nye (med den gamle dissconnected) fixer du det . Da blir den windows installasjonen på C: på den nye disken både boot+os (system) . Du får jo ikke formatert den gamle fra windows siden det er windows installasjonen du sitter i . ..... Endret 26. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Ok, takker for all hjelp. Skal prøve dette imorgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå