Gå til innhold

Deres synspunkter på en 2,4 NW maskin med ddr333!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Som dere sikkert har merket har jeg vært sterkt interisert i informasjon rundt p4 2,4 og ddr i det siste. Jeg har samlet litt informasjon og kommet frem til dette:

Intel Northwood Prosesor 2,4Ghz

Hovedkort DDR 400fsb MSI 645-ULTRA

Minne DDR 333 2048mb

harddisk 7200rpm 120gb 8 mb cache

Lydkort Audigy Platinum

Skjermkort Gainward Gf4 Ti4600 128MB DDR

nermax Strømforsyning ATX 550W (P-4)

Silent Plus Series for P4/AMD

En vifte løsning basert på Swiftech MCX478B og en 80mm papst vifte av ett slag.

Vil også montere en sterk 120mm vifte i toppen av kabinettet for å dra ut luft, folk jeg har pratet med har hatt stor effekt av dette. Vil også ha noen 80 eller 120mm vifter for å dra inn luft, og ett par for å dra ut.

jeg skal også ha en type vifte styring, hvor jeg skal kunne regulere viftene, overvåke hastighet, se temperaturer og ha forskjellige "profiler". Eksiterer dette og hvor får jeg den beste løsningen?

Jeg skal ha 2gb ram og har her ett problem ved at msi kortet bare har 3 "ddr slots" og de største ddr 333 modulene jeg har sett er på 512? finnes det ikke større? hvor kan jeg få det?

Er det noen som har noe informasjon/tips/erfaringer å hjelpe med?

Takk for all hjelp!

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-04 22:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Kommer jo til å bli en kongemaskin og vel så det..

Kanskje litt overkill? Kommer jo til å tape seg i verdi ganske fort..men har du penga.. så kjøp i vei.. :smile:

Bra du går for mange vifter, da dette systemet vil trenge god kjøling.

Finn vifter med lavt støynivå, så du slipper mer bråk enn nødvendig.

Hva vil maskina koste forresten?

_________

Mvh.

Knuty

Lenke til kommentar

Har ikke fått regnet sammen en totalt sum ennå, skal sette opp en totalt oversikt i morgen. Må uasentt vente på prisen for en 2,4 Ghz, men er usikker på valg av ram og hovedkort. Også litt på skjermkortet. Derfor jeg søker hjelp. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 22:29, dale skrev:

jeg skal også ha en type vifte styring, hvor jeg skal kunne regulere viftene, overvåke hastighet, se temperaturer og ha forskjellige "profiler". Eksiterer dette og hvor får jeg den beste løsningen?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-04 22:38 ]</font>

vet hvertfall at microplex har noen viftestyringer. Du kan sjekke ut denne.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 22:47, The Jackal skrev:

Quote:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-04 22:38 ]</font>

vet hvertfall at microplex har noen viftestyringer. Du kan sjekke ut

takker, var å så på den i stad, det jeg lurer på er om den kan justere vifte hastighet. Jeg syntes ikke det kom helt klart frem i beskrivelsen av produktet. Noen som har den?

Lenke til kommentar

Gf4 ti4600 er jo kongekort da..

Jeg ville valgt asus eller gainward sine kort.

Har hørt mye bra om dem.. uten at jeg har prøvd dem selv.

Du bør også vurdere å kjøre raid... Vet ikke om du har bruk for det jeg..?

Kanskje en SCSI disk til OS og sånt..?

Spørs jo hvor mye du vil betale..

Hva skal du bruke maskina til?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 22:49, dale skrev:

Quote:

On 2002-04-04 22:47, The Jackal skrev:

Quote:

vet hvertfall at microplex har noen viftestyringer. Du kan sjekke ut

takker, var å så på den i stad, det jeg lurer på er om den kan justere vifte hastighet. Jeg syntes ikke det kom helt klart frem i beskrivelsen av produktet. Noen som har den?

En kamerat av meg har den. Den fungerer slik...så vidt jeg vet...at den slår av alle, eller de vifter du ønsker, når boksen har blitt så kald som du har definert. Likeså slår de seg på ved behov. Håper det gjorde det litt klarere. :smile:

Lenke til kommentar

maskinen skal brukes til 3d grafikk, konstruksjon og kjøre en del renderings. Men jeg har en Monstermaskin på jobben som tar seg av det tunge arbeidet så jeg brukes maskinen mest til konstruksjon med wireframes. Så jeg dropper scsi, og jeg har ikke funnet noen "troverdige" hovedkort med raid.

Lenke til kommentar

Selv om sis 645 chipsettet er svært godt, tror jeg du vil bli mer fornøyd med et intel 845d chipsett.

Det vil snart komme 1 gb ddr brikker, men de vil ikke komme på ddr 333 med det første.

Jeg vil heller ikke tro at du trenger så mange vifter i systemet, en 92X92 inn og en ut bør holde i massevis. Men det kommer ann på hvor mye tweaking og overklokking du har tenkt å gjøre

Lenke til kommentar

Når du først skal bruke såpass mye penger som du gjør, så kan du ikke kjøpe et non-intel chipsett :smile: Anbefaler deg å vente til de nye Intel chipsettene ankommer markedet, om ikke lenge. Hvis du absolutt skal kjøpe nå så anbefaler jeg Asus P4B266 i845D. Kongekort!

Lenke til kommentar

Selv om du skal bruke tunge programmer som f.eks 3D Studio Max så er vel 2GB med RAM overkill. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller 'bare' kjøpt 1GB med RAM og heller brukt pengene på en skikkelig god 21 tommer skjerm som f.eks Sony F520 eller den beste til Eizo.

Eller istedenfor NW 2.4 Ghz så kunne du heller kjøpt dual AthlonMP 2000+...

Lenke til kommentar

Jeg har ett ord som beskriver maskinen din.

Unødvendig.

Mer utfyllende :

Totalt unødvendig.

Du behøver ikke 2 GB Ram. Ingen programmer eller spill krever så mye RAM, og så vidt jeg vet er det heller ingen programmer eller spill som har noen ytelsesbedring ved RAM over 512 MB.

2,4 GHz er også unødvendig iht. dagens standard.

GF 4 ti : ingen spill utnytter dette kortet, og et GF 3 ti er mer enn bra nok til alle spill som finnes på markedet nå og som kommer i løpet av det neste året (og enda lenger)

.

Jeg ville heller kjøpt en billigere maskin. Du får en 25% dårligere maskin til halve prisen, og den er mer enn bra nok i over ett år og oppgradert om halvannet til to år. Det ville faktisk vært billigere enn den monstermaskinen din. Jeg har en formening om at du tenker å kjøpe denne maskinen kun for å brife, spesielt ettersom du skriver spesifikasjonene inn her. Du VET veldig godt at folk kommer til å si "WOW" og tenke at "den gutter har penger". Bare glem det. Det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg en ting at jeg ikke skriver dette for å briefe, maskinen skal brukes til ett Maya lignende prog som heter Studio Tools 9,7 og jeg har jobbet på en 750 amd i det programmet og det går så vidt... så hvis jeg først skal bruke så mye penger så skjønner jeg ikke hva du har med det å gjøre, jeg er bare ute etter litt hjelp, noen tips og ett par tilbake meldinger :smile:

Lenke til kommentar

Men han har et poeng, 2 GB med ram er overflødig:) Du kan spare MYE penger ved å droppe den ene brikken vet du;) Og prisen på 2,4 Ghz prossesoren kommer sikkert til å ligge langt over anstendig, så var jeg deg ville jeg kanskje sett på en med LITT mindre (f.eks 2,2 ell 2,0)

Geforce 4 ti 4600... 700,- kroner billigere for ti 4400, og ytelses forskjellen på de to, kommer du AAAALLLLLDDDRRRRII til å merke noe spes;)

Lenke til kommentar

Det er ingen komponenter som du har nevnt ovenfor som utvikler skremmende varmemengde. En stor og kraftig kjøleribbe/vifte til prosessoren er bortkastede penger med mindre du skal overklokke systemet. Den medfølgende originalviften til Intel gjør jobben godt nok. Samtidig er den tilnærmet lydløs.

Siden du går for toppmodellene av de forskjellige komponentene, antar jeg du ikke har planer om å overklokke systemet (litt av poenget med overklokkingen forsvinner). Hva har du da tenkt å bruke viftestyringen til?

Ettermontering av masse vifter i kabinettet er fullstendig unødvendig, og vil bare fungere som en irritasjonsfaktor. På ditt system holder det lenge med en rolig 80mm vifte i front av kabinettet som trekker luft inn i kabinettet, helst montert slik at luften strømmer over harddisken. (F.eks. slik de er laget til i chieftec kabinettene). En tilsvarende vifte i bakkant av kabinettet som trekker luften ut av kabinettet kan også være kjekk å ha.

Ikke la deg friste av dagens DDR brikkesett fra Intel, dette har lite å stille opp med mot brikkesettet fra SIS. Sistnevnte er rimeligere, minst like stabilt og raskere. Dersom du skal vente på nye brikkesett, så kommer SIS med nye oppdaterte brikkesett også.

PS! Dersom du skal kjøre DDR333 ram, så er dette bare mulig med 1 eller 2 minnemoduler installert på hovedkortet. Dersom du installerer 3 minnemoduler må alle svive på DDR266 hastighet (Uoffisiellt så fungerer det med 3 brikker).

Lenke til kommentar

Afseth: har du noen gang rendret tunge 3d-saker?? tror ikke det.. Hvis arbeidet er jobb-relatert er det jo faktisk tid(penger) å spare ved å ha en litt kraftigere maskin. om en rendring tar 10 eller 15 timer? avhengig av hvilket program, brukes det ofte ganske mye ram også. skjermkortet er greit om fete 3d-saker skal rendres realtime.

en kompis av meg hadde laget en fet animasjon som skulle være til en compo på et LAN. det var en bønsj med tannhjul som spant med kamera rundt om kring. jeg lurte på om det hadde vært fett med krom/speil effekt på tannhjulene, men det hadde tatt 30 dager å rendre..

hardware teller masse med 3d-rendring..

lykke til, dale! :smile:

Lenke til kommentar

takk for alle tilbake meldinger, hyggelig å se at responsen er stor.

Så jeg kan kun ha 2 stk 333 moduler, hmm, lurer på om jeg skal gå for ddr 266 isteden eller at det blir rd ram. Hva syntes dere om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...