Gå til innhold

512 eller 1024 RAM

leoss

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere min stasjonære med et Abit nForce2 HK og en AMD XP 2500 Barton nå, og er litt i tvil om jeg skal kjøpe 2*256 eller 2*512 Ram.

Har dere erfaringer om at 512 Mb blir for lite minne? Kan tenke meg at 1024 vil være mer fremtidsrettet her. Trenger spill som battlefield og far cry 1024 RAM for å funke tilfredsstillende?

Vil det i såfall lønne seg å kjøpe 1*512 for å lette oppgraderingen senere, eller vil dette gi ytelsestap mtp at nForce 2 har doble minnekanaler.

Leoss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

far cry kan ha stor nytte a av 1GB ram, se denne tråden

http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=230805&st=20

her er et lite utdrag:

7 hadde 1GB RAM, 1 768 og 7 512MB

GS 1GB:

45,461428571428571428571428571429

GS: 768MB

41.53

GS: 512MB

36,485714285714285714285714285714

### 1GB gir +24% ###

som du ser ble det ca 9FPS mer i gjennomsnitt for de som hadde 1GB istedenfor 512MB.

Men du må også ha et bra skjermkort for å få utbytte av den ekstra rammen

Lenke til kommentar

Er det da stor forskjell på cl 2.5 og cl2.0 ram? Det endring i pris i med 2*256 cl2,5 i forhold til 1*512 cl2.0 f.eks. Ønsker gjerne det som gir best ytelse/prism og som kan utvides senere igjen.

Off topic:

2700,3000, 3200, 4000 ram, DDR2 , RDRAM, DDR SDR, DDR-DIMM, Socket A, socketX, Y og Z, Box, Retail, OEM, Lite-Retial, XT, XT, Pro, Ultra, AIW, UE, Se, S-ATA, PATA, IDE, ATA. :cry:

Uten hw.no og søstersidene, og ikke minst alle dere i forumet, tror jeg at jeg hadde gitt opp, selv om jeg har holdt på med PC siden jeg var en tommeltott stor og bygd min første PC for tre år siden. Det hadde nesten vært enklere å kjøpe skrivemaskin, fotofremkallingsutstyr, videoredigeringsbenk og en playstation i forhold til å oppgradere PC med alle disse uttrykkene, utstyret, ytelsene, kompatibliteten, merkene og prisene å holde rede på.

Takk til alle som fortsetter å svare på dumme spørsmål fra slike som meg. :thumbup: Vi prøver å google, lese, og søke opp andre spørsmål og svar, men mange ganger må vi krype til korset og spørre spørsmål dere har svart på 100 ganger før.

*Leoss (45 min fra å sende bestilling på 6000 kr) :w00t:

Lenke til kommentar
QUOTE (wh1te @ 26/04/2004 : 13:37)

Kjøp 1x 512. Du merker ikke forskjellen på et Socket A system. 

Så hvis et spill bruker 700 MB RAM, så bruker det bare 500 på Socket A?

Han mente sikkert at 1 *512 er like greit som 2*256 på Socket A

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
QUOTE (wh1te @ 26/04/2004 : 13:37)

Kjøp 1x 512. Du merker ikke forskjellen på et Socket A system. 

Så hvis et spill bruker 700 MB RAM, så bruker det bare 500 på Socket A?

Han mente sikkert at 1 *512 er like greit som 2*256 på Socket A

Det var nok det jeg mente ja.

Lenke til kommentar

Har nå bestilt Abit NF7-s, 2500+, 9800 pro, s-ata 160 fra seagate og en 512 cl2.5 fra twinmos. Dersom dette blir lagg får jeg banne litt høyt og dytte inn litt mer ram.

Men jeg kan ikke forstå at dette ikke skal være en spillbar pc. Det er for drøyt. Eller er battlefield og farcry optimalisert for pcene som kommer i 2007?

Leoss

Lenke til kommentar

Må få skattepenga først. Og så vil jeg teste først også. Det er ikke sikkert vi har de samme krav til grafikk/eyecandy. Har 1024 Mb på bærbaren, men der er det stort sett alltid 6-700 Mb ledig, så dersom det finnes 2 spill som krever littegrann mer enn 512 DDR, så får jeg kanskje leve med det. Men det er klart at når HL2 kommer blir det som kan krype og gå dytta inn i kabinettet. Som kjent blir vel HL2 neppe utgitt før skattepenga kommer.

Leoss

Lenke til kommentar

offtopic:

Deilig å fighte 8-kgs torsk med stang fra land...

Har aldrig fått vite hvordan dette er... :dontgetit:

Har 1024 Mb på bærbaren, men der er det stort sett alltid 6-700 Mb ledig, så dersom det finnes 2 spill som krever littegrann mer enn 512 DDR, så får jeg kanskje leve med det

det va en Stor bærbar!.... :thumbup:

Lenke til kommentar

jada. Fikk valget mellom 512 og 1024 Mb minne på hjemmePC-tilbudet. Tror forskjellen var 5 kroner av bruttolønnen min hver mnd, så det var ikke noe tvil. Men jeg har testet laptopen med noen tester i SiSoftSandra, og der er det helslakt. Det virker som alt som kan være treigt er treigt, iallefall med sammenligninger med stasjonære brikkesett, minne etc. Men alt i alt er den en grei laptop. Kraftig og bråker som en støvsuger. Den lagger i Battlefield som en dårlig gressklipper til tross for 1024 Ram og 2,66 P4, men det kommer vel av 9000 kortet med 64 Mb minne fra Ati som er plassert i den.

Er spent på oppgraderingen nå. Hadde vært artig å testa med ett gammelt 9000 kort i den snart oppgraderte stasjonære for å sammenliknet med laptoppen, de skal jo ha ganske like sepcs etterhvert. Bortsett fra skjermkortet jeg bestilte da :cool:

Gruer meg til neste gang jeg skal oppgradere, da finnes det vel ingen ord og uttrykk som jeg har blitt kjent med nå lengre. Q-ata disker, XT-Pro 9700 LT0.3 FDR RIMM og AMD 128 ZX Pr0+ @ P9,55 ett eller annet, NV 78 FyForce 990700 Ultra Le etc etc.

Da får jeg vel spørre og grave som en gammel bestemor som lurer på hva dette med internytt og data skal bety.

Hvordan klarer dere å henge med i alt egentlig? Jeg leser yndlingsforumene mine hver dag her inne, men folk har jo så utrolig mye mer peiling enn meg. Kanskje mange later som om de vet mer enn meg, men tror nok mange har steinpeiling også. Jeg tror iallefall jeg er en av de bedre til å avspore mine egne tråder. Kanskje en advarsel er det som skal til for å sette meg på rett kjøl igjen :scared:

Leoss

Lenke til kommentar

Har sittet og tenkt en del på dette nå. Når nå de nyeste skjermkortene nå kommer med 512 RAM og med kraftigere GPU enn min forrige laptop, så finner vel spillprodusentene for ut at man kan benytte seg av 1024 Ram dersom dette nesten blir standard.

Det er jo nesten synd på de som kjøper seg stasjonær PC rundt omkring i landet, da disse nesten aldri får tilbud om 1024 RAM. Og det er jo disse det er flest av i landet, til tross for at de fleste hw-medlemmene bygger pc'en sin selv.

Bestilte varer i går ettermiddag hos komplett, og allerede før kvelden var ommme var de ferdigpakket. Blir vel sendt over til posten i dag og kanskje dumper det ned en hentelapp i postkassen min på torsdag. Regner egentlig med at jeg kan kjøre de fleste spill med eyecandy etter oppgraderingen, hjelper vel kanskje på minnemangelen at jeg har en S-ATA disk som scratchdisk? :ermm:

Leoss

Lenke til kommentar

S-ATA er ikke noe særlig bedre enn en vanlig disk, da har vel farten og cahce på selve disken mer å si.

Men uansett, 1GB e et must for en high-end spillpc. Husk at har windows XP, virusprogrammer og alt annet drit man har i bakgrunnen eter minne. På min bærbare med 512 har jeg 3-350MB ledig (ifølge MemTurbo) idle i windows, og den stuper til 5-20MB ledig ved spilling av f.eks battlefield vietnam og operaton flashpoint. PÅ den stasjonære med 1GB så har jeg 7-800MB ledig idle i windows, og har ikke sett den stupe under 200MB enda (har ikke tørd å se etter i Farcry enda..:) ).

Om man virkelig trenger 1GB er et spørsmål om penger og behov. 512 er for lite og 1GB er plenty, så dersom man må spare noen kroner så e jo 768MB ikke å forrakte. Minne koster jo en nyre eller to i disse dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...