kilik Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Må ha en helt stillegående PC. Den skal nemlig brukes i et radioprogram, så lydnivået må være tilnærmet lik 0 dB. PC'en skal brukes til web, mail og andre kontoroppgaver. Planlegger å bruke rundt 10.000 kroner (har skjerm, tastatur, mus fra før) Lenke til kommentar
kilik Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Hm, ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Kjøp deg en kasse, lydisoler denne med asfaltmatter og kjør vannkjøling! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Vel, du kan jo kjøpe skjøtekabler til mus, skjerm og tastatur og sette maskinen langt unna? Det er vel den letteste løsningen. Ellers kan du satse på et Aopen- hovedkort der prosessorviften som regel ikke går i det hele tatt. Jeg har det, og ved normal load står viften strot sett stille. Så kjøper du et kabinett med en stor vifte i strømforsyningen. Da bråker det ikke mye.. Videre kan du kjøpe en stillegående harddisk og evt. montere den inn i et sk. dempekammer. Lydisoleringsplater til kabinettet kan man også bruke. Søk på forumet, så får du mange treff om slike prosjekter, det er haugevis av gode tråder om dette allerede. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Så lenge den skal brukes til kun kontorting, så skal dette være mulig. Men siden den skal være helt lydløs, så må det ikke være noen bevegelige deler i den (ingen vifter og ingen harddisker). Dette kan du lett oppnå ved å kjøpe følgende: Hovedkort med prosessor som klarer seg med passiv kjøling, og som i tillegg har CF-kort leser: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122625&cks=PRL (2.179,-) minne, 256MB: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=109631&cks=ACC (485,-) lagring, 1GB CF: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115259&cks=PRL (1.995,-) Og så må du finne et kabinett for mini-itx, som har strømforsyning uten vifte. Dette kan du finne på www.databutikken.com OBS: Jeg har aldri prøvd å sette sammen en slik pc, men jeg tror det skal funke. Jeg er litt usikker på hvordan det går med å bruke et CF-kort til å boote med. Og hvis du skal bruke denne pc'en til multimedia og/eller andre litt mer krevende ting: Det klarer den nok dessverre ikke. Da må du ha noe raskere, og ikke helt lydløst... Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 hmm, er ganske enig med Roadrunner7, skal du ha en stille pc som ikke skal brukes til så altfor mye??, Lønner seg å ha selve pcen så langt unna så mulig.. helst på ett annet rom, Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hvis du ikke ønsker å bruke vannkjøling, kan du likevel få PC'en tilnærmet lydløs. Komplett.no er ikke stedet du bør lete. Sjekk ut microplex.no: -Der får du vifteløs strømforsyning, vifteløs skjermkortkjøling (Zalman) som funker uten vifte på brukbare skjermkort, på mitt skjermkort (TI4800SE) kjølet den litt dårlig uten vifte. Viften som fåes kjøpt som ekstrautstyr er derimot veldig støysvak. -Til CPU har jeg Thermaltake Extreme Volcano som bråker veldig lite på laveste rpm (hvilket er mer enn nok til å kjøle min XP2500 når den ikke er overklokket). Du kan nok vinne enda mer på å bare kjøpe kobberribber, og så selv montere en støysvak vifte på ribbene. -Det som er støysynderen min nå er harddiskene. Sjekk tester, og velg en støysvak harddisk, monter denne i en drevramme du finner på microplex.no. -Du har også en litt ekstrem variant, ikke bruk harddisk i et hele tatt, kjør PC'en fra Knoppix, bruk cheatcode til å laste hele knoppix opp i minne, så kan du fjerne CD'en. -Asfaltmatter på innsiden av kabinettet ditt er også en god ide (det kan du gjøre på et hvilket som helst kabinett). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå