elnino2k Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Til Bernt Øivind Børnich Det er ikke noe toll på TV, men ved innførselen må det svares 24 % merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader. Med hilsen Infosenteret Tollregion Oslo og Akershus Telefon: 22 86 08 50 Telefaks: 22 34 68 30 E-post: [email protected] Betyr dette at jeg kan trekke fra VAT f.eks fra prisen jeg bestiller siden jeg betaler moms i norge? Og hvordan funker dette i praktis, noen som har prøvd dette?=) Lenke til kommentar
que Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Det burde jo være opp til landet/butikken du bestiller/kjøper tven i. Slik det fungerer i Norge ovenfor eksport er at du betaler fulle kjøpesummen med mva her. Får butikken du handler i til å skrive et uttollingskjema, dette blir stemplet av tollen når produktet taes med ut av landet. Da du bringer dette skjemaet tilbake til butikken du handlet varen i, får du tilbake ført moms. I praksis skal du da også fortolle/betale VAT for varen inn i landet man tar med seg varen. Slik bør det også fungere i utlandet i henhold til VAT, men det er ikke noe norske myndigheter har noe med eller gir fradrag på mva'en. De skal ha sine 24% på kjøpssummen uansett, om de regner ink eller eks VAT vet jeg ikke noe om. Endret 26. april 2004 av que Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Nja, det fungerer også slik at man kjøper varen i en butikk, får med seg et "taxfree"skjema som butikken fyller ut. Når man så reiser ut fra landet får man refundert momsen på grensen, typisk på flyplassen. Man trenger i disse tilfeller ikke å dra tilbake til butikken igjen for å få tilbake pengene. Lenke til kommentar
que Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Om man kan få refundert mva på flyplassen vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har prøvd dette selv. Vet bare jeg har skrevet ut mange fortollingsskjemaer for kunder hos oss, og betalt tilbake moms til de samme kundene ved retur av slike skjemaer stemplet av tollvesenet. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Nja, det fungerer også slik at man kjøper varen i en butikk, får med seg et "taxfree"skjema som butikken fyller ut. Når man så reiser ut fra landet får man refundert momsen på grensen, typisk på flyplassen. Man trenger i disse tilfeller ikke å dra tilbake til butikken igjen for å få tilbake pengene. De har egne stands på Heathrow der du får tilbakebetalt mva betalt i England mens du er der. Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Dette er vel heller tvilsomt at faller under annet om hardware (til PC), så jeg flytter den til Off topic -> annet jeg Lenke til kommentar
elnino2k Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Takk for flytting, men er ikke reise jeg lurer på lurer på ved bestilling fra nettbutikk Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Enkelte butikker, også på postordre, kan trekke fra momsen for deg, men du må huske på at momsen i mange land er svært lav. I usa tror jeg den bare er et par prosent (?), så det er ikke snakk om mye penger spart. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Dessuten har vel EU diverse restriksjoner mot import fra asiatiske land, for å styrke sin egen produksjon. Dvs. at det ikke er billigere (tror hvertfall det ikke er betydelig billigere) for elektroniske varer fra Asia kjøpt innenfor EU. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Du skal ikke betale VAT på TV'en din. Når TV'en kommer til Norge må du betale 24% MVA på TV'en. IKKE frakten. Du må også registrere deg for NRK lisens. Alt dette går som regel automatisk, og finnes det lisens på adressen TV'en er bestilt til, vil du sannsynligvis merke noe av lisens styret. Edit: Mtp. el-avgift, vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer med import. Jeg betalte ikke el-avgift når jeg importerte min TV. Endret 26. april 2004 av Armalite66 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå