Gå til innhold

Innførsel av TV fra utlandet

Anbefalte innlegg

Til Bernt Øivind Børnich

Det er ikke noe toll på TV, men ved innførselen må det svares 24 % merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader.

Med hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon: 22 86 08 50

Telefaks: 22 34 68 30

E-post: [email protected]

Betyr dette at jeg kan trekke fra VAT f.eks fra prisen jeg bestiller siden jeg betaler moms i norge? Og hvordan funker dette i praktis, noen som har prøvd dette?=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde jo være opp til landet/butikken du bestiller/kjøper tven i. Slik det fungerer i Norge ovenfor eksport er at du betaler fulle kjøpesummen med mva her. Får butikken du handler i til å skrive et uttollingskjema, dette blir stemplet av tollen når produktet taes med ut av landet. Da du bringer dette skjemaet tilbake til butikken du handlet varen i, får du tilbake ført moms. I praksis skal du da også fortolle/betale VAT for varen inn i landet man tar med seg varen.

Slik bør det også fungere i utlandet i henhold til VAT, men det er ikke noe norske myndigheter har noe med eller gir fradrag på mva'en. De skal ha sine 24% på kjøpssummen uansett, om de regner ink eller eks VAT vet jeg ikke noe om.

Endret av que
Lenke til kommentar

Nja, det fungerer også slik at man kjøper varen i en butikk, får med seg et "taxfree"skjema som butikken fyller ut. Når man så reiser ut fra landet får man refundert momsen på grensen, typisk på flyplassen. Man trenger i disse tilfeller ikke å dra tilbake til butikken igjen for å få tilbake pengene.

Lenke til kommentar

Om man kan få refundert mva på flyplassen vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har prøvd dette selv. Vet bare jeg har skrevet ut mange fortollingsskjemaer for kunder hos oss, og betalt tilbake moms til de samme kundene ved retur av slike skjemaer stemplet av tollvesenet.

Lenke til kommentar
Nja, det fungerer også slik at man kjøper varen i en butikk, får med seg et "taxfree"skjema som butikken fyller ut. Når man så reiser ut fra landet får man refundert momsen på grensen, typisk på flyplassen. Man trenger i disse tilfeller ikke å dra tilbake til butikken igjen for å få tilbake pengene.

De har egne stands på Heathrow der du får tilbakebetalt mva betalt i England mens du er der.

Lenke til kommentar

Du skal ikke betale VAT på TV'en din. Når TV'en kommer til Norge må du betale 24% MVA på TV'en. IKKE frakten. Du må også registrere deg for NRK lisens. Alt dette går som regel automatisk, og finnes det lisens på adressen TV'en er bestilt til, vil du sannsynligvis merke noe av lisens styret.

Edit: Mtp. el-avgift, vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer med import. Jeg betalte ikke el-avgift når jeg importerte min TV.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...