Gå til innhold

Satte prossesorkjøleren på feil

salah

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har idag og igår gjort en del endringer i PCen min.

Jeg har har skiftet lydkort, fått meg en bedre, skiftet fra 256 MB til 384 MB SDRAM, satt i en sånn "dette-er-en-viktig-hardisk-hardisk", altså en hardisk som aldri skal formateres, fordi den inneholder skoledokumenter, og annet stuff som jeg trenger. (Grunnen er at jeg tester ut veldig mye operativsystemer og slikt),

og skal sette på en svær vifte og kjøleribbe på skjermkortet.

Men jeg fant ut at det var mye luft i bevegelse UT fra åcen (jeg har alltid sidedøra åpen). Men jeg så plutselig ikke den "CoolerMaster"-merket på prosessorvifta, og fant fort ut at den var satt på feil vei. Jeg skjønte hvorfor temperaturen var på 52 da jeg hadde sjekka i BIOS.

Tror noen av dere at prossesoren har fått noen skader ved dette?

Den gang jeg målte mest, var 58 C.

Jeg har en AMD Athlon Thunderbird, 1.7 GHz prossesor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren din har absolutt ikke tatt skade av en temp. på 52 grader. Det er hva man kan karakterisere som en normal arbeidstemperatur i mange tilfeller. Men jeg tviler på at du har en Thunderbird 1,7 GHz med mindre du har overklokket noe sinnsykt (og i så fall skal du være veldig fornøyd med bare 52 grader... :p )

Men jeg forstod ikke helt hvordan du hadde satt på viften (eller kjøleribben?) feil?!?

Lenke til kommentar

Må godt over 80 grader før silisium tar kvelden, men prosessorn kan få skader fra rundt 80 av div andre årsaker. Alt under 80 er greit med tanke på skader etc., men pc'n din krasjer jo som regel lenge før dette da...

Men jeg forstod ikke helt hvordan du hadde satt på viften (eller kjøleribben?) feil?!?

Han hadde satt cpu vifta så den trakk luft ut fra kjøleribba istede for blåste på den, noe som ikke har spesiell stor påvirkning på tempratur som regel, da lufta som blir trukket vekk blir erstattet av ny luft fra sidene av kjøleribben(mener og huske en god del ribbe/vifte kombinasjoner er bygd slik orginalt).

Endret av elnino2k
Lenke til kommentar
Prosessoren din har absolutt ikke tatt skade av en temp. på 52 grader. Det er hva man kan karakterisere som en normal arbeidstemperatur i mange tilfeller. Men jeg tviler på at du har en Thunderbird 1,7 GHz med mindre du har overklokket noe sinnsykt (og i så fall skal du være veldig fornøyd med bare 52 grader...  :p )

Sorry, jeg mente 1.3 GHz.

Takker for alle svar. Veldig beroligende.

Altså, jeg aner ikke hvordan jeg ikke kunne huske det. Tar meg en tur på skolen jeg.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

At CPU viften trekker luften vekk fra kjøleribbene istedet for å blåse luft har lite å si for temperaturene på en vanlig kjøler. Det har jeg testet mange ganger. Typisk så stiger temperaturen et par grader på CPU.

Grunnen til an man noen ganger ønsker å snu viften er hvis PSU står montert rett over viften (f.eks. enkelte Q-Tec kabinetter). Da er det mest effektivt å blåse luften rett inn i PSU istedet for å "sloss" om den samme luften i et 1cm tykt område.

Det kan være fornuftig å ta en runde med tape i toppen av kjøleribben for å tvinge luften til å bli sugd inn fra bunnen av ribben. Men man må ikke stenge for mye av luftsirkulasjonen.

Mao: Din CPU har ikke blitt skadet pga dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...