Gå til innhold

Radeon 9800 voltmod

Anbefalte innlegg

Bofur - For VGPU, VDD må du ha forhands innstilt ditt potensiometer til 10k ohm - Det vil gi vgpu & vdd den spenningen de er på standard.

Når du da skrur på pot.meteret så skrur du motstanden NED og spenningen på feks gpu vil gå proposjonalt OPP

Så hvis du fyrer opp PC, og de ikke står instillt på 10k kan det bli farlig.

Jeg ANTAR at du kan bruke en 20k motstand som er satt til 10k ved start av PC for så, å jobbe seg nedover derfra, om du er med ? hva som skjer om du da skrur OPP motstanden fra 10k og oppover, kan jeg ikke uttale meg om, kan jo tenkes at kan skje verre ting enn at vgpu går ned.

Takker for svar!!

Det er ikke noe hokus pokus dette. Og ja større motstand = mindre spenning = ingen boot for skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde eg hatt eit sånn dyrt og bra skjermkort så hadde ikje eg prøvd meg på no sånt skjølv om eg e elektriker.... :no:

9800Pro er ikke så dyrt lengre, ca. 1800,-

Dessuten er det vanskelig å ødelegge det om du er litt påpasselig med spenningen du gir og om du har noe bedre enn stock kjøling...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

fulgte det med kjøleribber til minne på kortene deres el? Hvis ja, hvorfor faen har ikke jeg fått det ?

hvis nei hvor har du/dere kjøpt dem?

(PS: mitt kort er vannkjølt og klarer 465/380 helt uten artifacts ^^)

Edit: Ikke XT flasha (enda :devil: )

Endret av AmmO
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da var VGPU og VDD modden på mitt Atlantis R9800PRO@XT foreløpig i havn. Brukte blyant-modden for først å se hva det var å hente, skal vurdere om jeg setter på noen potmetre istedet for etterhvert. OBS: dette er et XT PCB, og ikke et PRO PCB som i guiden over.

Brukte Adrian's Rojack Pot mod siden mitt kort kom med XT PCB (og R360 kjerne). Bl.a er strømstyringskretsen av merke 'Fairchild' (5240MTC, C1).

Her er et bilde av VGPU modden:

pencil_vgpu.jpg

Default resistanse over R1597 ble målt til 350 ohm som ga VGPU 1.78V. Motstanden ble redusert ved å bruke en bløt blyant (B5) over resistoren til den viste 323 ohm; som ga vgpu en spenning på 1,91V.

Her et bilde av VDD modden:

pencil_vdd.jpg

Default resistanse over PIN 5 og 7 (jord) ble målt til 557 Ohm, med spenning 2,69V. Denne ble redusert på samme måte som over til den målte 532 ohm, som ga en spenning til rammen på 2,79V.

Resultat (AtiTool artifacts fritt):

core_mem_after.jpg

som er en forbedring fra core/men 429/372 før modden.

3Dmark03 økte fra 7.025 til 7.225.

Har sikkert noe mer å gå på i forhold til å øke spenninegen på vgpu og vdd, men har en litt 'crappy' kjøleløsning, som jeg tror er det som hindrer meg å nå enda høyere.

Hva tror dere, er det mer å hente på dette kortet med bedre kjøling?

mvh r.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Meget bra guide. Vet du/dere om denne guiden kan brukes på et Hercules 3D Prophet 9800SE AIW kort?

ps, må bare nevne at jeg har Arctic Cooling kjøling på kortet, selv om AC sin bakplate ikke passet til Hercules sin variant av dette kortet.

Endret av Kimme
Lenke til kommentar

Alle grafikkort kan i utgangspunktet volt-moddes. Hvis layouten på SE-kortet ditt er lik som PRO-kortet bruker du de samme loddepunktene. Sjekk særlig at strømkontrollerchippene er de samme.

Du bør også sjekke hvilke spenninger kortet har default, så du ikke 'legger egget' med for liten motstand over loddepunktene til å begynne med.

Og sist; ikke prøv hvis du ikke har et voltmeter m/ mulighet for å lese av motstand, samt vet hvor på kortet du kan lese av de forskjellige spenningene (VGPU & VDD).

mvh r.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter div modding har endelig kortet (R9800PRO@XT) 'tatt kvelden'

Symptom:

Kortet vierker helt ok til å begynne med, kommer såvidt inn i windows før grafikken blir helt 'scramblet'.

Har målt med multimeter 'alle tenkelige' steder, og alt seg ok ut. Men det er når kortet blir litt varmt at motstanden mellom pin 5 og 7 (se bildet under) går helt amok. Det er melllom disse to pinnene at man lodder vddr-modden. Så, jeg har antagelig svidd dene kontrollerchippen, selv om jeg aldri har vært over 2.9V (standard er 2,69V).

pencil_vdd.jpg

Ønsker å høre om andre som har lignende erfaringer med denne kontrolleren, som er av merket 'ISL 6522CB'. Jeg tror alle R9600/9700/9800 kortene har denne kontrolleren, så hvis noen sitter på et defekt slikt et, så er jeg intressert i å kjøpe.Har tenkt å prøve å lodde av den defekte, og sette på en ny.

(har prøvd å bestille denne fra USA, men ordre under $ 250 aksepteres ikke..)

Hvis noen har et (defekt) kort, send meg en PM, på forhånd takk.

mvh r

P.S. Hvis motstanden mellom pin 5 og 7 er ca 557Ohm er chippen sannsynligvis ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...